Gå til innhold
Fiskersiden

Skjerstadfjorden kan være reddet fra oppdrett. (Det går mot et forbud)


 Share

Recommended Posts

Det som mangler nå er at Saltdal og Fauske kommune også går inn for samme vedtak innenfor deres respektive kommunegrenser, da vil hele fjordsystemet bli lagt under samme vedtak/forbud mot tiltak.
Saltdal kommune har tidligere uttalt at de ikke vil ha mer oppdrett.
Fauske kommune har tidligere på sin side stilt seg bak Saltdal kommunes uttalelser.

''
PLUT-022/15 VEDTAK- 17.02.2015
Rådmannens forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Fauske kommune støtter Saltdal kommune’s uttalelse til klarering av ny oppdrettslokalitet for produksjon av laks på Mjønes i Bodø kommune som innbærer at Fauske kommune ikke ønsker oppdrett i området Mjønes –Saltstraumen, og anbefaler Bodø kommune å legge ned bygge- og deleforbud på området i påvente av en felles kystsoneplan for Skjerstadfjorden.
''

Vi får se når denne omtalte felles forvaltningsplanen for fjordsystemet som helhet blir lagt fram, det er i alle fall god grunn til optimisme og håp om at hele fjordsystemet, også utenfor Bodøs kommunegrenser blir vernet mot mer oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det for gitt at det er trolling/dorgefisket i fjorden som her igjen blir gjenstand for kritikk..?!
Så før noen kommenterer noe mer, smak litt på følgende:

I 2014 ble det solgt ikke mindre enn 2638 kort i Saltdalselva, det er ikke opplyst hvorvidt dette er medregnet grunneierkort, sesongkort osv..

Hvis man nå tenker som så at 2638 døgnkort vil tilsvare det samme som at 20 båter der alle er rigget med to stenger dorger 24/7 i over to måneder i strekk..

Men det er jo mye C&R i elva vil nok mange da bemerke og argumentere med, ja det stemmer nok det, men C&R er ikke et fenomen som eksklusivt eksisterer i elvefiske, det blir også praktisert mer og mer blant trollere.

Ja, men så er det døgnkvote på sjøørret i Saltdalselva vil mange også argumentere med, ja det stemmer, for 2015 er det maks 3 stk. pr døgn og maks 10 stk. pr. sesong pr. fisker.

Får man 3 ørret på en dags trolling i Skjerstadfjorden så er man heldig, unntaksvis kan man selvsagt få mer enn det, det skal jeg være den første til å skrive under på, men i forhold til antall timer er nok gjennomsnittet mye mindre!

Fisker man eksempelvis i Saltdalselva så beskattes stort sett også bare Saltdalselvas egen bestand.
Troller man i fjorden på de etter hvert mest tradisjonelle områdene, så er det ikke bare Saltdalselvas bestand som blir utsatt for fiskepress.
Det har også blitt uttalt at all stor sjøørret som finnes i Skjerstadfjorden hører hjemme i Saltdalselva, dette er på langt nær tilfelle.
Det er en mengde vassdrag med betydelige bestander av sjøørret som drenerer til Skjerstadfjorden og nærliggende områder, derfor beskattes ikke eksempelvis Saltdalselvas bestand så mye av dorgefisket som mange vil påstå.

Man kan jo da før man uttaler seg noe videre ang. fiskepress, bestand og påstander om nedslakting tenke litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjaldt ikke spørsmålet mitt fisken som går opp i Saltdalselva, men fisken som går i Skjerstadfjorden.

Ut fra hva jeg har fått med meg, er det ikke spesielt kontroversielt å hevde at det kakkes store mengder fisk i fjorden (?).

Oppå dette legges til at jeg personlig kjenner slaktere, og har lokale kjentfolk som forteller om tilstandene.

Så jeg har en viss innsikt i saken, vil jeg hevde.

Måtehold og C&R har vel aldri vært fanesaker blant Nordlandsfiskere (ja, her generaliserer jeg). Det er godt mulig det er holdningsendringer på gang, men akkurat som i den gjennomsnittlige norske lakseelv (ca 20 % C&R i 2014) tror jeg det er langt igjen før man kan snakke om at det er mengder som gjenutsettes

Det er jo alltid noen andres aktivitet som er årsak til problemene.

Fiskerne i Saltdalselva tar sikkert sin del av kaka, men det fritar ikke slukfiskere og fluefiskere (som meg), og dorgefiskere for ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvorfor skriver du egentlig det du gjør? Har du belegg for å si at bestanden av sjøørret i Skjerstadfjorden er truet ?
Er det basert på egen eller andres synsing?
Jeg har også kjenninger, bl.a. Trønderfiskere, eier heller ikke disse måtehold og er de like store motstandere av C&R som du mener er tilfelle blant Nordlendinger?
Det må da være tilfelle, spesielt hvis man skal tro påstandene som Frode Reppe fremla i Saltenposten for en tid tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt litt nøyere, så ser du svaret på spørsmålet om synsing.

Jeg har ikke gode nok belegg for påstandene.

La oss derfor heller være enige om at dere dorgefiskere overhodet ikke har bidratt til den (antatte) nedgangen av sjøørret i Skjerstadfjorden.

Spar gjerne på sarkasmen..

Innerst inne skjønner du sikkert hvorfor jeg nevner Saltdalselva som eksempel i denne diskusjonen, eller?

Hvis så ikke det er tilfelle, så vil jeg bare fremheve at det i årevis har vært en generell motstand blant elveeiere og elvefiskere mot dorgefisket, som du selv sier 'det er oftest andres aktiviteter som er årsak til problemene'

I den forbindelse er det kommet en del påstander om dorgefisket fra denne leiren som slett ikke holder vann, blant annet at det er et stort antall båter som holder det gående døgnet rundt, at alle disse båtene nærmest uten unntak er lastet til rekka med sjøørret.

