TT Posted December 21, 2017 Report Share Posted December 21, 2017 Jeg "må" til Tønsberg julaften og de påfølgende to dagene, og har da fått innvilget fiskefri morgenen den andre juledag. Jeg tar med slukstang, en håndfull sluker og noen fluer. Gidder ikke å bale med flueustyr for noen korte timer i kulda. I utgangspunktet tenkte jeg å forsøke strandområdene mellom Åsgårdstrand og Slagen (jeg har base på Barkåker), men om noen har noen tips til steder og/eller metoder tas det imot med takk! TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentott Posted December 21, 2017 Report Share Posted December 21, 2017 Verdens ende og Bolærne har jeg hørt enddl godt om. Fluestanga hadde jeg tatt med uansett, tar 3min å rigge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted December 21, 2017 Report Share Posted December 21, 2017 Hei Jeg dorger mye i dette området på våren, od de plassene jeg får mest er litt lenger nord, nede på karljohansvern. Men jeg har også fått fisk fra land nede på guriskjæret i åsgårdstrand https://kart.gulesider.no/m/znsw9 Spesielt pkt to er en kjent sjøørretplass. Det er greit å parkere der, du kan kjøre helt ned til sjøen omtrent jeg tok en på 2.5 kg der i vår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 22, 2017 Author Report Share Posted December 22, 2017 Takk for meget konkrete forslag! Horten er jo ikke lange turen unna verdensmetropolen Barkåker. Jeg har såvidt fisket i Horten før. Var ved et av sundene ved Løvøya engang. Artig plass med mye strøm, men det krydde av mennesker ... Tror jeg fikk noe småsei. Dessuten har jeg dorget engang i "bassenget" utenfor byen. Tror vi endte opp med sei da også. Jeg har også dorget litt med utgangspunkt i Tønsberg (Vallø), og fått noen små-ørreter (dvs ikke bikka 1 kg ennå), men det har hatt litt karakter av "famling i blinde". Jeg disponerer ikke båt nå i jula. Hott: Verdens ende blir for langt unna, og Bolærene må man ha båt for å nå. Jeg kan putte fluestanga i skiboksen, men jeg tviler på at den kommer ut ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentott Posted December 22, 2017 Report Share Posted December 22, 2017 Når man først er i Vestfold å fisker med den sinnsyke kultiveringsjobben de ildsjelene der har gjort, så er det muligheter for mye fisk på flua Men den som kan gi deg best fluefisketips, er nok Bertelsen hvis du har facebook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 27, 2017 Author Report Share Posted December 27, 2017 Om noen skulle etterlyse fangstrapport med bilder av enorme ørreter, så er det bare å bemerke at dette selvfølgelig ikke gikk som planlagt. Svigemor ble syk før julaften. Og da ble det ingen Vestfold-tur. Barna fikk sin jul etter en utmerket plan B, men far fikk ingen fisketur. Som vanlig, mumler far litt bitter, men tipsene legges på minnet for fremtidige turer. TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 27, 2017 Report Share Posted December 27, 2017 Høres merkelig kjent ut det refrenget der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 27, 2017 Author Report Share Posted December 27, 2017 Som Claus Frimann skrev i 1790: «ondt ofte lider den fiskermann» 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted December 27, 2017 Report Share Posted December 27, 2017 (edited) Ja, det er bare å bite tenna sammen og overbevise seg selv om at dtte er toppen av lykke. Det var forovrig sørøst kuling og høljregn, så du gikk ikke glipp av så mye Edited December 27, 2017 by cannonbang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 27, 2017 Author Report Share Posted December 27, 2017 7 timer siden, cannonbang skrev: Det var forovrig sørøst kuling og høljregn, så du gikk ikke glipp av så mye Bortsett fra følelsen av å være i live, dah ... TT, kontorist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Bergius Posted December 31, 2017 Report Share Posted December 31, 2017 Har selv vart ved sundet mellan Løvøya og Mellomøya, bara fått makrell... Men sist sommer jag var der så forsvant plutselig all fisk - folk började rope og peke - då var det en sel i vannet... Fin opplevelse, men var ju bara att holde opp med å fiske till selen hade simmet derfra mett å gla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted December 31, 2017 Report Share Posted December 31, 2017 Hei Det er en og annen sel i området her, jeg ser de ganske ofte når jeg er ute i båt. Det er vanligvis to kolonier, en på skjærene rett nord for mølen og en på sør-østsida av bastøya. https://kart.gulesider.no/m/y3Jge løvøysundet er forøvrig ikke noen god sjøørretplass, du kan få en og annen hvis du fisker fra det lille neset på sørsiden av brua, men det er langt mellom de. Makrell derimot er det mye av der, spesielt litt sent på sommeren når sildeyngelen trekker inn mot land. Hvis det er sild i fjorden, så kan man få den også der, helst utover høsten når det blir mørkt på kveldene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 31, 2018 Author Report Share Posted December 31, 2018 (edited) Den 