Gå til innhold
Fiskersiden

Bytte kulelager på Prey Winder 12


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Etter at min Prey Winder fikk et møte med 350 meters dyp i saltvann så har den, ikke overraskende, vært noe treg. Har åpnet den, vasket og smørt opp på ny, men jeg tror kulelagrene er klare for utskiftning (litt lyd i enkelte). Seeberg har reserve, men når jeg først bytter ville det vært interessant å bytte til noe bedre enn standard, da jeg synes de har vært noe trege lenge. Har noen prøvd seg på lignende, og vet hva som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det på noen av Avet modellene - satt inn andre og (forhåpentligvis) bedre lager. Jeg har også gjort det samme ved å besøke butikker som selger SKF. Vet ikke om dere har for eksempel Tools i Trondheim? Tools i Oslo hadde alle lager til både Avet LX og HX når jeg handlet der.

Det eneste som kan være vanskelig er å finne ut hvor store lagerene som sitter i denne snella er, men om du finner ut av det (måle dem?) så kan du se om for eksempel www.bocabearings.com har lager som passer til snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, innlegg på FS gitt.. det var lenge siden. :D

Angående kulelager så måler du de lett ved hjelp av et (helst digitalt) skyvelær. Mange produsenter og forhandlere av kulelager bruker følgende formel for mål:

d = indre diameter

D = ytre diameter

B = bredde

Når det gjelder kulelager til sneller av denne typen så bør du passe på at du velger rett type. Man får jo åpne kulelager, kulelager med gummipakning som kan fjernes, med aluminiumsringer som kan fjernes og så får man kulelager hvor alt er laget som én enhet - hvor du ikke får gjort noen ting for å rense, smøre e.l. Jeg er mest glad i kulelager som man kan åpne, rengjøre og sette inn på ny med olje/fett/miks av begge.

Mest viktig i din type snelle er å finne rett type lager til piniondrivverket. Slike sneller får av og til en hard påkjenning via bremsesystemet, siden presset kommer fra siden (når du strammer bremsen), og de fleste vanlige kulelager tåler dette dårlig over tid. Særlig ille er det om man strammer bremsen mye for å teste hvor mye snellen holder igjen, da dette skaper et ugunstig trykk mot lageret naturlig nok. Så om Seeberg sine lager inkluderer ett hvor de har tatt hensyn til denne delen av snellen, så ville jeg absolutt bestilt ett fra de. Disse lagerne er dyrere enn standard lager, litt ut ifra produsent og hvor de handles fra. Forhørte meg for et par uker siden via et firma i Norge angående å få tak i et heftig lager til en Daiwa Saltiga LD35 2-Speed (rett og slett for å hjelpe snellens eier med å slippe dette problemet på en stund). De må lages på bestilling og ville koste 850,- pr. lager, i tillegg til at produsenten krevde et depositum på 250,-, rett og slett fordi de ikke bruker 10 dager på å lage ett lager(!) uten at folk betaler for det. :) Disse lagerne leveres helt åpne, og da er man tilbake på spørsmålet: Hvor lenge holdet dét, når jeg nå nettopp har hentet ut nok salt fra innerst i snellen til å kunne strø oppkjørselen? :D Dette var selvsagt et spesiallager; vanlige lager som tåler mer belastning fra siden er ikke så himla mye dyrere enn annet.

Diskusjonen og utbedringen av nettopp denne delen av havfiskesneller er en kjent problematikk i snelle-nerd verden, og det er flere smarte hoder på alantani.com som jobber med å knekke koden for å bli kvitt det evige problemet med at pinion kulelageret er det som oftest går fløyten i slike sneller. Det har blitt fleipet mye med AVET pga at dette er et veldig kjent problem der, men ingen sneller går helt klar av dette over tid.. har for tiden både en LD35 2-Speed og en Talica 12 2 på bordet her som høres mer ut som noe som pleier å stå på i et grustak.

Så oppsummert - hør med Seeberg om lagerne til denne snellen inkluderer et pinionlager som er laget for nettopp å være plassert der, resten av lagerne kan du selvsagt handle enten der eller via BOCA bearings, kulelager24.no, SKF eller annet. Mål nøyaktig og velg den type du føler for. Som nevnt er jeg mest glad i de som er skjermet, men som man kan åpne og rense. Vær klar over at amerikanske selskap ofte vil spørre om du har målene i både mm og tommer, siden de bruker diverse konverteringsprogram for å finne rett lager fra.. ehh.. lageret. :D

Har prøvd diverse med keramiske kuler også, men selv de vil bli trege og stamme om fettet inni de tørker.

Jeg har også et par PREY sneller i esken som skal få service her, og i følge eier så tåler de utrolig mye og har danket ut flere av hans gamle favoritter etter storsei og kveite. Så det er sikkert flotte sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, FS leverer, det var digg :)

Gode råd her. Tenker jeg først ser hva Seeberg har på lur.

Banjon: Lagrene i Prey er åpne med gummipakning. Prøvde noe halvhjertet å få den pakningen av, men virket som den satt veldig tight. Kan det være nok å få eksponert lagret og få smurt de på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa det kan være av typen gummipakning med aluminium inni; dvs at du må bende opp pakningen og dermed skrote pakningene etterpå. Da står du igjen med et åpent lager som du kan vedlikeholde, men blir naturlig nok mer utsatt for salt o.l. Eller så sitter gummien veldig hardt, hender det også. Men du får ikke rengjort lagerne skikkelig med mindre alt er av; da blir det å f.eks. rense og blåse rent fra ene siden, men da havner mye av bøsset ned i motsatt side av lageret. Bedre enn ingenting å få renset det du klarer og heller sette de inn med høykvalitetsfett ala Cal's f.eks., selvsagt. Har PREY snellene dreneringsåpninger langs snellehuset, ved spolen? Har ikke pakket ut de som er her enda. For hvis de har dreneringsåpninger så vil åpne lager være veldig utsatt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Ja, jeg har prøvd meg på å bytte kulelager i en Prey Winder. Jeg byttet til ABEC-7 kulelager, og det gjorde en stor forskjell. Snella ble mye raskere og jevnere i gangen.Du kan finne hvilken modell du ønsker her: https://www.bearingforworld.com/

ABEC-7 er en internasjonal standard for kulelager. Det betyr at lagren har en viss kvalitet og ytelse. ABEC-7 er det nest høyeste nivået, og det er et godt valg for fiskesneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.