Gå til innhold
Fiskersiden

Spis mer fisk..


sarepta
 Share

Recommended Posts

Vanskelig å sammenligne med en ku som spiser gress vi ikke kan bruke som mat selv. Laksen blir foret med fisk som vi kunne spist. Derfor blir det totalt sett mindre mat i verden når vi produserer laks, mens kua ikke påvirker oss nevneverdig.

En ku som melker vil få kraftfor i tillegg til gress for å dekke det ekstra energibehovet den har da. Kraftforet er laget av korn vi kunne laget mat av. Kjøtt blir omtrent utelukkende produsert av gress alene i Norge.

Når Norsk sjømatråd og politikere bruker behovet for mat i fremtiden som argument for å øke lakseproduksjonen så er resultatet det motsatte av hva de prøver å argumentere for.

De eneste husdyrene vi har som blir foret på lignende måte som laksen er kylling og gris. Kylling vet vi jo hvordan det ligger an med for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å sammenligne med en ku som spiser gress vi ikke kan bruke som mat selv. Laksen blir foret med fisk som vi kunne spist. Derfor blir det totalt sett mindre mat i verden når vi produserer laks, mens kua ikke påvirker oss nevneverdig.

En ku som melker vil få kraftfor i tillegg til gress for å dekke det ekstra energibehovet den har da. Kraftforet er laget av korn vi kunne laget mat av. Kjøtt blir omtrent utelukkende produsert av gress alene i Norge.

Når Norsk sjømatråd og politikere bruker behovet for mat i fremtiden som argument for å øke lakseproduksjonen så er resultatet det motsatte av hva de prøver å argumentere for.

De eneste husdyrene vi har som blir foret på lignende måte som laksen er kylling og gris. Kylling vet vi jo hvordan det ligger an med for tiden...

Påstanden om at storfekjøtt produsert i Norge omtrent utelukkende kommer fra gressforede dyr er feil. Aner ikke hvor du har det fra.

Når det kommer til hvor effektiv bruk man har av kraftforet så er det endel forskning som peker på at laks er mest effektiv. Denne artikkelen viser litt av det: http://www.imr.no/filarkiv/2013/03/er_villfisk_til_oppdrettsfor_berekraftig.pdf/nb-no

Faktum er at så og si alt vi spiser av kjøtt baserer seg i stor grad på bruk av kraftfôr, og når da fisk er mest effektiv i konverteringen av energi så er det fornuftig å spise mye av det.

Så er jeg veldig for å spise mer beitefôrede dyr fra Norge (fordi det har mange bærekraftmessige fordeler med seg), men det er en tung kamp, som blant annet involverer dyrere mat, noe som ikke akkurat glir lett gjennom hos folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden om at storfekjøtt produsert i Norge omtrent utelukkende kommer fra gressforede dyr er feil. Aner ikke hvor du har det fra.

Når det kommer til hvor effektiv bruk man har av kraftforet så er det endel forskning som peker på at laks er mest effektiv. Denne artikkelen viser litt av det: http://www.imr.no/filarkiv/2013/03/er_villfisk_til_oppdrettsfor_berekraftig.pdf/nb-no

Faktum er at så og si alt vi spiser av kjøtt baserer seg i stor grad på bruk av kraftfôr, og når da fisk er mest effektiv i konverteringen av energi så er det fornuftig å spise mye av det.

Så er jeg veldig for å spise mer beitefôrede dyr fra Norge (fordi det har mange bærekraftmessige fordeler med seg), men det er en tung kamp, som blant annet involverer dyrere mat, noe som ikke akkurat glir lett gjennom hos folk flest.

Min mor er agronom og gårdbruker med sau og kyr... Stort nærmere sannheten kan man neppe komme.

Selv er jeg akvanom og jobber innenfor oppdrettsnæringen...

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er agronom og gårdbruker med sau og kyr... Stort nærmere sannheten kan man neppe komme.

Selv er jeg akvanom og jobber innenfor oppdrettsnæringen...

Jeg har sett en sort svane, derfor er alle svaner sorte...?

