Gå til innhold
Fiskersiden

Mine fisketurer som artsfisker


blackfish13
 Share

Recommended Posts

Mine fisketurer som artsfisker

I denne rapporten kommer jeg til og fortelle litt om mine fisketurer som artsfisker. Jeg kommer til og oppdatere dem etterhvert som jeg får noen turer jeg velger og legge ut her :)
Disse turene er ikke så veldig bra, jeg er veldig fersk når det gjelder artsfiske og blir ofte lett fornøyd. :)

Som sagt så er jeg veldig fersk som artsfisker og tar gjerne imot tips til forskjellige ting.

24.05.14

Så var vi kommet til første dag, da jeg bestemte meg for å fiske litt nye arter eller slå perser på de litt mindre fiskene. Destinasjon blir enkelt og greit bryggen til sjøhuset mitt, en plass jeg har observert både berggylt, bergnebb, blåstål/rødnebb, grønngylt, svartkytling og noen andre litt diverse fisker jeg ikke klarer og se hva er. Jeg har også prøvd og fiske her før og da endte det med to nye arter som var, grønngylt og svart kutling.
Jeg slapp ned tacklet som var agnet med litt diverse skjell og lignende jeg fant langs berget, for jeg klarte selvfølgelig og glemme reke og makrell som jeg skulle bruke som agn i farten.
Med en gang jeg fikk agnet på bunn så smalt det, det var en fin svart kutling som viste seg og bli min nye pers på svart kutling og veide 20g.post-28421-0-99992900-1401291271_thumb.j

Fisken ble satt ut igjen i god stand og prøvde og fiske litt videre, det var veldig mange bergnebb eller noe lignende som jeg ikke har på artslisten min som nappet på kroken men ingen satt. Kanskje jeg må ha mindre krok, jeg brukte str 8. Å det var egentlig det meste som skjedde den dagen, en time med fisket og veldig lite fangst, men er jo fornøyd med ny pers da :)

25.05.14

Dag to kom og i dag hadde jeg ikke glemt agn og bestemte meg for å prøve meg på flyndre fisket, som jeg har hatt lyst til en stund nå. Jeg kjørte ut med båten min på en plass jeg har hørt det har blitt tatt flyndre som er nesten innerst i veavågen på sandbunn der. Jeg kom ut og agnet krokene mine med makrell og slapp det ned til bunns. Jeg fikk ikke skikkelig truffet bunn engang før jeg kjente napp, joda jeg gav tilslag og fisk var på. Jeg kjente det var ikke så veldig stor fisk og håpet var oppe for flyndre. Fisken kom opp men det var ikke noe flyndre nei var bare en liten torsk på ca 700g og 41cm.

post-28421-0-11198900-1401292005_thumb.j

Det var en helt grei fisk men ikke det jeg ønsket og syns den er litt for liten til mat så jeg lot den gå for denne gang.

post-28421-0-49328400-1401292143_thumb.j

Minuttene gikk uten noe tegn til fisk før jeg la marke til noe helt inne i land som plasket litt rolig, jeg kjørte nermere land og la marke til litt forstyrringer på ekkoloddet som kunne se ut som stim av småfisk, det var også størrefisker rundt dette da. Når jeg kom nesten helt inn til land market jeg hva det var som plasket nær land, det var makrell som var i en nokså stor stim og fikk tatt dette bilde av de.

post-28421-0-09732500-1401292425_thumb.j

Dagen forsette med at jeg prøvde meg på fiskene som jeg så på ekkoloddet og gav opp flyndren for nå, det tok ikke lange stunden før en litt større fisk bet på som viste seg og vær en fin middagstorsk på ca 1,5kg som jeg merkelig nok ikke tok et bilde av. Jeg fisket ikke så lenge for hadde ikke så lange stunden og fiske på før jeg måtte gi meg og måtte gi opp for nå. Men Flynder bare venter "I'm coming for you". :)

