Gå til innhold
Fiskersiden

Kanskje den største Oslomarka-gjedden på ti år


Recommended Posts

Storgjedde på isen

Oslomarkas Fiskeadministrasjon melder om en isfisket gjedde på nesten ti kilo. Ifølge administrasjonen kan dette fort være den største gjedden som er tatt i området på ti år.

Av: Endre Hopland

– Gratulerer til Vidar Moen med gjedda på hele 9,9 kilo fra Fri-Elvåga, skriver OFA på sine egne nettsider.

Det var 15. februar at storfisker Moen var på isen Elvåga badebam. Her meitet han etter abbor med hel agnfisk, og litt utpå dagen runnet det godt. Da tilslaget ble satt trodde han først at han satt fast i bunn, men så kom det flere gode utras.

– Etter et kvarters tid så jeg at det var en gjedde. Etterhvert fikk jeg lirket fisken opp på isen, og det var helt greit at jeg hadde et 205-hull, ellers hadde det nok gått galt, forteller han i en fangstrapport på OFA sine nettsider.

Fisken tok på underdimensjonert utstyr, men 0,25-fortommen holdt godt, den. Fisken ble altså veid til pene 9,9 kilo, som er virkelig solid til Østmarka å være. Etter et par bilder fikk den også svømme uskadet tilbake der den kom fra.

The post Kanskje den største Oslomarka-gjedden på ti år appeared first on Hooked.

Denne artikkelen er autopostet med RSS - Vis hele artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når redaktøren er fra Hordaland :D

----

Nå må Bergenserne snart lære seg norsk. Greit at de MUNTLIG (altså at dialekten) ikke opererer med hunkjønnsord, men når de SKRIVER må de snart lære seg til å holde seg til offisiell NORSK; og da er og blir gjedde et hunkjønnsord.., akkurat som hytte, jente, vidde osv...! ;)

og btw, når Bergenserne sier HardangerviddEN, så bryter de ikke bare en gramatisk regel, de bryter også regelen om navn; for området heter offisielt HardangerviddA, og navn kan man som kjent ikke bare endre etter eget forgodtbefinnende, bare fordi det bryter med ens egen dialekt. ;)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Øyh!

Med tanke på hvor elendig bergensk faktisk høres ut, kan vel dere på feil side av fjellet kaste et lite bein til oss når det kommer til skriftspråk, vel? Gramatisk hunnkjønn er et fremmedord i vest, men det blir jo til gjengjeld overkompensert i øst, og da spesielt i regaksjonen til Dagbladet. I mine øyne er det faktisk verre å lese om krig og nød og glamourmodeller, og føle at det du nettopp har lest er presentert med en folkelig fortellerstemme i en dukkefilm fra 70-tallet. Men det er kanskje bare meg? Gjedden er innenfor med god margin, selv om jeg skal innrømme at det er en bøyning jeg prøver å skrive rundt, nettopp fordi det ser litt snålt ut. Ellers: Fred og kjærlighet og alt det der :)

PS: Hardangervidda er et særnavn. De som skriver eller sier Hardangervidden er... vel... helt på vidden. Eller vidda om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh!

Med tanke på hvor elendig bergensk faktisk høres ut, kan vel dere på feil side av fjellet kaste et lite bein til oss når det kommer til skriftspråk, vel? Gramatisk hunnkjønn er et fremmedord i vest, men det blir jo til gjengjeld overkompensert i øst, og da spesielt i regaksjonen til Dagbladet. I mine øyne er det faktisk verre å lese om krig og nød og glamourmodeller, og føle at det du nettopp har lest er presentert med en folkelig fortellerstemme i en dukkefilm fra 70-tallet. Men det er kanskje bare meg? Gjedden er innenfor med god margin, selv om jeg skal innrømme at det er en bøyning jeg prøver å skrive rundt, nettopp fordi det ser litt snålt ut. Ellers: Fred og kjærlighet og alt det der :)

PS: Hardangervidda er et særnavn. De som skriver eller sier Hardangervidden er... vel... helt på vidden. Eller vidda om du vil.

---

he he, alle dialekter høres vel snåle ut, på sitt vis, avhengig av hvilken side man selv er? Og alle dialekter har sin sjarm. Min opprinnelige dialekt - Hedmark - høres som du er inne på litt for "godslig" ut til å brukes når man snakker om tragedier. Men når vi skriver burde vi vel holde oss til offisielt skriftspråk, selv om det også kanskje virker litt snålt av og til, eller...? ;)

ellers glemte jeg å kommentere sakens egentlige innhold. Flott denne gjedda fra Østmarka. Sjeldent stor fra disse traktene.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

he he, alle dialekter høres vel snåle ut, på sitt vis, avhengig av hvilken side man selv er? Og alle dialekter har sin sjarm. Min opprinnelige dialekt - Hedmark - høres som du er inne på litt for "godslig" ut til å brukes når man snakker om tragedier. Men når vi skriver burde vi vel holde oss til offisielt skriftspråk, selv om det også kanskje virker litt snålt av og til, eller...? ;)

ellers glemte jeg å kommentere sakens egentlige innhold. Flott denne gjedda fra Østmarka. Sjeldent stor fra disse traktene.

Samd! Det hele tas til etterretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----

Nå må Bergenserne snart lære seg norsk. Greit at de MUNTLIG (altså at dialekten) ikke opererer med hunkjønnsord, men når de SKRIVER må de snart lære seg til å holde seg til offisiell NORSK; og da er og blir gjedde et hunkjønnsord.., akkurat som hytte, jente, vidde osv...! ;)

Faktisk ikke, vi har lov å droppe hunkjønn også i offisielt skriftlig bokmål. Skoleelever i Bergen lærer å skrive på skolen uten bruk av hunkjønn.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=gjedden&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Så det er faktisk andre som må lære seg noe her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke, vi har lov å droppe hunkjønn også i offisielt skriftlig bokmål. Skoleelever i Bergen lærer å skrive på skolen uten bruk av hunkjønn.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=gjedden&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Så det er faktisk andre som må lære seg noe her ;)

---

he he, jøss! Dette var nytt! Det er det jeg alltid har sagt; Bergensere er noe for seg selv! ;):D

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.