Kilder er greit. Her har du en. "Tall fra Effektivitetskontrollen viser at andelen kraftfôr utgjør 47 prosent av oksenes tørrstoffopptak fra 100 kg levendevekt til slakting." hentet fra: https://medlem.tine.no/cms/fagprat/foring/slik-kan-du-spare-kraftf%C3%B4r-til-oksene--306788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en sort svane, derfor er alle svaner sorte...?

Kilder er greit. Her har du en. "Tall fra Effektivitetskontrollen viser at andelen kraftfôr utgjør 47 prosent av oksenes tørrstoffopptak fra 100 kg levendevekt til slakting." hentet fra: https://medlem.tine.no/cms/fagprat/foring/slik-kan-du-spare-kraftf%C3%B4r-til-oksene--306788

Bare for å spore dette litt inn på det som var det egentlige spørsmålet. Bærekraft...

Når hørte du sist at landbruket diskuterte alternative forkilder siden de var i ferd med å tømme resursene de utnyttet? Aldri?

Det er det som er hovedproblemet i dag for oppdrettsnæringen. De kjøper opp alt av fiskeråstoff de kommer over uten å få nok, mens en bonde har fri tilgang på for siden andre bønder produserer for.

Det er ganske mange bønder som er helt selvforsynt med både grønnfor og korn til eget kraftfor. Det er så langt unna realiteten til lakseprodusentene at det ikke kan sammenlignes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet, og roten til alt vondt oppdrettsnæringen har forårsaket og fortsatt forårsaker er at de selv alltid har hatt ansvaret for kontroll og rapportering av egen virksomhet, det både når det gjelder rømming, lusepåslag, medisinering, sykdom, utslipp, osv, osv.. Norges og hele verdens største bukk til å passe havresekken... Det er jo genialt..

Hadde næringa fra begynnelsen blitt pålagt kostnadene for drift av en eksternt og frittstående kontrollmyndighet hadde nok ting sett ganske annerledes ut i dag.

Problemet er at den norske stat har sett seg blind på alle skatter og avgifter som næringa fyller statskassa med.

Miljøet betyr egentlig ikke noe, det er jo helt greit å forurense.. så lenge man betaler for det..

Bare det nå ikke blir en stor rømming av kyr og sau også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i fiskemelet kommer i all hovedsak av fisk som ikkje egner seg som menneskeføde...

Eh? Sild, kolmule osv er fullt ut egnet som menneskemat.

Jeg har sett en sort svane, derfor er alle svaner sorte...?

Kilder er greit. Her har du en. "Tall fra Effektivitetskontrollen viser at andelen kraftfôr utgjør 47 prosent av oksenes tørrstoffopptak fra 100 kg levendevekt til slakting." hentet fra: https://medlem.tine.no/cms/fagprat/foring/slik-kan-du-spare-kraftf%C3%B4r-til-oksene--306788

Bare en liten ting...

Når en ku spiser kraftfor så er det laget av korn, som de fleste burde vite så er korn frøene av foredlede gressarter. En Norsk ku får altså kun for som er fremstilt av gress som den naturlig ville spise. Industrilandbruket i EU testet ut andre ting å fore kyr med, men resultatet var ikke helt etter planen.

Laks derimot får nå mesteparten av foret fra råstoff en vill laks aldri ville ha spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å spore dette litt inn på det som var det egentlige spørsmålet. Bærekraft...

Når hørte du sist at landbruket diskuterte alternative forkilder siden de var i ferd med å tømme resursene de utnyttet? Aldri?

Det er det som er hovedproblemet i dag for oppdrettsnæringen. De kjøper opp alt av fiskeråstoff de kommer over uten å få nok, mens en bonde har fri tilgang på for siden andre bønder produserer for.

Det er ganske mange bønder som er helt selvforsynt med både grønnfor og korn til eget kraftfor. Det er så langt unna realiteten til lakseprodusentene at det ikke kan sammenlignes i det hele tatt.

Du tok feil i en bastant påstand. Ikke vær så bastant neste gang uten at du i det minste sjekker litt bakgrunn.

"En bonde har fri tilgang på fôr siden andre bønder produserer..." Nei, det er også en sannhet med modifikasjoner. Landbruket bruker i økende grad kraftfôr, og i økende grad baserer dette seg på importert soya. Kilde: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/110447/Vet%20du%20hva%20som%20er%20i%20kraftf%C3%B4ret.pdf Bærekraften i soyabasert kjøttproduksjon er også tvilsom. Vi importerer i overkant av 40% av kraftfôret som brukes i landbruket.

