Gå til innhold
Fiskersiden

stang og snelle til lett ferskvannsfiske? dårlig hjelp i butikk :(


borninsin
 Share

Recommended Posts

Heisann. Var idag å kjøpte meg stang og snelle, men har tydeligvis ikke fått den hjelpen jeg trengte tror jeg.

Drar opp til alvdal med en gjeng og skal hovedsaklig fiske etter ørret, ørreten der ligger på mellom 300gr-1.5kg og snitt vekta er på 400-700gr. Er elver, bekker og innsjø.

Først vil jeg si at jeg ikke har all verdens med gronker om dagen så det må bli billig og greit!

Kjøpte denne snella:

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=65320&WebSiteMapNodeID=1004005

Liker den snella veldig godt da jeg også har hatt den til min sjø stang og den er billig så da ble det den, men skulle jeg kjøpt en av de lettere snellene til det fisket jeg har forklart over?

Så kjøpte jeg en DAM nanoflex trout and perch 15-30gr 240cm

https://www.askari-fishing.com/pages/productPage.jsf?productid=fishing/rods/predator-rods/dam-nanoflex-trout-perch-spin-zander-spin-pike-spin-rods

Blir den stanga for stor tror dere?

Titta også på en budgett stang kalt Ron Thompson trout mania 7-25gr og en Okuma Luremania på 7-20gr, begge to er 270cm lange, det skal visst være to kritikerroste stenger til en billig penge. Eller har dere noen tips til andre billig stenger?

Hva er best til fiske fra land, 240 eller 270cm stenger og forskjellen på de?

En siste ting jeg lurer på er hvordan sene jeg burde ha til dette fisket?

Setter pris på alle svar og takker på forhånd!

Endret av borninsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 snelle til ørretfiske er alt for kraftig. En 25/2500 størrelse er mer egnet til dit bruk. Stang lengde kommer spørs litt hva du kan bruke der du fisker. men sjelden en 270 stang blir for langt. Kastevekt opp til 20 gram er mer enn nok. Og ned til 3 eller 5g. Er stangen for stiv blir det kjedelig å få de på 400-500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for 9'. Får best kontroll på fisken med den. Sene ville jeg gått for 0.12 multisnøre med 0.25ish mono fortom. Men det er smak og behag. Om du velger multi. så må du i alle fall ha mono fortom så du ikke sliter snøret mot skarpe steiner.

Bruker selv 0.12 Fireline med 2 meter 0.24 triline mono fortom. det funker godt.

blir vel RC-20 du må bytte til. ikke 25 som jeg nevnte.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker selv Explorer 9' 7-28g til litt tungt ørret fiske. Er super fornøyd med den. Northern Light er enda litt mer spenstig. Jeg har en Northern Light 9' 3-15g i bestilling for litt lettere ørret fiske.

For ditt bruk ville jeg valgt 3-15g stang. og Northern Light blir helt klart det beste alternativet.

PS: Du trenger ikke mer enn 110meter fireline. Også bruker du mono sene som backin.

Starter med å snurre på multi snøret på reservespolen, skjøter på mono sene med Albright knuten eller fireline skjøteknute. snurrer spolen full, knyter enden på hovedspolen og surrer alt over dit. Deretter skjøter du på mono fortom med samme knute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar! Da har jeg alt på det rene og stikker opp i butikken jeg handlet i å håper å møte på selgeren som visstnok ikke hadde snøring på hva han solgte meg:) Men sånn realistisk sett.. om jeg brått skulle være så heldig å treffe på en litt større fisk, si fra 2-3kg vil jeg da slite noe voldsomt med en så lett stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-30 snelle og 3-14g stang holder i massevis til ferskvanns ørretfiske. Men alt hva man gjør det til og foretrekker. Lengde på stang er veldig smak og behag. Men jo lengre stang jo lengre kast er hovedregelen.