27.05.14

Dag tre er kommet og denne ble ikke den 26 mai fordi da tok jeg meg en liten pause rett og slett. Denne gang tok jeg turen lenger sør til Åkra utenfor moloen der på en sandbunn jeg har hørt det er flere flynder, både sandflyndre, skrubbe, rødspette og piggvar. Jeg rigget meg til og slapp utstyret til bunn (Da mener jeg selvfølgelig fiskeutstyret ikke noe annet hvis noen trodde det :P ). Det tok bare noen minutter før første fisk slo til og jeg gav tilslag. Første som slo meg nå var kan det være en sandflyndre? Den kjentes ikke helt ut som en torsk eller noe, men når fisket nermet seg overflaten kom skuffelsen og joda det var nok en liten torsk. denne torsken var litt større en den minste på forrige tur og var 44cm lang og 845g.

post-28421-0-46074600-1401293122_thumb.j

Jeg tok fisken av kroken og la den fint i båten til middag sammen med den andre større torsken jeg fikk på forrige tur.

Jeg agnet kroken på nytt med ny makrell og det tok ikke lange stunden kanskje 5-10min for det var ny napping på gang, tilslutt kjente jeg motstand og gav tilslag og fisken satt som bare det. Jeg kjente denne kjempet litt annerledes og var litt sterkere en den forrige torsken. Når den nermet seg overflaten så jeg en grå, veldig rund flyndre med grei størrelse som jeg først tenkte var "PIGGVAR!" men når den nermet seg mer overflaten så jeg at den ikke var så rund som først antatt og så me en gang at det var en sandflyndre av bra størrelse. Jeg fikk den opp i båten og jubelen som var "JAAAAAA! endelig." Den veide 630g og var 43cm lang, Da var art 16 i boks :)

post-28421-0-97251900-1401293884_thumb.j

Etter å ha fått den i båten og skulle få ut kroken som tydeligvis var svelt veldig, så slet jeg litt med og få ut den :P

Jeg fisket en veldig god stund til uten mer en et par napp som ikke bet skikkelig, før jeg igjen etter cirka en halv time fikk et nytt napp som satt da jeg gav tilslag. den var det ikke mye fytt i å kunne ikke være store greia. Da den kom opp så var det enda en sandflyndre bare denne gang mye mindre. Denne veide 348g, var 33cm lang og hadde bare et øye.

post-28421-0-95442800-1401294190_thumb.j

Så fisket jeg i kanskje en time til uten annet enn små napp før jeg måtte gi opp fordi det begynte å blåse opp.
post-28421-0-61166300-1401294398_thumb.j

Så er det et litt fint bilde av en fin kveld på vei hjem, og dette er ikke slutten på fiske etter nye arter og kanskje blir det også mer rapporter her senere :)

post-28421-0-36225700-1401294485_thumb.j

Mvh Ivar Gustavsen

EDIT: Jeg vil også takke Schizo og Lars Holte for hjelp med hvordan tacklet skulle være :)

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra rapport Ivar! :) Fin at du lar småfiskene få leve videre :)

Takk for det :) Jeg lar veldig mange fisker leve faktisk selv om de fine torskene, flyndrene og noen andre fisker må desverre havne som mat.

Takker for fin rapport, bare å skrive flere!

Artsfiske er gøy, du blir helt sikkert hekta:-)

Kommer helt sikkert flere ja :) Er hekta allerede :P

Flott rapport.

Takker :)

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg er veldig fersk når det gjelder artsfiske og blir ofte lett fornøyd."

falt litt for denne linja. fin rapport dette

Bra du likte rapporten og takker for det :) Ja jeg ser kanskje folk på forumet som får mange fisker som bifangst som de ikke ville ha for de ville ha som jeg ville blitt kjempe glad for å fått for jeg har kanskje ikke fått dem før :) Sandflyndre også er jo en veldig vanlig fisk og folk blir kanskje ikke så glad for å få den men jeg ble veldig glad for jeg har ikke fått den før og flyndren som jeg har lett etter er på plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.