Jeg setter pris på en god diskusjon om bærekraft både i landbruk og oppdrett, men det er trist når du, visstnok en representant fra begge næringene, ikke klarer det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å være så skråsikker på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok feil i en bastant påstand. Ikke vær så bastant neste gang uten at du i det minste sjekker litt bakgrunn.

"En bonde har fri tilgang på fôr siden andre bønder produserer..." Nei, det er også en sannhet med modifikasjoner. Landbruket bruker i økende grad kraftfôr, og i økende grad baserer dette seg på importert soya. Kilde: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/110447/Vet%20du%20hva%20som%20er%20i%20kraftf%C3%B4ret.pdf Bærekraften i soyabasert kjøttproduksjon er også tvilsom. Vi importerer i overkant av 40% av kraftfôret som brukes i landbruket.

Jeg setter pris på en god diskusjon om bærekraft både i landbruk og oppdrett, men det er trist når du, visstnok en representant fra begge næringene, ikke klarer det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å være så skråsikker på ting?

Har ikke sagt at alt i Norsk landbruk er bra. Industriell matproduksjon baserer seg på høy produksjon med bruk av minst mulig resurser. Derfor blir det importert mer råstoff til kraftforproduksjonen en det man skulle ønske. Soya er nå i bruk både til fisk, drøvtyggere og mennesker. Det er en erteblomst og er nær det som en ku naturlig vil spise.

Produksjonen av soya kan helt klart diskuteres.

En matproduksjon som ikke forbruker ressurser, ikke påvirker miljøet og ikke har andre negative virkninger er selvfølgelig ønskelig. Hvordan det skal gjøres er et annet spørsmål.

Det som i dag skiller lakseproduksjonen fra all annen produksjon er mangel på regulering.

Når det gjelder kraftfor i landbruket så gidder jeg faktisk ikke å sitte å sammenligne bruken av for hos en drøvtygger og en fisk da det blir som å sammenligne appelsiner og en trehjulssykkel. Jeg har heller ikke nok utdannelse til å beregne tørrstoffinnhold og regne det om til FE som er måleenheten som brukes til kyr.

Prøv selv å regn ut hva informasjonen du linker til faktisk forteller.

Nevnte også lengre opp i diskusjonen at lam er vinneren her. De aller fleste lammene som leveres har nesten ikke smakt kraftfor.

Jeg nevner også at det kun er gris og kylling du kan sammenligne med og det gjør jo Torrissen i skrivet sitt også.

Ikke forstå meg dit at jeg er i mot oppdrett i Norge. Oppdrett er kjempegreier. Det jeg er i mot er at det brukes talltriks for å lure forbrukere til å tro at dagens produksjon er bærekraftig. At en laks legger på seg 1 kg levendevekt med 0,9 kg for er fakta. At det går flere kg råstoff med til å lage et kg for blir fortiet.

At det fores ut 1,1 kg for til laksen da den kun trenger 0,9 blir også fortiet. 0,2 kg for hver kg laks går rett ut i fjorden.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som BAN påpeker at for eksempel kolmule kan brukes til konsum, kolmule er et av de fiskeslagene Norge har fisket mest av de siste 20 årene, den årlige fangsten har vært veldig varierende på grunn av bestandssituasjonen, men i gode år har ett enkelt norsk fartøy fisket godt over 100000 tonn!

En liten del av kvantumet har gått til surimi produksjon, men brorparten har alltid gått rett i kverna.

Man må heller ikke se seg blind på hvorvidt et fiskeslag egner seg til konsum eller ikke, all fisk er en del av næringskjeden og om man tar ut for mye i et ledd så påvirker det selvsagt resten av næringskjeden, også de artene som vi anser som mer egnet til menneskelig konsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Sild, kolmule osv er fullt ut egnet som menneskemat.

Bare en liten ting...

