Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av Haspel


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

HEY ! :)

skal ha ny snelle til lett havfiske fra båt og brygger , etter en liten kikk rundt på forskjellige sider, har jeg jo sett at haspel er litt billigere.... hvorfor ikke bruke haspelsnelle ?! hvis en haspelsnelle kan kjøre og lande en gjedde på 9 - 10 kg , burde den vell kunne klare å få opp en torsk på 2 - 4 kg ? skal ikke fiske noe dypere en 50 -60 meter med pilk og lette jigger på alt fra 80g - 150g. går det ann å bruke en haspelsnelle i størrelse 4000 ? og det burde vel ikke være et problem så lenge jeg har multifilament ?

Endret av ørret_anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tyngde drev og tannhjul i ei 4000 snelle tåler tror jeg er forskjellig fra snelle til snelle.

Jeg har landa torsk på godt over 4 kg med ei 1000 snelle, men synes ikke det var optimalt.

Jeg har for øvrig pilka og drevet mye havfiske med haspelsnelle med både mono og multi, og det går helt greit det, men jeg personlig foretrekker havfiskesnelle.


....kan også melde inn at jeg har fiska siden jeg var sneip og fikk ikke min første havfiske snelle før i en alder av 36, så jeg synes ikke du skal la mangel på såkalt "korrekt" utstyr stoppe deg :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk er det ikke noe problem å bruke haspel (enkelte sneller er dog mindre egnet). Men jeg føler haspel er stort sett uegnet til alt av havfiske (vertikalt) så lenge men ikke skal fiske raskt fra bunn og opp til overflaten eller lignende. Det meste av mitt havfiske forgår ved bunn eller mindre endringer i dybden det fiskes på. Haspel blir slitsomt med å åpne bøylen hele tiden for en liten dybde endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt ikke kjøpt den billigsnella fra abu. Det er ei snelle til lett ferskvannsfiske, i laveste prissegment hos abu.

En klassisk ambassadeur 7000 passer fint til fisket du beskriver. Dog er det flere som mener den modellen som er i salg nå ikke holder samme kvalitet som de eldre svenskbygde.

Angående haspelsneller til samme type fiske så vil de fleste sneller fra mellomklassen og oppover i størrelse 4-6000 gjøre en god nok jobb. F.eks selger Skitt fiske Penn Slammer til en grei pris. Tunge sneller, men bunnsolide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.