Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano speedmaster BX vs Lawson arctic trout


Fresiv
 Share

Recommended Posts

Hei! 
Trenger ny fiskestang og har sett på; 

Shimano Speedmaster BX 9´/270L 3-14g 
Shimano Speedmaster BX 9`/270ML 7-21g 
Lawson Arctic trout microwave 9` 6-22g 

Ønsker en stang som funker supert i elv med litt trøkk i tillegg til stille vann. 
Har hytte rett ved Mistra, så kommer også til å bli fisket noe der. 
I tillegg til å pælme sluker osv, syntes jeg det også kan være morsomt med mark og søkke (fisker ikke mye med dupp). 

Har egentlig en finger på speedmaster 7-21g, men er noe i tvil da jeg gjerne skulle hatt mulighet til å slenge på en 4-6g sluk/spinner. 

Ser også at Arctic trout generelt er noen kroner dyrere enn speedmasteren, og lurer på om noen som har prøvd begge har noen formening om det er verdt de ekstra kronene?

Hva blir fordeler/ulemper med de nevnte stengene? 


Snella som skal på er en Stradic CI4+ 2500FB 

Tusen takk for svar!! :)
 

Endret av Fresiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god holde-forumet-i live-ånd skal du få mine tanker:

De stengene du nevner over er i mine øyne relativt dyre styenger. Ut i fra det du skriver om bruk, hadde jeg helt klart gått litt ned på skalaen og kjøpt to stenger med litt forskjellige egenskaper.

Personlig synes jeg stenger for fiske med mark og søkke i elv bør være litt mykere enn de værste kastemaskinene. Jeg synes også man får mye bra stenger for 1000 kr +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Shimano Speedmaster BX 9´/240L 3-14g endel de siste par år, og er kjempefornøyd med denne.  Valgte 8 fot, da duppfiske ikke er noe alternativ for meg, men fisker ofte i vann med mye vegetasjon rundt. 

Bruker mest sluker 7-12 gram og til dette virker den perfekt.  Har vel bare ei stang som kaster lengre, en gammel Abu Conolonstang med ren og brutal toppaksjon, men den har endel andre svaketer bla ved kjøring av fisk.
Den virker kanskje litt stiv hvis du primært skal bruke sluker 3-6 gram.

Du finner ofte Speedmasteren til kraftig rabatterte priser så det er helt unødvendig å betale over 3000,- for den.

Lawson har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Speedmaster 9' 3-14g og 10' 7-21g. Fantastiske stenger! Har brukt dem i flere år. 

Bruker Shimano Stradic CI4, 1000 på den korteste stanga og 2500 på den lengste. Multisnøre 0,10 på begge. Begge kaster godt sluk ned i 4-6 gram.

Har ingen kjennskap til Lawsonstanga dessverre.

Her 10-fot stanga i aksjon:

DSC_2284.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Speedmaster, men har noen sesonger med Arctic Trout 9" 4-16gram under beltet. Mitt bruk har hovedsakelig vært bobleflådfiske etter sjøørret i sjøen med dobber på 10-20 gram, og noe lett (8-15g) jiggfiske etter lyr. Kort oppsummert: En drøm av en stang. "Spinkel" i den forstand at det er mye aksjon og delikat nappindikasjon, men rygg i massevis når du trøkker til. Har hatt drita morsomme fighter med fisk på halvkiloen, men likevel ikke opplevd et snev av uønsket dramatikk når 3kgs-ørreten eller tilsvarende lyr har biti på. Har parra stanga med 1500-snelle og 0.12-multisene. Perfekt!

(Kjøpte min på SkittFiske for 899 på et høstsalg for noen år siden, så mulig å få kanonpris altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.