Når en ku spiser kraftfor så er det laget av korn, som de fleste burde vite så er korn frøene av foredlede gressarter. En Norsk ku får altså kun for som er fremstilt av gress som den naturlig ville spise. Industrilandbruket i EU testet ut andre ting å fore kyr med, men resultatet var ikke helt etter planen.

Laks derimot får nå mesteparten av foret fra råstoff en vill laks aldri ville ha spist.

Altså fiskemel kommer i hovdedsak fra industrifisk som ikkje er etterspurt til konsum.

Kylling og grisefor inneheld vel også fiskemel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fiskemel kommer i hovdedsak fra industrifisk som ikkje er etterspurt til konsum.

Kylling og grisefor inneheld vel også fiskemel?

Det er under 1/3 fisk i lakseforet som produseres i dag. Fisken som brukes er hovedsaklig kolmule, sild, tobis, lodde og ansjoveta. Kolmule, sild, lodde og ansjoveta er egnet som menneskemat. Alle er viktige i næringskjeden, og alle er overfisket.

Over halvparten av foret er vegetabilsk.

Hva kyllingfor inneholder har jeg ikke peiling på, men grisefor inneholder fisk. Gris har fått fisk her i landet så lenge den har vært her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kua ja! Det går nok an å fore den på korn ol men vi lever i en industrialisert verden hvor alt handler om penger og tid. Men det var energi!, vi sportsfiskere har vel aldri vært flinke til å tenke på CO2 utslipp ol. Jeg stiller meg nøytral og gjør det jeg føler for. Jeg har mange miljø saker som ulv og bjørn i norge, nei til dagens lakseoppdrett opplegg osv, CO2 --> dermed på ett sett og vis energi er ikke blant mine saker (til en viss grad).

Fiskemel er en fin ting så lenge det dreier seg om bifangst med fisk som ikke er så etterspurt og fiskehoder og annet som er igjen etter torskens tur hos slakteren!

Men back to topic.

Selv om polakkene og andre ikke etnisk norske ofte opptar fiskeplassene mine er det fint å se at de velger å fiske opp maten sin fremfor å ty til frysedisken jeg mener vi nordmenn har mye å lære her. De gir ofte blanke i minstemål, men det er vel bedre at de gjør det på sin måte (alt har sine grenser selvf.) enn at de velger frysedisken. Har aldri spurt hvorfor de fisker om det er pga de vil ha en billig middag eller om det er pga det er gøy eller min mistanke en kombi. Slikt fiske er bærekraftig om ikke annet. Jeg fisker mer for opplevelsens del middagsfisk blir litt mer tilfeldig. Jeg er årlig talt ikke spesielt glad i fisk, jeg foretrekker skalldyr som reker. Men jeg vet egentlig ikke hva som er verst laks eller reker. Det at man kan se spor av bunn tråling etter feks. reker på seismiske undersøkelser er skremmende, i ølen jeg kjøpte på butikken er det fisk gudene vet hvordan den er fisket.

Det jeg vil frem til er at vi lever i en komplisert industrialisert verden, ""hvor vegetarianere aldri vil kunne være 100% vegetarianere pga animalsk "produkter" dukker opp over alt"". Men om en planter sine egne planter reduserer man noe av det animalske, dvs. om man fisker opp sin egen fisk. men det finnes fremdeles en verden utenfor urte hagen som må ta hensyn til etterspørsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom vi litt tilbake til der jeg startet og det er ikke tvil om at vi kan gjøre mye for å "produsere" mere villfisk med ganske enkle tiltak enten det gjelder å nekte fiske med ødeleggende redskap i visse områder eller å bygge opp enkle rev og "tareskog". Alle mener at det fiske de bedriver ikke har stor innvirkning på bestandene og at alle andre er mye verre. Sportsfiskerne gjør sine innhogg bare de blir mange nok og tar med seg rubbel og bit. Jeg er for at man skal sette tilbake fisk som er under minstemål og at det å snakke om å begrense seg med antall fisk skal oppfattes som ok. Ikke minst når det er lite fisk og man vil ha opp bestandene noe som er tilfelle mange steder. Vi gjør jo det når det gjelder vilt for eks ryper. I tillegg til at fisk er sunt kan man også argumentere med at det å skaffe seg fisk selv er bra både for fysisk og psykisk helse.

Friluftsfjorden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.