Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre på snelle. Fireline/mono/fortom?


Cinquedas
 Share

Recommended Posts

Da var ny stang og snelle i havn, og vips så har en ny problemstilling dukket opp.

Har i all tid brukt monosnøre, da fisket har vært veldig på nybegynnernivå og ikke veldig ofte.

Fisket har tatt seg veldig opp siste åra, og nå kommer jeg ikke før hjem, før jeg vil ut på neste tur. Nesten litt slitsomt...

Derfor vil jeg gå over til multifilament, pga mer følelse ved napp/fisk osv.

Nå gjelder det i første omgang på den nye snella som er til ørret/sjøørret, men problemstillinga gjelder for så vidt for pilke/agnfiske fra båt også.

1. Hører mange mener man burde bruke monosnøre som grunnlag på snella, pga bla glatthet.

Er det noe poeng, evnt hvor mye? Tykkelse er vel i så fall ikke så farlig, da det er over 100m med multifilament på utsida..?

2. Når man kommer til enden på snøre, kommer ny diskusjon. Noen knyter mutlisnøret rett på svivelen, men andre lager en fortom av monosnøre. Dette er vel mest pga mer slitesterkt mot friksjon mot stein, skjell osv? Er vel ingen fasit, men hva bør man gjøre og hvorfor?

Er det forskjell her ved fiske etter sjøørret, og ved pilke/agnfiske på bunn?

3. Lurer litt på farge på snøret også. Jeg har kjøpt en fireline i lys/skarp gul.

Bør man bruke en fortom pga dette, fordi fisken vil se snøret?

Eller er dette revnende likegyldig for fisket?

Spørsmålet også her er ment for både sjøørretfiske, samt pilke/agnfiske.

Ble mye tekst men...på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var ny stang og snelle i havn, og vips så har en ny problemstilling dukket opp.

Har i all tid brukt monosnøre, da fisket har vært veldig på nybegynnernivå og ikke veldig ofte.

Fisket har tatt seg veldig opp siste åra, og nå kommer jeg ikke før hjem, før jeg vil ut på neste tur. Nesten litt slitsomt...

Derfor vil jeg gå over til multifilament, pga mer følelse ved napp/fisk osv.

Nå gjelder det i første omgang på den nye snella som er til ørret/sjøørret, men problemstillinga gjelder for så vidt for pilke/agnfiske fra båt også.

1. Hører mange mener man burde bruke monosnøre som grunnlag på snella, pga bla glatthet.

Er det noe poeng, evnt hvor mye? Tykkelse er vel i så fall ikke så farlig, da det er over 100m med multifilament på utsida..?

2. Når man kommer til enden på snøre, kommer ny diskusjon. Noen knyter mutlisnøret rett på svivelen, men andre lager en fortom av monosnøre. Dette er vel mest pga mer slitesterkt mot friksjon mot stein, skjell osv? Er vel ingen fasit, men hva bør man gjøre og hvorfor?

Er det forskjell her ved fiske etter sjøørret, og ved pilke/agnfiske på bunn?

3. Lurer litt på farge på snøret også. Jeg har kjøpt en fireline i lys/skarp gul.

Bør man bruke en fortom pga dette, fordi fisken vil se snøret?

Eller er dette revnende likegyldig for fisket?

Spørsmålet også her er ment for både sjøørretfiske, samt pilke/agnfiske.

Ble mye tekst men...på forhånd takk for svar!

Jeg er nybegynner når det gjelder multifilament, men siden ingen eksperter har svart deg får jeg prøve å komme med noen råd. Jeg la nettopp multifilament på båtsnellen min, jeg brukte omtrent 2 meter mono som backing. Det var nok til å få feste på spoleakselen. Jeg la også omtrent 15 meter mono ytterst, siden den er mer slitesterk enn multifilamentet. Hvis det er snakk om en haspelsnelle (hvor du holder snøret over fingeren når du kaster) ville jeg definitivt hatt mono ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monoen innerst har kun som funksjon å lage friksjon så mengde og kvalitet er uinteressant.

Jeg bruker litt over en stanglengde mono på sjøøretstangen. Dette er mest fordi jeg har så tynn multi at jeg trenger sjokkfortom.

Farge på multi har lite å si for fisken. Den ser snøret men vet ikke hva det er. Du får heller ikke mer fisk med monofortom av samme grunn.

Bare å prøve seg litt frem så ser du hva som fungerer best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg bruker sjelden mono innerst. El-teip funker liker bra for meg. Teip en hel runde, etter du har kytt snøret fast i spolen.

2. Jeg bruker alltid fortom. Pga. slitasje mot berg og annet rusk, som du sier. Det absorberer også støtene hvis fisken plutselig rykker til - På samme måte som at stangtuppen gir etter. Bruker du en litt lang sjokkfortom slik at du har noen runder på snellen når du skal kaste slipper du den "skarpe" multien på fingeren.

3. Mjeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For båtfiske kan det være lurt med en litt sterk farge på snøret, enklere for båtføreren å se. Dette kan bidra med at snøret peker mer rett ned. Rent fiskemessig så mener jeg at det ikke har noe å si hva slags farge multifilamenten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.