Gå til innhold
Fiskersiden

Forberedelser til sjøørret sesongen 15


Athrox
 Share

Recommended Posts

Denne våren har jeg virkelig tenkt til å satse på sjøørret, og prøve å sette ny pers, dette er også første år jeg har båt, tenkte kanskje litt dorging også. Når jeg så gjennom slukboksene så jeg at det meste hadde blitt igjen i havets bunn og ellers var det bare et par rustne møre silda sluker igjen. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger til sluker for sjøørret, spesielt wobblere, er gira på å få testa dorging, tenkte kanskje en max rap.

Off topic: Lurer på om noen har testet grej-online? Veldig fornøyd med alt, billig og leveringen gikk på 2 dager fra danmark, men mistenker at mye av varene er falske, for eksempel møre silda slukene.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rapala husky jerk, rapala countdown, SG lowrider, SG liplure, prey target, tomic multi 3`, bomber, strikepro 10,5cm er de wobblerne jeg har fått sø på ved dorging(hvis jeg husker riktig).

det er forsåvidt en drøss andre som er sikkert like bra eller bedre. x-rap, max rap, minnow rap, flat rap er noen aktuelle fra rapala. sebile har også noen aktuelle; magic swimmer, kolie minnow m.fl.

når det gjelder spinn så er favorittene mine: gladsax, salty, goby, sølvpilen, toby rocket, brøndum, prey target og vicke.

her er det også en jungelav baits. mange er rimelig like hverandre. det beste er nok å nøye seg med noen få og lære seg dem ordentlig. jeg har ikke klart det.....enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne våren har jeg virkelig tenkt til å satse på sjøørret, og prøve å sette ny pers, dette er også første år jeg har båt, tenkte kanskje litt dorging også. Når jeg så gjennom slukboksene så jeg at det meste hadde blitt igjen i havets bunn og ellers var det bare et par rustne møre silda sluker igjen. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger til sluker for sjøørret, spesielt wobblere, er gira på å få testa dorging, tenkte kanskje en max rap.

Off topic: Lurer på om noen har testet grej-online? Veldig fornøyd med alt, billig og leveringen gikk på 2 dager fra danmark, men mistenker at mye av varene er falske, for eksempel møre silda slukene.

Takk for svar

Rapala Max Rap har jeg veldig dårlig erfaring med,dette er en skummel sak med mange kvasse kroker som kroker fisken på utsiden og river den opp.

Jeg fikk også kjenne disse krokene i mine fingre.

Den tåler heller ikke noen hastighet så jeg har villet valgt bort denne.

Har heller meget god erfaring med Rapala Xrap i disse fargene http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Wobblere/Rapala/Rapala-X-Rap-saltvann/Rapala-X-Rap-SW-10cm-SB-X-Rap-saltvann110057-p0000041422

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Wobblere/Rapala/Rapala-X-Rap-Magnum/Rapala-X-Rap-Magnum-10cm-5-S-Nyhet-2012137547-p0000068923

Grej-online er en meget kurant nettbutikk, har handlet mye derifra.

Har kjøpt masser av Møre-Sild derifra ,Men har ikke opplevd at disse er noen anderledes en hva jeg får kjøpt i Norge.

De er bare mye billigere.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikka litt på grej online nå. det var en del bra priser og helt greit utvalg. men hvordan er med frakten? dyrt?

har ikke testa max rap sjøl(pga prisen og overflod av wobblere fra før). men det med at flere treblekroker på wobblern kan skade fisken har jeg opplevd flere ganger sjøl. det er ikke noe gøy å få opp ferdig bløgga sø under minstemål(eller storfisk for den delen) kan jeg skrive under på. det er ikke uten grunn at mange kjører ofte med bare en treble foran på wobbleren under dorging etter ørret. sjøl har jeg begynt å prøve å kjøre med minst mulig kroker ved dorging uansett hvilken fiskeart jeg går etter. rovfisken angriper ofte hodet på byttefisken og det tror jeg gjelder de fleste arter i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Max Rap, den kaster langt og fanger fisk. Man kan rigge den om til kun èn treblekrok som nevn over, da unngår man skading av fisk. Til dorging er wobblere som Bomber, Prey, Yo-Zuri, Tomic, Strikepro, Apex og Rapala Magnum gode og velprøvde redskap. Bare vær nøye med å tilpasse farten etter redskapen, eller velg redskap som passer farten din. Sjekk gjerne hvordan wobbleren går ved siden av båten.

