Gå til innhold
Fiskersiden

skjøte multifilament


ranajamshaid
 Share

Recommended Posts

Det sier at det er ikke nødvendig, men jeg bruker superlim for sikkerhers skyld. Spesielt om det er snakk om tynnere sene. Har hatt dårlig erfaring uten superlim, men det var nesten 8 år siden og kunne skyldes manglende erfaring. Da jeg hadde netopp begynnt med karpefiske.

Det skader vel ikke en liten dråpe superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uni knot, eller som den også kalles for, Double Grinner knot. Den er heilt suveren. Jeg bruker den till allt hva skjøyting het. Mono til flettet, flettet til mono fortommer till fluesnører etc, etc.... Og det trengs ikke superlim på knuten, Det gjør den bare ubøyelig og meir størende. Uni/Grinner har en draghåldfastehet på 98% av basislinene og lim auker ikke dette. Kan heller forsvage knuten grunnet dei starke kjemikaliene som limet innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlim er ikke å anbefale. Bruk heller tid på å fukte knuten godt å dra den forsiktig til. Friksjonsvarme under tilstramming av knuten reduserer bruddstyrken til en brøkdel av det optimale.

Fleksibelt lim som f.eks. aquasure kan brukes når man knyter på fortom. Det beskytter knuten mot slitasje, men øker neppe bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom samme runden selv med valg av knute for å skjøte multi/multi samt multi/top-shot.

Et veldig bra tips er å lage knuter og teste hvor mye de tåler. Jeg brukte ketlebells (lodd) for testingen. Mine erfaringer kan oppsummeres slik:

- Generelt så vil dobbelt uni-knute med mange surringer fungerer bra for skjøting av multi/multi av samme tykkelse.

- Men det finnes ulike typer av multisnører. Noen er svært glatte og trenger flere surringer + evnt. superlim.

For skjøting av top-shot på multi så er det mer komplisert. Men igjen så vil man med noen enkle tester finne ut hva som fungerer. Her er det også veldig forskjell på ulike snører. Selv så har jeg knytt 1mm sene på 0.32 multi med følgende knuter:

- Biminitwist på multi for å lage løkke.

- Løkken på multien knytes så mot senen med en albright knute med mange turn.

- Sikres med super lim (gjør gjerne testen uten lim slik at man får testet knuten. limet skal bare sikre tampene)

Har ingen erfaring med at lim ødelegger eller smelter noe, men har ikke prøvd med mange forskjellige lim. Men hvis man er usikker på om lim skader så er det mye bedre å teste dette selv hjemme enn å gjøre dårlige erfaringer til havs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vi vel bruke denne mot agnet/jiggen for å være sikker på at vi må bruke kniv ved bunnapp...

Ja og personlig ville jeg ikke gått under 5mm vaier eller evt noe tykkgodset kjetting ;)

Problemet er at da blir kniven litt i pysete laget men det er en god del spennende innen batteridrevene vinkelslipere... Da har du også skikkelig verktøy til filetering :)

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk mistet en stang ved bunnapp.... :blush:

Fisket med octopus igjennom et trangt sund med god straum da jeg satte fast i bunnen. Snøret var braid på 0,40 av ukjent merke og 1,4 mm fortom. På grunn av fiskesøl på håndtaket måtte jeg bruke begge hender for å klare å holde stangen så jeg nådde ikke kniven. Da hele snøret var ute, var det jeg som måtte gi meg først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk mistet en stang ved bunnapp.... :blush:

Fisket med octopus igjennom et trangt sund med god straum da jeg satte fast i bunnen. Snøret var braid på 0,40 av ukjent merke og 1,4 mm fortom. På grunn av fiskesøl på håndtaket måtte jeg bruke begge hender for å klare å holde stangen så jeg nådde ikke kniven. Da hele snøret var ute, var det jeg som måtte gi meg først....

Brems er feigt?

Bruker en variant av PR knot til å skjøte braid og topshot selv, ganske likt denne. FG funker sikkert også, men ikke prøvd. Før det brukte jeg bimini+albright, går aldri tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.