Gå til innhold
Fiskersiden

Oppbevaring


thomas_88_45
 Share

Recommended Posts

Hei,

Fant litt, men ikke mye om dette temaet.

Det jeg ikke fant og som noen kanskje har erfart tidligere er når du ikke har tilgang på fryser med det første.

Altså at laksen må oppbevares i et døgn eller to uten tilgang på fryser. Noen tips?

Har lest litt om å legge de i strisekk for å så friske denne opp med vann med jevne mellomrom, eller å få lagt de i myr. Men er det noen som har erfaring med dette?

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en stor kjøleboks, frys ned flasker/kanner med vann som du legger i kjøleboksen når du drar hjemmefra.

Jeg pleier å gjøre det når jeg drar på 3-5 dagers turer, har da en Igloo kjøleboks på rundt 70 liter med meg.

http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=308&pageId=253

I tillegg har jeg begynt å bruke en 12V vakuumpakker i båten, det gjør at man både sparer plass og ytterligere øker holdbarhet og kvalitet.

http://www.tretti.no/husholdningsapparater/kjokkenredskaper/vakumpakkere/foodsaver-gamesaver-12v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med Maskinisten bruker også jeg kjøleboks og is fra fryseren. Min boks er mindre og fra Biltema, men holder fint på kjølingen i 2-3 dager så lenge den står i skyggen og jeg har is lagt OVER det som skal holdes kjølig. Kald luft går som kjent ned, så det er merkbar temperaturforskjell på bunn kontra topp i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gel ice i en tett boks med meg når det er varmt. Holder en uke hvis jeg setter boksen kjølig og et døgn hvis jeg setter den rett i sola.

Vet ikke om gel ice selges til forbrukere her i landet men de som produserer mat for eksport har det.

En gang for noen år siden kom jeg og en kompis ned fra Indre Troms i tropehete med en stor røye. Denne måtte kjøles for som fy. Vi dro da innom en døgnåpen bensinstasjon og kjøpte frossen grønnsaksblanding til fisken....

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.