Gå til innhold
Fiskersiden

- Lakselus skyld i dårlig laksefiske


 Share

Recommended Posts

Statens enorme inntekter fra oppdrett vil nok gjøre at de atter en gang finner en måte å undergrave forskningsresultater og fortsatt trenere iverksetting av kraftigere tiltak for å demme opp for bransjens enorme produksjon av lakselus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens enorme inntekter fra oppdrett vil nok gjøre at de atter en gang finner en måte å undergrave forskningsresultater og fortsatt trenere iverksetting av kraftigere tiltak for å demme opp for bransjens enorme produksjon av lakselus.

Dette trur jeg desverre du har helt rett i.

Jeg er dritt lei og det er samme greia uansett hvilken side som styrer.

Ved neste valg blir det å stemme ensidig miljø for min del, håper maaange gjør det samme.

En sterk "vakthund" på tinget er vel det eneste som kan ha noen effekt over hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trur jeg desverre du har helt rett i.

Jeg er dritt lei og det er samme greia uansett hvilken side som styrer.

Ved neste valg blir det å stemme ensidig miljø for min del, håper maaange gjør det samme.

En sterk "vakthund" på tinget er vel det eneste som kan ha noen effekt over hode.

Både denne og forrige regjering har folk med eierinteresser i oppdretsnæringen på ministernivå eller høyere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både denne og forrige regjering har folk med eierinteresser i oppdretsnæringen på ministernivå eller høyere....

Ikke sant! Derfor tenker jeg at ved neste valg blir det Miljøpartiet de grønne, de må da vel for svarte være habile...

Fjorddeponi av gruveslam i Repparfjord, Sunfjord og andre steder er også en helt idiotisk løsning som blir like godt motatt på begge sider... Enda en av mange miljøgrunner til å stemme grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjennom rapporten fra vitenskapelig råd for lakseforvaltning - status for norske laksebestander 2014 og trekker følgende hovedkonklusjoner:

- Den største trusselen mot norske laksebestander er lakselus

- Øvrige store trusler og risikoer for bestanden er trusler relatert til oppdrettsnæringa

- Bestanden i Nord-Norge uten Tana har vært stabil siden 1990. Altså normale års-svingninger uten verken oppgang eller nedgang over tid. Har sannsynligvis sammenheng med at det er lengre mellom oppdrettslokalitetene her nord og mindre lusetetthet pga lavere temperaturer.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig nye metoder/og medikament har blitt brukt til bekjempelse av lakselus, men lusa har alltid og etter forholdsvis kort tid utviklet resistens mot de medikamentene som har blitt brukt, jeg er redd at det som må til er et eller annet som tar knekken på fa*skapen i en veldig tidlig fase, før den får sjansen til å formere seg.

Siste jeg har hørt om nå er en ny 'optisk metode', spørsmålet er om dette er noe som virkelig har noe for seg, i planteverdenen må man jo så vidt meg bekjent 'sprøyte' før ugresset får tid til å sette frø, ellers er det jo bare en utsettelse og på an' igjen senere?

Ny optisk metode skal bekjempe lakselus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har brukt uv-lys også med påstått stort hell. Men.. Nei. Funker ikke.

Det er bare en måte å drive forsvarlig og det er lukkede anlegg. Enten i sjø eller på land. Investeringskostnadene er store, men næringa har kapital til det. Det er verre med viljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.