Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor langt bør man kunne kaste?


JosteinD
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg er veldig nybegynner i fluefisket, og står i parken nå om dagen for å øve meg på å kaste. Jeg kaster nå 9-12 meter, og sliter med å få til noe som helst lenger enn det. Mitt spørsmål da er: Hvor langt trenger jeg egentlig å kunne kaste? Planen er å ta med fluestanga på Finnmarksvidda i sommer, der jeg skal fiske etter ørret, røye og harr, noe i elv, men mest på vann (gjerne på vak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-12m er i de fleste tilfeller langt nok da fisken oftest står nettop så nærme land. Fisken kan selvfølgelig stå lenger ute i vann men den står ikke så langt ute som man tror. Det veldig mange gjør feil er at man kommer "løpende" ned til vannkanten og begynner å fiske der. Da har man allerede skremt den fisken som var innenfor kastelengden.

Fokuser på presentasjon av flua og å gå forsiktig ned mot vannkanten, jeg starter stort sett alltid fisket et par meter fra vannkanten, noen ganger på knærne :)

Lengden er andre pri etter presentasjonen spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mye gjort på den distansen. Forøvrig ville jeg fort som f ** ha søkt hjelp av noen i fiskesjapper/miljøet i Oslo for å vurdere ferdighetsnivået ditt og innprente litt teknikk. Kanskje kunne det være lurt å lære noen forskjellige varianter av kast og mendeteknikker til Finnmarksturen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt du bør kunne kaste kommer vell helt an på hvor og hva du fisker etter. Kaster du 25 meter så øker du sjansene dine i enkelte situasjoner. Tren på å kaste så langt som mulig uten at kastet går til h*****e og lander i en røys. Da har du muligheten til å variere lengden etter situasjonen du er i. Kjipt vist du kaster 12 meter og det vaker en grom ørret på 16 meter. Presentasjon er også veldig viktig, særlig om du fisker tørt.