Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeredskap på annens eiendom?


Navn
 Share

Recommended Posts

Er det egentlig lov å sette fiskeredskap på annen manns eiendom? Helt sikkert ja, men dette er ikke et tilfelle hvor det dreier seg om eiendomsrett 30 meter fra land, som mange har. Det er snakk om en liten holme hvor det gjentatte ganger blir satt fiskeredskaper hvor vi bader, helt opp til land. Hvordan skal vi da vite hva som ligger i vannet, om det er garn, eller bare en teine som ligger inntil land. Tilfellene er 10-30 meter fra hytten. Holmen er liten og sjøen er på det lengste 50m fra hovedhytten.

Her om dagen kom det en jolle med to ungdommer i, de bokstaveligtalt slengte et garn uti inntil land. Uten å strekke det ut og tilsynelatende uten noen form for tungt søkke, da det ikke kom noe plask. Det garnet lå der tvilsomt dagen etter. Jeg angrer på at jeg ikke tok det opp, jeg har mistet fiskeredskaper som har vært vesentlig bedre sikret enn som så. Igår ble det satt en lenke med teiner fra sydøst- delen av holmen, over sydspissen, langs hele vest-siden og rundt på nordsiden der siste teine lå under båten ved bryggen (ikke vet jeg hvordan de fikk det til). De lå såpass grunt av jeg kunne plukket de fleste med hendene i vannkanten.

Det finnes to andre hytter i umiddelbar nærhet, utover det er det 100% fritt fram over alt. Jeg har ingenting imot fiskeredskaper utenfor holmen, men å legge en line nesten praktisk talt rundt en hel holme og slenge teinene nesten på land, og kaste uti garn på badeplassen? Det provoserer meg, for de innskrenker bademulighetene. Kjedelig å bli tatt av et garn.

Så er det egentlig lov å feste redskaper til annen manns eiendom (i disse tilfelle 5-20m fra byggverk). Samt å legge teiner i fjæresteinene? Nei, jeg leter ikke etter en unnskyldning til å trekke andres redskaper. Det har jeg ingen interesse av og antar at jeg har vært utsatt for mange ganger selv.

Endret av Navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbeteiner på 25 meter fra og med 1. desember til og med 1. oktober klokken 08.00.

I resten av landet er det ikke satt en minimumsdybde.

Copy paste fra en annen post.

Fra njff sin nettside:

Nedsenkingspåbudet:

Miljøverndepartementet har gitt en egen forskrift om nedsenking av garnredskap. De viktigste paragrafene i forskriften lyder:

§ 1. Påbud om nedsenking av garnredskap: Garn med maskevidde større enn 32 millimeter som brukes til fangst av saltvannsfisk, skal i perioden fra og med 1. mars til og med 30. september senkes slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten til enhver tid.

§ 2. Utvidelse av nedsenkingspåbudet: Fylkesmannen kan for hele fylket eller for avgrensede områder bestemme at nedsenkingspåbudet skal gjelde for garn uansett maskevidde.

§ 3. Unntak ved yrkesfiske: Påbudet om nedsenking gjelder ikke for redskap som under utøving av yrkesfiske er satt ut for å fange annet enn laksefisk av fiskere som er oppført i fiskermanntallet, fra fartøy som er registrert i merkeregistret for norske fartøyer, jf. lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var garnet ulovlig ihvertfall ihht krav om nedsenking. Jeg burde virkelig ha tatt loven i egne hender og plassert det på land, selv om jeg er imot selvtekt (selvmotsigende). Har selv dykket flere ganger og kjørt med dregg for å få opp alt jeg har mistet. Senest for en uke siden. Teinene det er snakk om hadde mindre innganger enn vanlig, tror det er leppefisk- teiner eller noe sånt. Dette er på vestlandet så det er ikke minimumskrav ihvertfall.

Noen som vet hvem man skal ringe ved ulovlig satte fangstredskap? Politiet er en mulighet, men jeg vet vel hva svaret derfra er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort i fra reglene om nedsenking og teiner så er det lov å sette bruk utenfor marbakken. Hvor marbakken går er et definisjonsspørsmål...

Fra gammelt av så ble det tolket slik at eiendomsretten strekker seg så langt ut en hest kan vasse.


Når det gjelder å ta opp ulovlige garn så har jeg snakket med politiet om det. Du har full rett til å ta garnet opp. Ville selv ha varslet politiet før jeg tok opp garnet for å unngå misforståelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbakken i dette tilfellet er lett å fastsette, den kommer ganske tidlig. Kjenner du til noen lovparagrafer der det står at redskap ikke kan settes på annen manns grunn?

Dette er ikke for å være vanskelig, det handler rett og slett om trygghet for oss som bader på egen eiendom. Jeg har en bestemor i 80 årene som svømmer fra mai til september, hun kan ikke drive å snuble i teinelenker og sette seg fast i garn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort i fra reglene om nedsenking og teiner så er det lov å sette bruk utenfor marbakken. Hvor marbakken går er et definisjonsspørsmål...

Fra gammelt av så ble det tolket slik at eiendomsretten strekker seg så langt ut en hest kan vasse.

Når det gjelder å ta opp ulovlige garn så har jeg snakket med politiet om det. Du har full rett til å ta garnet opp. Ville selv ha varslet politiet før jeg tok opp garnet for å unngå misforståelser..

Det stemmer. Tom jeg som ikke er norsk kan jeg den...( Har bruk den ofte mot østlendinger på Sørlandet)

Henvisning til lovverk tas imot med takk :-)

Lovdata.no

Det er fullstendig lov å fiske med faststående fiskeredskap på annen manns grunn, så fremt til at utstyret brukes i forhold til gjeldende regler. Unntaket er fiske etter Laks Sjøørret og Sjørøye. Her har grunneier fiskerettighetene på egen grunn OG i umiddelbar nærhet.

Det stemmer ikke :) Du kan ikke ,og uten videre sette faststående redskap foran brygga mi. Især om det hindrer at jeg legger ut med båt eller at du hindrer meg og mine å svømme - bade

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder faktisk samme regler for å sette ut en fortøyning. Om man ikke er til hindring for grunneier så kan man i utgangspunktet legge fortøyningen rett utenfor eiendommen til andre.

Unntaket er hvis kystverket mener at det ikke skal være båter fortøyd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.