Gå til innhold
Fiskersiden

hvor mange lbs ?


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

Pund klasse sier noe om sentykkelsen stanga er beregna på..

Noen sier at du skal legge en null til og så får du ca det antall gram stanga er fin for dvs en 20-30lbs stang passer for vekter fra 200 - 300g.

Vet ikke om jeg er helt enig i den påstanden. Jeg ville påstå at hvis du skal fiske med lodd og pilk opp til 500g så er 20-30lbs det du burde gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pund klassifisering av havfiske stenger angir anbefalt bruddstyrke på sena.

Hvor mye som skal til for at en stang står i 90 tror jeg er forskjellig fra merke til merke og hva slags aksjon som er i stanga. Teorien stemmer i hvert fall ikke for min Shimano BeastMaster bx boat 20/30 pund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pund klassifisering av havfiske stenger angir anbefalt bruddstyrke på sena.

Hvor mye som skal til for at en stang står i 90 tror jeg er forskjellig fra merke til merke og hva slags aksjon som er i stanga. Teorien stemmer i hvert fall ikke for min Shimano BeastMaster bx boat 20/30 pund.

En teori behøver ikke stemme for at den skal være riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori behøver ikke stemme for at den skal være riktig...

Vet at jeg har nevnt det utallige ganger, men syns fortsatt at det er 1 uting av norsker leverandører å klassifisere stenger med LB. Etter min mening :

  • Hvor mye vekt ( lodd- pilk) er den beregnet eller kvalifisert til
  • Adekvat til pilking eller meiting ?

Som du selv nevner Espen, når det gjelder teori ... I teori kan man fange 1 mygg med lasso. Gjør det i praksis... ;)

Edit : Når det gjelder spinn og flue stenger er disse grei klassifiserte. Lett å velge etter kastevekt man har behov for og til formålet ( om det så gjelder AFTM eller slukvekt) Jeg fniser allikevel når noen av disse betegnes kastevekt 4- 35 gr. ;)

Når det gjelder havfiske burde stengene klassifiseres mer med tanke på bruket disse er konstruert til. Line brudd ? Hallo ??? Her gjelder det snelle, line eller sene, stang , fisken i enden av snøret , og selvfølgelig : Håndverkeren som holder det helle :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ei 6-12lb stang bør man bruke 150-400g søkke. 12-20lb 300-640g. 20-30lb 500-950g. 30-50lb 750-1600g Vet ikke helt med det da men. Nei det er nok en helt annen klassifiserings metode på havstenger. På kystmeite stenger(karpestenger) kan nok denne tabellen benyttes :)

"klippet ut fra nederst på siden i linken"

Attention: This way of transferring
a lbs test curve into a gram casting
weight is only suitable for freshwater
rods!
Med andre ord IKKE havfiske stenger.
Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.