Gå til innhold
Fiskersiden

Bursdag på Lygninisen


Andreas Eriksen
 Share

Recommended Posts

Nå har vi kommet til den tiden på året hvor isen legger seg og jeg har bursdag. Og hva er vel bedre bursdagsfeiring enn å ta sin livs første tur til Lygninisen. Oppmøte ved Gryta var 10.00 på lørdags morgen, ti håpefulle hadde møtt opp og var klar for å teste isen. Føles ikke alltid like trygt å gå ut på sjøisen på full flo, men vi kom oss utpå uten å bli våte på bena. Første testboring viste 12-13 cm tykkelse.

10806185_10152540103026861_6790064427813

På vei ut til mudderflatene med ca 25 m dyp.

20150117_115818_zpsf9b90048.jpg

Vi kom igang med fiske ca klokka 11, og skulle fiske frem til skumring (rundt 16). Fisket var litt tregt, startet med noen undermåls hvitting, synes ikke det er så morsomt å fiske småhvitting, så jeg fikk låne meg et lite sabikihekle. Slapp ned på bunnen, og det kom noen smånapp nesten med en gang. Et lite tilslag ble satt og fast fisk, og årets første nye art var et faktum. Min art #30.

20150117_133056_zpse03c98c0.jpg

Strømsild, 64,84 gram. :jump:

Med et smil om munnen, bestemte jeg meg for å bytte til skatetackelet, med mustad 6/0 sirkel og glidebom, av med bremsen og tid for venting. Ganske mye plaget av slimål, så måtte agn ofte. Da jeg gikk fra å bruke sei istedenfor makrell kom resultatet.

20150117_115839_zps913483f5.jpg

Årets andre nye art. #31

IMG_2968_zps8e2140b8.jpg

Piggskate, 1300g

IMG_2970_zps9acfab6c.jpg

Er ikke bare kloskate som passer fint som hatt.

Isen føles ok, men kan være litt tynn noen plasser, særlig mot motsatt side av fjorden. Gangbar iallefall et lite stykke utenfor høyspenten.

Artene som kom opp på isen iløpet av helga var: hvitting, hyse, torsk, makrell, knurr, lyr, strømsild, lange, piggskate og sei. Fisket lenge målrettet etter sypike uten resultat.

Helgas fiske ga ikke særlig gode svar på hvordan jeg skal legge opp fisket til nm i februar, så må nok tilbake før den tid kommer.

Endret av Andreas Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.