Gå til innhold
Fiskersiden

Flatfisken reddet kvelden


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Det var havabboren vi egentlig reiste nordover i fylket etter, men hverken Torbjørn eller jeg ble nevneverdig overrasket over at disse ikke speilte på lag denne onsdagskvelden, heller. Gode to timer med fiske resulterte bare i et knippe makrell og en liten sjøørret.


IMG_5246.JPG


Utover dette spottet vi noen store ørreter som hoppet langt ute i fjorden, samt en horngjel som et lite sekund viste interesse for den 20 gram tunge Atomsilda jeg serverte. Ellers var det dødt som i graven, i alle fall det vi klarte å se i vindkastene.


Så dødt var det faktisk at vi etter hvert fant ut at havabboren fikk vente til neste gang, for øvrig endte gang på rad siden forrige og eneste havabborfangst tilbake i 2006. I stedet ble vi enige om å prøve et pass etter flatfisken.


Vi begynte ikke havabborfisket før rundt klokken 19.30, så da vi vendte nesen mot flatfiskplassen hadde klokken bikket 22.00, og det var i ferd med å mørkne. Denne onsdagen var det nemlig overskyet og grått, og da blir det faktisk mørkt, selv tidlig i juli.


Med kraftig sønnavind og nokså vanskelige fiskeforhold, hadde vi vel ikke veldig troen på suksess, men der tok vi faktisk feil. Allerede på første kastet nappet det viltert på rekene jeg serverte, og opp kom årets første lomre. Fisken tok på den minste av de to krokene på slepet, den alltid tilstedeværende artskroken.


IMG_5249.JPG


På neste kast hugg det igjen, både hos broderen og meg, og begge to landet pene sandflyndrer. Jeg var litt kjapp med å slippe lomren fri igjen, men sandflyndrene fikk i alle fall et lite opphold i en Gilde-kasse med vann. Her ble det raskt folksomt.


I løpet av en liten times tid dro vi til sammen en lomre, seks fine sandflyndrer, et lite knippe sypiker og et enda mindre knippe hvitting. Jeg hadde troen på noe litt bedre da det nappet viltert inne på ti meters dyp, men det viste seg å være en liten lange som hadde forvillet seg inn i flyndreland. Uansett, vi hadde liten grunn til å klage.


IMG_5253.JPG


IMG_5274.JPG


IMG_5269.JPG


Vi pakket sammen i det regnet satte inn, og den lille timen det tok hjem igjen var såpass utrivelig værmessig at vi skjønte at vi hadde gjort et klokt valg. Moro å lufte skallen litt etter noen intensive kontordager. Jeg tar

ferie i en måned fra i morgen av, så da blir det forhåpentligvis tid til en god del mer fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.