Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor floker snøret?


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Etter hva jeg har lest meg til er en av årsakene til at snøret floker seg ved kast, at det er for mye snøre på snella.

Var og fisket en tur i dag, og etter en stund begynte det å floke seg omtrent ved hvert 10 kast. Helt til det ikke var noe snøre igjen på snella, og måtte derfor avslutte fisketuren. Men hos meg syntes jeg det heller var litt lite snøre på snella. 

Kan lite snøre på snella også være en årsak til at snøret floker seg ved kast?

Ps: Måtte spise ekte hjemmelagd rømmegrøt med spekemat til middag i dag, siden det ikke ble noe fisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om haspel ja. Kjøpte to billig sett på XXL nylig. 

På snella det er snakk om, så har denne fungert bra på de 7-8 fisketurene jeg har prøvd den til nå. Snøret har lagt seg pent og pyntelig hver gang jeg har sveivet inn. Men i dag begynte den plutselig å floke seg etter en stund. 

Syntes fra starten av, når stang/snelle var ny at det virket litt lite snøre på snella.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet sluk og spinnere regelmessig. Men hvis jeg husker riktig så var det kun ved bruk av spinnere at snøret floket seg. Forskjellige spinnere også. Måtte klippe snøret 4 ganger og da var det ikke nok igjen på snella til å fortsette. 

Skal forsøke å huske på og stramme snøret før jeg sveiver inn heretter. Det har ikke vært i mine tanker så langt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haspelsneller tvinner snøret. Alt som kun roterer én vei tvinner snøret, og spinnere tvinner snøret noe så til de grader. Det er ikke nok med en vanlig svivel, og du klarer ikke fjerne all tvinn fra spinnere annet enn ved å for eksempel montere noe bly foran, eventuelt bruke en fortom du fester i hovedsnøret med svivel, og deretter har en sluklås med svivel av god kvalitet i spinneren. Én måte å få ut tvinn på er å slepe snøret etter båt uten noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert å prøve små sildesluker til ørretfiske.

Kjøpte meg noen softbait og prøvde etter ørreten. Den som lignet mest på en fisk i form og farge var det ganske mye napp i. Men siden kroken på disse jiggene ofte sitter midt på kroppen og ikke i halen/bakerst, gikk jeg vel glipp av noen ørreter da. 

Får kanskje se om jeg finner noen mindre softbaits slik at ørreten får mesteparten av "byttet" inkludert kroken inne i kjeften, hvis den napper.

Antar da at fisker som regel angriper byttet bakfra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AsleB skrev:

Det har ingenting å si.

Personlig får jeg mer ørret enn de som fisker ved siden av med spinnere på små sildesluker og wobblere, så jeg har omtrent sluttet å bruke spinnere uten litt bly foran. Ellers er dette et alternativ:

GSP_BLPK.jpg

Den der minner meg om en Storm Gomoku. Vet ikke hvorfor!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FærskFesk skrev:

Jeg har også vurdert å prøve små sildesluker til ørretfiske.

Kjøpte meg noen softbait og prøvde etter ørreten. Den som lignet mest på en fisk i form og farge var det ganske mye napp i. Men siden kroken på disse jiggene ofte sitter midt på kroppen og ikke i halen/bakerst, gikk jeg vel glipp av noen ørreter da. 

Får kanskje se om jeg finner noen mindre softbaits slik at ørreten får mesteparten av "byttet" inkludert kroken inne i kjeften, hvis den napper.

Antar da at fisker som regel angriper byttet bakfra.

 

 

Jeg fisker vanligvis etter stor fisk, men om du har en krok i midten i stedet for på halen så kroker du bedre! Det kommer selvfølgelig an på hvordan kroken er plaser og hvilken type krok det er, men hovedsakelig skal det være sånn! Kan hende at det er noe annet med mindre fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AsleB skrev:

Det er en slik. Kunne like gjerne vist denne! 4-10 g, perfekt til både små og større ørreter.1314343189.jpg

Den var fin ja! Jeg bruker vanligvis å fiske med scatter-rap jointed når jeg skal ha ørret eller laks! Den presterer bedre i vannet når jeg fjerner den bakerste kroken, og forsterker den fremste! Selv om den er bra som den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var og fisket noen timer i dag, og måtte klippe snøret to ganger med kort mellomrom når jeg brukte spinnere. Med sluk er det ikke noe problemer.

Så forsøkte jeg å holde stanga mere loddrett når jeg kastet. Dette førte til mindre floking av snøret når jeg brukte spinnere, tror jeg. Var dette bare flaks og tilfeldigheter, eller er det noe i det at man vil få mindre rotasjon på spinnerne ved å holde stange mere loddrett?

Vanligvis har jeg brukt å holde stange i ca 45 graders vinkel når jeg har kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.