Jeg fisker primært i fjellvann og elver. Bruker 2 UL stenger en 0-5g 6 fot og en 3-14g 9 fot. 6 fot bruker jeg der det er mye trær og busker rundt og 9 fot der hvor det er mer åpent terreng. Jeg synes 9 fot er mer en lang nok mens en jeg kjenner sverger til 11 fot. Faktisk synes jeg 6 fot er utrolig hendig og god å kaste med og har en kastelengde med småwobblere under 5g på rundt 20-30 meter``øyenmåling``. Av line sverger jeg til mono typen da den ikke vikler seg og lager krøll i senet, spessielt når man fisker med dupp.. også slipper man kombinasjoer av liner osv. sliter man fisken litt ut før man trekker den opp så kan man trekke opp nokså stor fisk på tynn mono line. Jeg favoriserer så tynt snøre som mulig 0,16-0,18 ingen fisk har røket senen. De jeg har mistet har viklet seg av kroken. Men nå skal det sies at jeg aldri har dratt opp ørret i fjellvann som er stort større enn kiloen. Så om det er storørret du velger fiske etter så går du kanskje etter en annen stil enn min for jeg foretrekker også minst mulig sluk for å ikke utelukke småørreten. Fisk er fisk for min del og de små er utrolig god pannefisk.

Endret av Innlandskonglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hallo. Så lenge fisken er fiskespisende kan du bruke så stor sluk du bare vil. senest i går fikk jeg en ørret på 70g på en 25g sildesluk. Håper ikke du fisker etter mindre ørret enn det. Og det er vel strengt talt mono snøret som vikler og floker seg (på grunn av minne). Ikke multi snøre. har man problemer med at multi snøret floker, så er det sansynligvis for mye snøre på snella. En annen fordel med multi er at man får mye bedre kontakt med fisken og kjenner alt som skjer. dermed rekker man å sette tilslaget før fisken spytter ut sluken igjen (dog ikke største problemet på ørret fiske).

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i butikken jeg handlet i igjen. Jeg fikk ikke byttet til Rc-20 snella for den hadde de ikke inne, men de hadde rc-30 så jeg tok den, vil det by på problemer med 4-15gr stanga? Kjøpte også en sene sufix xl strong 0.20mm 3.3kg som de sa funker bra til snella og fisket i både sjø og ferskvann. Kommer til å bruke monofilament da det er det enkleste for en enkel fisker som meg:) det er også det de andre gutta bruker der oppe selvom jeg absolutt ikke tviler på anbefalingen din

Endret av borninsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det snøret og snellen må du nok belage deg på at de minste slukene blir vanskelig å kaste langt. Heldigvis for deg synes flertallet av ørreten at en 12 grams sluk er helt perfekt som snack...

Kjøp deg noen spesial 12 gram og jensen pirken 16 gram og du er godt forberedt til fjellørreten.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg komme bedre ut av det om jeg kjøper en 0.18mm sene da? Om det går å sette på den snella?

Rc-30 er jo lik 2500 snellene som jeg har lest at går bra på 4-15gr stang?

nå vurderer jeg å dra tilbake igjen til uka å hente meg en mindre snelle enten i samme om den er inne da eller velge en annen, for kjøpte meg forskjellige spinnere og spesial fra 6-12gr. Ble mye rot det her... hahaha:)

Endret av borninsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella er det ingen fare med. Om noe, så vil jo faktisk en større spolediameter (enn på 20 størrelsen) gi lengre kast, ikke kortere.

Og ja, ikke noe problem å bruke 0,18 eller 0,16 for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bytte snelle, Rc30 snellen du kjøpte blir nok helt topp. Kjøpte selv 30 snelle og somsagt jeg fisker med lett agn og mono sene. Du får nok fint fisk på 0,20 sene men jeg ville anbefale ett tynnere snøre til lett ørretfiske om noen spurte meg iallefall. Men type snøre du kjøpte er det ingenting å si på, Jeg er iallefall kjempe fornøyd med det

Neida jeg har ikke spist ørret på så lite som 70 gram.

Endret av Innlandskonglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Skal opp å kjøpe meg en 0.18 sene etterpå.. tenker å kjøre sufix duraflex 0.18 med bruddstyrke på 3.1kg da jeg har hørt masse positivt om den sena til ferskvann og ørret fiske. 3.1kg bruddstyrke bør vel holde? Får neppe noe over det der oppe vil jeg tru, men kjipt da om det brått skulle sette seg på en skikkelig rugg på kroken :)

Endret av borninsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.