Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan skal man fiske med jigg?


Vestlandslefsa
 Share

Recommended Posts

Hei! Har prøvd å søke litt, men finner ikke svar. Det jeg lurer på er hvordan man fisker med jigg? Ser man skal dunke i bunn et par ganger, sveive opp 2-3m, vente ca 30sek, 2-3m opp osv.. Men skal man pilke med jiggen i disse 30 sekundene eller skal man holde den helt i ro? 

Har en slik Shad jigg på 300g med to mulige øyer å feste senen. Hvilket skal brukes, og er ene øyet beregnet for trolling?

 

  Jigg, 300 g

Mvh uerfaren havfisker

 

Endret av Vestlandslefsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til havfiske fra båt bruker du den som en pilk. Du kan begynne på bunn, dunke litt, flytte opp, jigge eller pilke litt, flytte opp og så videre til du finner fisk. Er det to fester slik som på bildet er nok den ene tenkt til dorging og den andre til pilking. Siden vekten sitter i hodet og paddelen går på vei ned blir det fort krøll å pilke med det fremste hullet.

Det handler om å bevege greiene til du får kontakt. Gjerne varier opp og ned, med pauser og mer aktiv jigging. Er bare å prøve seg frem, en shad er grei slik at det skal lite til for å gjøre den attraktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ok, da prøver jeg meg med festet nærmest kroken. Skal vell kanskje ikke store bevegelsene til før den svinger med halen. 

Når jeg først har laget en post kan jeg vell fyre av med et spørsmål til angående agnfiske. Hvorfor brukes disse bommene i bunn? Hvorfor ikke bare et søkke i bunn og fortommer med agnede kroker? Og når man fisker med agn(sei/makrellbiter) skal man senke i bunn og bare la det stå, eller skal man også pilke med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bommene brukes for å holde kroker og rask unna hovedlinen og å presentere agn nær bunn. Du kan også ha en glidende bom, slik at fisken ikke kjenner motstanden av søkke og du kjenner fisk rett i hovedlinen.

 Å bare feste krokene med fortom på hovedlinen og et søkke i bunn er en paternoser-rigg, men skal agnet presenteres nær bunn og en ikke vil ha krøll er bom å foretrekke både fra båt og fra land egentlig.

Du kan både bunnmeite statisk, dunke i bunn med søkke eller flytte agnene oppover alt etter hva du skal ha på kroken. Noen arter tar best kliss på bunn, andre noen meter over, andre igjen  titalls meter over bunn eller struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.7.2016 at 23.43, Vestlandslefsa skrev:

Takk for svar! Ok, da prøver jeg meg med festet nærmest kroken. Skal vell kanskje ikke store bevegelsene til før den svinger med halen. 

Når jeg først har laget en post kan jeg vell fyre av med et spørsmål til angående agnfiske. Hvorfor brukes disse bommene i bunn? Hvorfor ikke bare et søkke i bunn og fortommer med agnede kroker? Og når man fisker med agn(sei/makrellbiter) skal man senke i bunn og bare la det stå, eller skal man også pilke med dette?

 

 

Det er mange forskjellige jigg typer som burde presangtreeres på forskjellige måter. Ved bruk av en jigg fisk ville jeg kanskje bare sveivet rett inn. Da så klart i forskjellige høyder i vannet. Varier innsveivings hastighet i forhold til tyngden av jigg osv. 

Ser nå du har en 300g liten jigg :) da blir det vel helt naturlig å pilke. 

Sikkert delte meninger om bruk av agn. Selv når jeg fisker gjedde lar jeg bare agnet ligge til det biter. Om du napper å drar for mye vil jo agnet dette av er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.