Utrolig kjekt med båt når man jakter etter sjøørret, da har man større aksjonsradius. Jeg vil anbefale å prøve flue også, og hvis du er som meg som ikke bruker fluestang skaffer du deg bombarda og kaster med haspel stang. Det er effektivt for å fange sjøørret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra svar her, tror jeg skal få bestilt noe ikveld, dropper den max rap-en, 200 blir for mye.. :closedeyes:

Angående grej-online frakten tror jeg det var et sted rundt 30 kr for bestilling under 1499.

Liker selv ikke fiskeutstyr-online, pga samme priser som skittfiske bare dårligere utvalg. Grej-online sitt utvalg er heller ikke mye å skryte av, men prisene er det, liker at frakten tar kort tid, og hvis du bare bestiller sluker så får du de i et fint lite brev i posten iløpet av 2-3 dager, liker det ;)

Liker best skittfiske i layout og utvalg, prisene er litt høye, men jeg er litt bitter over frakten på 90 kr..

Endret av Athrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra svar her, tror jeg skal få bestilt noe ikveld, dropper den max rap-en, 200 blir for mye.. :closedeyes:

Angående grej-online frakten tror jeg det var et sted rundt 30 kr for bestilling under 1499.

Masse bra svar her, tror jeg skal få bestilt noe ikveld, dropper den max rap-en, 200 blir for mye.. :closedeyes:

Angående grej-online frakten tror jeg det var et sted rundt 30 kr for bestilling under 1499.

Du må holde deg under 350 nkr inkludert frakt hvis ikke må du betale moms,etter de nye reglene som kom på ny året

Frakta blir ca 60 danske kroner ,hvis du handler for rundt 300 kr.

Varetotal DKK: 276,00 Bonus fra forrige køb: - 0.00 Netto DKK: 276,00 Forsendelse DKK: 60,00 - moms DKK: 67,20 Total DKK: 268,80

Vareværdi til fortoldning (varetotal - 25% moms): DKK 220,80

BEMÆRK! Hvis vareværdi til fortoldning omregnet til Norske kroner er mindre end NOK 200,- undg�s Norsk moms og afgift ved indførelse til Norge.

Nå er denne grensa hevet til 350 inkludert frakt.

Masse bra svar her, tror jeg skal få bestilt noe ikveld, dropper den max rap-en, 200 blir for mye.. :closedeyes:

Angående grej-online frakten tror jeg det var et sted rundt 30 kr for bestilling under 1499.

Liker selv ikke fiskeutstyr-online, pga samme priser som skittfiske bare dårligere utvalg. Grej-online sitt utvalg er heller ikke mye å skryte av, men prisene er det, liker at frakten tar kort tid, og hvis du bare bestiller sluker så får du de i et fint lite brev i posten iløpet av 2-3 dager, liker det ;)

Liker best skittfiske i layout og utvalg, prisene er litt høye, men jeg er litt bitter over frakten på 90 kr..

Husk at disse 2 er forskjellige nettbutikker. http://www.fiskeutstyr-online.no/shop/frontpage.html

http://www.grejonline.dk/default.php

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesar. Moms "slipper" man. Da prisene i nettbutikken uansett er inkl dansk moms, som er lik den norske (dansk moms trekkes ifra og norsk moms legges til). Men moms av eventuell frakt tilkommer. samt fortollingsgebyr på 140,- for bestilling på inntil kr 1000 inkl frakt og moms (endres til 3000 iløpet av året). Eller 288,- for bestilling over kr 1000 inkl frakt og moms.

