Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan finne gode fiskespots ?


scampern
 Share

Recommended Posts

Er ny innen havfiske, og når jeg leser et sjøkart gjør jeg meg opp noen formeninger om hvor jeg skal prøve å fiske, før jeg drar ut, men treffer så og si aldri, derfor tror jeg at jeg mangler litt kunnskaper.

Derfor, hvordan går dere frem for å finne et sted å prøve, etter disse artene:

- Torsk

- Lyr

- Sei

- Lange/brosme

- Steinbit

Har noen tanker og formeninger men vil heller høre deres innspill,for kanksje jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan egentlig være vanskelig å finne gode plasser til disse artene hvis ikke du har noe å gå etter. Nå vet jeg ikke hvor du befinner deg eller noe, men hvis du kun er ute etter å få litt fin fisk i ny og ne så kan det være en idé å se etter "renner" - her vil det ikke alltid være sånn at det står bra fisk, men de kan sporadisk gi flotte fangster.

Det spørs om du vil finne en steinbitt plass ut fra et sjøkart, men er sikkert mulig noen steder langs kysten. Ellers når det gjelder torsk, lange og brosme så er det vel sånn at du ofte må dra litt langt ut, og gjerne finne skråbunn (gjerne ned til 200-400 meter). Sies at torsk og lange liker å stå oppover i skråningen (men dypt), mens brosma står gjerne helt i bunn der skråninga flater ut. Jeg er på ingen måte noen storfisker (jeg liker det smått), så her er det mange som har mye (!) mer peil enn meg, men siden ingen andre har svart så tenkte jeg å begynne :)

Prøv å smisk og grav deg til litt tips fra lokale fiskere :innocent:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter burde legge ut et bilde av sjøkart og begrunne hvorfor han/hun velger en plass. Plassvalget burde vært planlagt før utreise i de fleste tilfeller. Da er det lettere og forklare. Samtidig er det lettere for andre og lære av tråden.

Skulle han/hun være så heldig at noen som er kjent i området kunne gitt noen tips, så hadde det vært det beste.

Litt feedback på mottatte forslag hadde heller ikke skadet i samme tråd.

Trådstarter har sikkert vært innom denne siden: http://www.geocities.ws/chappleby/hvor_naar_fiske.html og lært litt før fiskeplassen ble valgt.

Jeg fant denne siden med hjelp av Google etter at jeg søkte etter "Finne fiskeplasser i sjøen".

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vanskelig å gi generelle råd for alle fiskeslag. Min erfaring at frittliggende grunner med dypere vann rundt er en bra plass for torsk. Kanter er også bra plasser hvor man kan få torsk, lyr og lange. Fisk på hard bunn (stein og fjell) og unngå bløtbunn (sees på ekkolodd eller kjennes på snøre hvis man har fireline). Store flate partier er sjelden interessante.

Hvis man feks skal fiske flyndre så er det flate partier med sandbunn som gjelder. Mange bra tips på bloggen til Asgeir Alvestad (han har også mange andre bra tips): http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2013/12/06/finn-fiskeplassene-sjo/

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter burde legge ut et bilde av sjøkart og begrunne hvorfor han/hun velger en plass. Plassvalget burde vært planlagt før utreise i de fleste tilfeller. Da er det lettere og forklare. Samtidig er det lettere for andre og lære av tråden.

Skulle han/hun være så heldig at noen som er kjent i området kunne gitt noen tips, så hadde det vært det beste.

Litt feedback på mottatte forslag hadde heller ikke skadet i samme tråd.

Trådstarter har sikkert vært innom denne siden: http://www.geocities.ws/chappleby/hvor_naar_fiske.html og lært litt før fiskeplassen ble valgt.

Jeg fant denne siden med hjelp av Google etter at jeg søkte etter "Finne fiskeplasser i sjøen".

Denne posten oppfatter jeg litt belærende men takk for linken, nyttig info der.

Hvor fisker du?

Fisker i Mandal :)

Men nå har svarende hjulpet endel så jeg skal ta utgangspunkt i det og bare prøve meg frem :)

Hatt litt suksess uttaskjærs rundt 25-35 meter der det er hurtige endringer eller "kupert" terreng etter torsken så skal ut der igjen og prøve ved en stillere anledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.