Gå til innhold
Fiskersiden

Storfisk i oslofjorden?


Skare
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har lyst til å prøve å fiske litt stort, ikke bare makrell og maks kilostorsk osv, så hvilken fremgangsmåte burde jeg bruke?

Hvilken fisk er den største man kan få i indre oslofjord, torsk? (indre oslofjord)

Hvor stor kan torsk bli, eller hvor stor torsk er blitt tatt her, hvordan får du den mest effektivt, havfiskestang med 250g pilk, agn?

Noen som veit om det er blitt tatt sjøørret på noe størrelse i området på over 2 kilo?

Rotete post, har dårlig tid men håper dere skjønte poenget mitt, aldri fått større fisk en 2 kilos i oslofjorden og har lyst på det ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fisk er den største man kan få i indre oslofjord, torsk? (indre oslofjord)

Hvor stor kan torsk bli, eller hvor stor torsk er blitt tatt her, hvordan får du den mest effektivt, havfiskestang med 250g pilk, agn?

Noen som veit om det er blitt tatt sjøørret på noe størrelse i området på over 2 kilo?

Det er observert makrellstørje og diverse arter av hai, delfin og hval ganske langt inne i fjorden, og ser man litt på sportsfiskerekorder er i det minste dette tatt

Gråhai 10,6 kilo, Sandefjord, 16.09.1978
Hvitskate 11,15 kilo, Stavern, 13.06.1999
Håbrann 43,00 kilo, Oslofjorden, 01.09.1979
Lyr 12,8 kilo, Hurum, 28.09.2001
Piggvar 13,2 kilo, Svelvik, 07.01.1978
Storskate 26,2 kilo, Stavern, 19.04.1986
Nå er det ikke alt som er lov å fiske, men torsk skulle vel gå greit og det er i det minste tatt torsk på 12-13 kilo i Indre Oslofjord, rekorden på stang er vel borti 50 kilo utenfor sørøya, dog sikkert Atlanterhavstorsk, slik at muligheten er der.
Det er tatt sjøørret på 3-4 kilo både i Vestfold og Østfold, aner ikke hva rekorden er ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er langt mellom de større fiskene av mange arter i oslofjorden. særlig av de "vanlige" artene som torsk, sei, lyr osv. men de fins er også. tror kanskje at kvelds-, natt- og morrafiske på steder med kort vei til dypere vann kan lønne seg.

har lest at folk har fanget stor torsk på statisk bunnmeite fra land på nattestid. store agn er vel kanskje greit, for å sortere vekk de minste.

stor lyr fins det i fjorden, men lyren som art er etter det jeg har hørt overfiska og bestandene er tynne. vil derfor anbefale å sette ut igjen storfisk om man skulle få noen.

stor sø finnes det også i fjorden, men som vanlig er det mange flere små. jeg tror plasser med mye strøm og kort vei til større dyp er tingen. dorging i de frie vannmassene, gjerne om natta er nok det sikreste for å øke størrelsen. det er sikkert laaangt mellom huggene dog.

stor berggylte finnes det mange plasser i fjorden. men fisk på 1-2,5kilo er kanskje det du tenker på? men ei stor berggylte kjennes stor ut når du kroker den. det kan jeg garanter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnfisken har jeg lite greie på, men det er helt feil tid på året å satse på stor fisk av mange arter i Oslofjorden nå. Men til høsten er det som puderhunden skrev gode muligheter for lyr og fra november/ desember kommer også den største torsken innenfor kastehold fra land. Større torskefisk nå betyr i praksis båt og fiske fra 40-50 meter ned til kanskje 100. Jeg har fått plenty med torsk i trekilosklassen i desember og januar, med innslag av fisk opp til 7. De siste årene har riktignok småtorsken dominert, men det er sikkert mulig å få større vintertorsk fortsatt. Shadjigger på 8-12 cm fisket på 2-10 meters dyp har vært min "torskefanger" om vinteren i mange år. Ikke bruk for tunge hoder, det skal fiskes sakte og pent om vinteren. Hoder på 20-30 gram er et greit utgangspunkt, men pass på at de har litt store kroker så ikke kroken "drukner" i jiggkroppen. Bruk gjerne en stingerkrok

Persen min på sjøørret i Oslofjorden er 2,7 men det er mange som har fått større sø enn det her. Om sommeren er det natt og grytidlig morgen som er greia, eventuelt dypriggfiske hvis man har båt og utstyret til det.

Ellers kan det anbefales å hive seg med på en av "havfisketurene" som går fra Drøbak hvis du ikke har egen båt. Det er flere foreninger som arrangerer slike turer, og bortsett fra mulighet til å fiske på dypere vann er det en fin anledning til å sosialisere og lære. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk over 2kg har du gode muligheter til og få i oslofjorden. Det blir tatt lange opp mot 20kg i Drøbak hvert år. Torsk over 10 kommer innimellom og mye sei fra 2-6kg. Lyr fra 2-5kg er heller ikke uvanlig. Mitt inntrykk er at sommerfisket etter sei er best på kvelden og jeg vil helt klart anbefale og agne med makrell.

Går en del pene sjøørret i Drøbak men dette er ikke noe jeg fisker etter. Hender at jeg får en og annen som bifangst og persen er på 4,90kg.

Ellers vil jeg si meg enig med Erik og anbefale deg og kontakte en havfiskeklubb i omerådet og bli med dem på tur.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Fikk lyst å slenge inn en kommentar .

har personlig dratt opp en i samme størrrelse - ca 10 kg , og har mistet 2 like store i tillegg,

ved tulle fiske fra pioner jolle med dårlig utstyr, utafor hytta vår i Bunnefjorden.

Men mye mere interessant er følgende , har et ganske bra ekkolodd, Furuno FCV-585 , og nesten hver gang

jeg er utpå i båten ser jeg stor fisk der loddet anngir lengder opp mot 150cm .

Videre er det jo fra tid til annen bilder i Budstikkka av store fisker , så dersom man er 2 mann , en til å holde båten i posisjon

og en til å fiske f.eks med agn så burde det gå an å jakte målrettet.

Vil til slutt oppfordre alle til å slippe uti igjen alle store og de små , og kun ta hjem 1-eller 2 for å spise.

Har en følelse av at det blir fisket opp alt for mye små torsk og de største bør få gå i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.