EDIT: ser nå at de skriver svart på hvitt at de selv trekker fra dansk moms på alle norske bestillinger. Noe som bedrifter ofte etterlater til tollvesenet å ordne opp.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så nettopp at frakta var 60 kr når du huker av at du bor i Norge, men du slipper å betale moms ;)

Ja så lenge du ikke kjøper varer for 350 nkr inkl frakt,Men holder deg under denne grensa.

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/

Disse Yo-Zuri har jeg kjøpt flere av og disse er fullt på høyde med Rapala.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=YO-ZURI&_sacat=0

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Av sluker til sjøørret vil jeg anbefale Viking silda fra Sølvkroken.

Det er nok den sluken jeg tok aller mest sjøørret på i fjor.

Jeg tok 289 sjøørret i 2014, og Viking silda sto for nærmere 100 av dem.

Den er god å dorge med også.

Utover det tok jeg omtrent like mange på Toby fra Abu.

Da bruker jeg blank i overskya vær og kobber når det er solskinn.

Min erfaring er at sjøørreten tar når Toby sluken akselererer.

Den brede Toby salmo er god i sakte fart over grunner og skjær og den lange slanke Toby rocket er glimrende i superhøy fart.

I år har jeg fått mye sjøørret på Abu Zigge.

Hittil har 17 av 24 sjøørret i år valgt en lime grønn/gul Zigge fra Abu.

Den trenger også litt fart for å få "riktig" gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Denne våren har jeg virkelig tenkt til å satse på sjøørret, og prøve å sette ny pers, dette er også første år jeg har båt, tenkte kanskje litt dorging også. Når jeg så gjennom slukboksene så jeg at det meste hadde blitt igjen i havets bunn og ellers var det bare et par rustne møre silda sluker igjen. Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger til sluker for sjøørret, spesielt wobblere, er gira på å få testa dorging, tenkte kanskje en max rap.

Off topic: Lurer på om noen har testet grej-online? Veldig fornøyd med alt, billig og leveringen gikk på 2 dager fra danmark, men mistenker at mye av varene er falske, for eksempel møre silda slukene.

Takk for svar

Jag är ett levande exempel på att utrustning inte har så stor betydelse. Jag har investerat mycket tid och pengar på sjöörret de senaste 3åren, och fick min första lovliga örret i lördags.. En av mina största dagar som fiskare! Jag fiskar vanligtvis i sjö efter brunöring, gädda och abborre och det har jag gjort i 20år+ med mycket gott resultat, men sjöörreten har varit helt omöjlig att lura.

Jag har fiske-kajakk, fiskar med fluga, fiskar med fluga och bombarda, testat drop-shot fiske, kastar alltid med de kända slukarna(jensen, stingsild, abu etc + fluga över sluk) och wobblers(max rap, x-rap etc..). Jag använder främst rosa räk-imitationer när jag fiskar med fluga och Jag har också börjat använda gulp på olika vis, men nada..

På senare tid har jag fiskat mycket runt Näsöya, Vettre, Fornebu, Bygdöy, Öarna i bunnfjorden.. Jag får mycket torsk runt 2kg(15stk+ 2015 alla har varit nästan lika stora, märkligt), men jag vevar snabbt och jag varierar hastighet med jämna stopp.. Använder främst rosa räk-imitationer när jag fiskar med fluga örret.

Lösning:

Toby D, en av mina äldsta sluker med en vit räk-imitation ca 15 cm över sluken. Öringen tog på flugan, ca 3 meter från land på ca 30cm djupt vatten.

Udden på Boröya, Syd-väst mot Kalvöya ca 20.00 14.03.2015, när det började mörkna och blåsa lite(när man vanligtvis har åkt till land)

42cm ca 0,8kg

Ca 200timmar eller 1500(0)Nok/Kg..

Men det var det värt!!=)

Nu får vi hoppas att pris/kg sjunker väsentligt detta året.!

Så slutsatsen är väll egentligen att de viktigaste faktorerna är väder, vind, plats och temperatur(och inte för många kaffe pauser). Jag måste helt enkelt börja ge mig ut i olika väder, inte bara sol-tur..

Vill egentligen bara säga att jag fått en sjöörret, det är ju ingen runt mig som förstår min lycka..!;)

Jag hoppas det går bättre för dig, Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.