Sånne og liknende påstander må jeg bare le av, jeg synes i hvert fall det er påfallende at det sjelden har vært mer enn 3-5 båter utpå de gangene jeg har vært der, dette tilsvarer maks 10 fiskere, men husk at det også kan være både 3 og 4 fiskere i en båt, fortsatt med bare 2 stenger til rådighet fordelt på for eksempel 4 fiskere.

Om så en båt er heldig å få 5 fisker på en dag, med 4 fiskere blir det hele 1,6 fisk pr. mann, ikke noe noen ved elva ville hevet øyenbrynene over, og langt mindre karakterisert som nedslakting.

De årene jeg har deltatt på konkurransen har det vært en god del båter utpå, men antallet båter har alltid minket betraktelig etter få timer utover i konkurransen, dette vet jeg da jeg er en av de få som har pleid å være utpå sammenhengende under hele konkurransen.

For den som ikke er kjent med dorgefisket i praksis kan det nok se ut som 'svære' greier med disse båtene som går utpå, noen kan sikkert også tro at disse båtene er så effektive at sjøørreten nærmest ikke har en sjanse.

Det er så visst ikke tilfelle, mange dorger i 20-30 timer uten å komme i kontakt med en eneste ørret, det er heller ikke uvanlig at man ikke får noe på en hel uke.

Det er jo derfor også lett å la seg blende av de historiene om godt fiske man leser og ellers hører om, det er det jo også på en måte forståelig at mange da tror og mener at dorgefiskerne utgjør en større trussel mot bestanden.

Alle som fisker har selvsagt og på lik linje et ansvar for å holde bestanden på et bærekraftig nivå, la det ikke være tvil om det, det betyr imidlertid ikke at det er greit å stille dorgefiskerne i gapestokk.

Man bør heller forsøke å dra i samme retning uten å hele tiden forsøke å stille andre i dårlig lys, det er jo et likeverdig sportsfiske enten det dreier seg om fiske i elv eller fjord.

I rapporten fra gytefisktelling for Saltdalselva i 2014 ble det bemerket at tellingen ble utført for tidlig i forhold til sjøørretens oppgang og gyting.

Tiden da sjøørreten går opp og gyter varierer jo fra år til år, og er avhengig av elvenes vannføring, derfor er det viktig at disse tellingene også blir gjennomført når mest mulig av sjøørreten faktisk er tilstede.

Den samme trenden vises i Beiarelva, der er det imidlertid ikke noe dorgefiske av betydning.

På bakgrunn av dette, samt at jeg selv i år har vært heldig og opplevd et fantastisk godt fiske, så synes jeg personlig det er litt tidlig å karakterisere bestanden som truet, jeg satte forresten ut 8 av totalt 11 sjøørret i løpet av 2 dager med totalt over 30 timers fiske.

Forsøkte å sette ut enda en, men den klarte seg dessverre ikke og ble derfor med hjem.

Dagene etter at jeg var der har jeg fått rapporter om et tregt fiske, flere har vært utpå men bare med mer sporadisk kontakt med fisk, alt tilbake til normalen med andre ord.

Både jeg og flere andre av dorgefiskerne er enige om at det nok bør innføres en form for regulering, oppsynet mot det ulovlige garnfisket bør også intensiveres i fjorden, noe som visstnok også allerede er iverksatt, noe som vi også har diskutert på www.skjerstadfjorden.no , alle gode ideer og forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at de som dorger ikke utgjør den største trusselen.

Jeg fisker ikke der oppe men i sunndalsøra, Har vært på en dorge tur i år og fikk 2 fisk over minstemål som jeg tok, på 15-20 timers fiske. Og den ene hadde garnmerker og begge hadde en del lus, det synes jeg er veldig trist.

tror ikke det er bare å fylle båten om man dorger. Fjordene er store og ikke all fisk som biter fordi og du kommer forbi med et redskap i fjorden. Men har ikke mye til overs for garnfiskere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi heldigvis ikke pr. i dag et stort problem med lus i Skjerstadfjorden, det er nok en av grunnene til at fisket er såpass bra på tross av at det tas ut mye fisk hvert år.
Alt har jo uansett en begrensing, og jeg tror at det før eller siden må innføres et samarbeide blant alle fiskerne om man skal bevare bestanden.

Personlig synes jeg at det bør innføres et større minstemål i skjerstadfjorden enn det er i dag, gjerne 70 cm, fisk i normal kondisjon ville da vært minst 3,5 kg og kanskje så mye som 4,5 kg på sensommeren.
30 cm minstemål er for meg tullete, fisken må jo få anledning til å gyte flest mulig ganger, i elvene praktiseres gjerne C&R av all fisk over 65 cm, jeg tror heller ikke det er en optimal måte å forvalte bestanden på, spesielt ikke i elvene som drenerer til Skjerstadfjorden og omegn.
Grunnen til det (etter min mening) er den gode mattilgangen og at sjøørreten dermed vokser veldig raskt i dette fjordsystemet, hvorfor da tillate at man tar knekken på mindre fisk som har potensiale til å gyte flere ganger og raskt vokse seg større, i motsetning til allerede store fisker som kanskje bare gyter en eller to ganger til før den dør.

Finns det en logisk forklaring på det motsatte, så vil jeg mer en gjerne høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ta laksen når den er på 'målstreken' ?

Nei står det virkelig så dårlig til, så må man da i herrens navn stenge alt fiske, i elvene også!

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.