Gå til innhold
Fiskersiden

50% ferdig handlevogn, ønsker input


Supermann
 Share

Recommended Posts

Dette ligger i handlevognen, viktigste er råd om dette passer sammen og kan brukes til det eg har tenkt til. 

Enkelt forklart, tenker eg å ta med stang i havkajakk, så fiske fra land mens eg venter på krefter. Samme hva fisk eg får for å være ærlig, bare eg har noe å ta med hjem til kona så hun kan lage noe digg. Lokasjon er dypt inne i sognefjorden, så har ikke så altfor store forhåpninger at det blir bøtter med fisk :)  Men en og annen fisk er godt nok for meg. 

Eg har allerede snelle shimano 2500 et eller annet, og det som ligger i handlevognen er et forslag. Usikker på hvor lang stang eg trenger, eg vet heller ikke hvordan eg skal fiske fra land. Det har sikkert stor betydning av valg av utstyr med tanke på hva eg fester på stangen og fisker med.. og her hadde eg vært veldig takknemlig for tilbakemelding. I sognefjorden, er det vel kanskje bedre fra land, å ikke kaste rett utover, men heller ut og langs fjellet? Eller kanskje ikkje, har sett det koker med fisk egentlig overalt, alt etter måneden. 

Så ørretbombe (agn??), spinner, wobbler med mer? 

fiskeutstyr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.16 Nanofil er helt flott og holder bra med f.eks en dobbel palomarknute men enig med erik i at 0.14 fluorokarbonfortom blir litt i tynneste laget. 0.25 til 0.30 trives jeg best med. Kastevekter opp til 25-30 g bør stangen klare, da vil den som regel kaste 12-20 g bra, som er vekter som dekker både grunt fiske med lette sluker og når du må lengre ut og dypere med sildesluker. 9-10 fot er en bra allroundlengde. Holder en knapp på 10-foteren ved svabergfiske.

Sognefjorden har jeg nøyaktig ingen erfaring med, men det er sjelden feil å kaste i vifteform - langs land på begge sider, på skrå ut på begge sider og rett ut fra land også. Det kommer så klart helt an på hvor sjøørretten har standplassene sine. Står den langs berget, eller står den ved marbakken lengre ute, kanskje mellom tang og sand langs land. Det er ingen fasit her, og det lønner seg å bruke hodet og danne et eget erfaringsgrunnlag der du fisker. 

 

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, då har eg oppdatert handlevognen, tok en 11fots stang. Kanskje det kan bli for langt. La til masse annet rart i handlevognen, viss noen kjapt ser over det, og har tid til å peke på at dette går bare ikke, så hadde det vært kjempeflott. Forstått det slik at eg bare må prøve mye rart og se hva som funker for meg, med tanke på hva man har i enden av snøret. 
Tanken er å bruke ørretbomber med flue, eller spinner/sluk med oppheng. 

Eg burde kanskje kjøpe 10g ørretbombere i stedenfor? Hva om eg bare skal ha flue på, kjøpe både 10 og 15g så eg kan velge mer?

 

 

fiskeutstyr_del1_v2.JPG

fiskeutstyr_del2_v2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut så langt, men jeg ville slengt med noen tobis/børstemarkimiterende greier, kystwobblere og sildesluker. Noen ganger må du langt ut eller langt ned, da er sildesluker suverene. Kystwobblerne kan fiskes rykkvis langt oppe i vannlaget, så har du sildesluker, jigger, kystwobblere og skjesluker er du rimelig bra rustet til å fiske i forskjellige hastigheter på forskjellige dybder. Ikke vær redd for å teste litt større greier enn det du allerede har i kurven, en ørret på 1 kg + sier ikke nei takk til ting fra 10-15 cm, og en og annen luring kan få det for seg at den skal smelle til på noe som er 20-30 cm om den er riktig i hugget.

Når du søker aktivt etter fisk kan en større sluk som synes og kjennes bedre for fiskens sidelinje være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe sluker, så er det kanskje greit å ha 2 av hver type. Et hav av forskjellige farger kan gjøre valget vanskelig når man står der og har mistet den du hadde trua på. Dette gjelder dupper også. Fluer kan variere lokalt fra tid til annen. Kjøp derfor fluer som er egnet for fiskeplassen. Det holder med en telefon, så har man en viss peiling. Planlegging av fiskeutstyr skjer hjemme og ikke midt under fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at de minste spinnerne kan bli vanskelige å kaste med den stangen. Går selvsagt å henge de på en ørretbombe men har ikke mestret teknikken enda og det blir bare tull.

11 fot stang er omtrent en fot bedre en 10 fot når du skal kaste en ørretbombe. Selv liker jeg enda lengre stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg gått fra 11fot til 13fot stang. Hva er ulempen med lengre stang? Fordelen er at du kaster lengre, og det blir lettere med ørretbomber og lang fortom? Av og til kan det bli trangt bak meg, siden fjellene her går rett av og til. Eg blir kanskje nødt å fiske noe direkte fra kajakken, men med håv og stangholder bak meg håper eg dette lar seg gjøre om nøden krever det. 

Kystwobbler hadde eg litt problemer med å finne på skittfiske, men kanskje andre butikker har. Noen anbefalinger? Uansett la eg til den ene kystwobbleren eg fant. Håper ringene og kroken eg kjøpte er i ca rett størrelse. Leste et sted at 6-2 for sjøørret var sånn passe. 

Noen forslag for meitemarkimiterende greier? Fant det under agn på skittfiske, så skal eg bruke det foran sluken og hive den på en krok? 

Har lagt til det eg fant på skittfiske,som eg bruker som en referanse, må ikke handle alt der, gjorde det bare lett for bistand her, som eg takker så veldig for!

 Om vekt og størrelse er feil, blir det billig for meg å vite det før kjøp :D

fiskeutstyr_del3_v2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎02‎.‎2017 at 14.33, erik skrev:

Ved mindre du primært skal fiske sjøørret og makrell er nok en 2-12g stang litt i underkant? Det samme med sena. 

Dette er min favorittstang forran alt, bruker den til alt utenom laks og gjedde.

 

Vil aldri finne på å klage på denne, men eneste gangen denne har vært litt for myk er under havabbor fiske. Da kan det være greit med litt stivere aksjon får å få kroket skikkelig da de gutta tar virkelig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.