Gå til innhold
Fiskersiden

God havfiskestang til små mennesker


Edin
 Share

Recommended Posts

Hei forum.

Jeg ønsker å få mine to minste gutter hekta på havfiske. Vi fisker i dag med Shimano Tiagra 16 og 30 på hhv. Standup 20-30 og Antares 20-30. Begge deler er uegna for folk rundt 140 cm. Vi har prøvd noen billige sett, men de ryker etter noen turer på sjøen. Noen bunndrag eller litt stor fisk og vips….

Jeg ønsker et sett som er under 1000 gram totalt. Snelle er egentlig ganske greit å finne, for her er det mange som er lette og holdbare. Men når det kommer til stang har jeg store problemer. Det jeg ønsker er ei stang som er lett, har god aksjon og følsomhet, den bør ha et bakstykke/håndtak som passer til små mennesker, den skal være lett (igjen), med skikkelig byggkvalitet og moro å kjøre fisk på. Og, jeg ønsker at den skal være i området 6 - 6,5 fot.

Når det gjelder tyngde på pilk/lodd er det opptil 500 gram, men det blir aldri spesielt kraftige rykk opp og ned, og stort sett vil 250 gram være nok. Når det gjelder fisk er det ofte fisk opptil 10 kg, men med risiko for både 20 og 30 kg.

Pris? Når det er fiskeutstyr strekker far seg alltid lang. Finner jeg stanga som får mine minste poder til å like noen timer på sjøen med meg gjør det ingenting om den koster litt. Forslag, og gjerne med link til butikk mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okuma så ut som en aktuell stang. Den skal sjekkes ut videre.

Og til BAN: Poenget er ikke å ha heftig utstyr. Jeg kunne gjerne utstyrt de med håndsnøre eller billig glassfiber, men vi har fisket med enten for tungt utstyr, eller med ufunksjonelt utstyr, og det bidrar ikke til fiskeglede. Jeg ønsker å ha snelle/stang som gjør at en 10 - 12 åring kan gjennomføre alt fra nedslipp av pilk til opptak av fisk, og ikke må gi stanga til far fordi det blir for tungt eller at snella hakker og slurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er vell kanskje en Ugly Stik GX2 Ice 4,6' 10-20lb. Har lurt lenge på denne stangen selv til "lettere" meite fra båt. Den skal tåle mye og har fin følelse i tuppen. Såvidt jeg vet er den beregnet for multiplikator sneller. Siden det er lett, kort og relativt billig vil jeg tro denne passer ungen(e) dine ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmater AX Boat Slim er egentlig akkurat type stang jeg ser etter, bortsett fra lengde på stang. Så langt er det Okuma Andros SII som ligger best an. Den er ikke for lang, har god aksjon, er lett og relativt tynt håndtak og bakstykke. Det eneste negative er at bakstykket er relativt langt. Mulig dette kan modifiseres?

Solterra er også et alternativ, men med samme lange bakstykke som Androsen.

Ugly Sticken Ice synes jeg faktisk blir litt for kort igjen og litt "hverken fugl eller fisk".

Lawson blir kanskje litt kort og spinkel, men den har jeg ikke sett "live". Hva hadde jeg ikke gitt for en butikk som har alle merker og modeller av alle sneller og stenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

En liten oppdatering av utstyrsvalg for små mennesker. Det ble kjøpt ei Okuma Cortez CZ-5 og Okuma Andros 5IIa. Hele settet kostet under 2000 kroner etter pruting på stang og flaks med snellekjøp.

Utstyret har fungert svært godt. Det er svært lett og har riktig dimensjon i forhold til små hender. Det gir gutta mye mer fiskeglede ettersom de håndterer alt fra nedslipp til kjøring av fisk på egenhånd. Det har vært med på >10 turer, stort sett bruk av 500 g Svenskpilk og gummimark, og så langt ingen tegn til feil eller problemer. Ser bra ut gjør det også.

Kan absolutt anbefales til små (og store) havfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.