21.12.2017 at 23.44, cannonbang skrev: Hei Jeg dorger mye i dette området på våren, od de plassene jeg får mest er litt lenger nord, nede på karljohansvern. Men jeg har også fått fisk fra land nede på guriskjæret i åsgårdstrand https://kart.gulesider.no/m/znsw9 Spesielt pkt to er en kjent sjøørretplass. Det er greit å parkere der, du kan kjøre helt ned til sjøen omtrent jeg tok en på 2.5 kg der i vår En litt (ett år?) forsinket rapport på disse tipsene. Besøkte Guriskjæret tirsdag morgen. Kul plass, som var litt skummel på isbelagte steiner i tussmørket. Skal jeg ut her? Jeg måtte sjekke tidevannstabellen da jeg kom ut, for å være sikker på å komme tørrskodd inn igjen. Det var havblikk og ganske disig denne morgenen. Heldigvis hadde jeg med kaffe. Guriskjær i tåka: Forsøkte det meste i slukboksen, men merket intet. Så heller ikke tegn til liv. Et knippe av dagens sluker Forsøkte også på Feodden og ved badeplassen i sentrum. Sistnevnte sted kom sola opp, og da ble det riktig så vakkert Bading fristet dog ikke Takk til cannon for tips, og God Nytt år til alle! TT Edited December 31, 2018 by TT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 26, 2019 Author Report Share Posted December 26, 2019 Og så gikk det ett år .... Jul igjen og atter i Vestfold. Og i Fru Knurrs ånd, rapporteres det fra bomturer... En kjapp, iskald morgentur i Vestfolds skjærgård, har etterhvert blitt en fast romjulsforetagende for meg. Men denne gangen ga jeg det en ny vri, og tok bare med fluestang (jeg har alltid vært en skap-fluefisker). Vakker morgensol i Åsgårdstrand Ikke fullt så vakker utsikt mot øst: Håp i hengende snøre: »Isfiske» Jeg testa to nye stenger i dag. En A Jensen og en Guideline Elevate. (Sistnevnte har jeg «rulla» litt med i Akerselva). Jeg er som nevnt, bare en skap-fluefisker, men må si at foreløpig leder A Jensen 1-0. Svært viktig rekvisitt i 4 blå grader: Litt mindre viktig rekvisitt: Fisk? Nei, selvsagt ikke .... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahamm Posted December 27, 2019 Report Share Posted December 27, 2019 Myggolf fungerer helt optimalt i desember i Norge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted December 29, 2019 Report Share Posted December 29, 2019 Hei Mne erfaringer med myggspray er de samme som ahamn har. De fungerer best på vinteren, jeg har ikke blitt stukket en eneste gang på denne tida. Men til saken. Synd at det ikke klaffa i år heller. Ser ut som du var nede på friområdet nedenfor parkeringsplassen rett nord for guriskjæret denne gangen? Er vel litt mer tilgjengelig der, Guriskjæret kan være litt tricy å komme ut på. Bra plass det også forøvrig Holder sjøl på å utforske områdene rundt nevlunghavn og stavern nå, siden jeg flytta hit i fjor. Resultatet så langt er to napp og en liten tass om jeg lot være å slå fast (den tok inne ved land, så jeg så den var liten) Ble et par fine utenfor mølen dog, 0.8 og 1.5 kg fra båt Fortsatt god jul og godt nytt år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 29, 2019 Author Report Share Posted December 29, 2019 29 minutter siden, cannonbang skrev: Hei Mne erfaringer med myggspray er de samme som ahamn har. De fungerer best på vinteren, jeg har ikke blitt stukket en eneste gang på denne tida. Men til saken. Synd at det ikke klaffa i år heller. Ser ut som du var nede på friområdet nedenfor parkeringsplassen rett nord for guriskjæret denne gangen? Er vel litt mer tilgjengelig der, Guriskjæret kan være litt tricy å komme ut på. Bra plass det også forøvrig Holder sjøl på å utforske områdene rundt nevlunghavn og stavern nå, siden jeg flytta hit i fjor. Resultatet så langt er to napp og en liten tass om jeg lot være å slå fast (den tok inne ved land, så jeg så den var liten) Ble et par fine utenfor mølen dog, 0.8 og 1.5 kg fra båt Fortsatt god jul og godt nytt år Jeg var ute på Guriskjæret også. Kul plass! Det var ganske lavt vann, så lett å komme ut. Det er ikke så nøye med fangst på slike turer. Bare fint å komme seg ut, puste litt sjøluft og drikke litt kaffe. Godt nytt år! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 28, 2024 Author Report Share Posted December 28, 2024 Det har blitt noen år siden sist, men jeg er stadig innom Tønsberg i jula. I år kom jeg meg også ut på en liten tur. Samme plass som tidligere år og samme resultat rent fiskemessig, men fint å Komme seg litt ut. Jeg testa en ny fluedupp i år. Virker lovende. Null kluss og duppen striper ikke selv ved litt rask innsveiving. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 29, 2024 Report Share Posted December 29, 2024 Mye fint SØ-terreng rundt Tønsberg, men er det like mye garn som før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 29, 2024 Author Report Share Posted December 29, 2024 7 timer siden, erik skrev: Mye fint SØ-terreng rundt Tønsberg, men er det like mye garn som før? Det vet jeg ikke. Jeg fisker bare høyst sporadisk i Tbg og Nøtterø-traktene i forbindelse med besøk til konas familie. Men om fisket skulle bli stanset helt i indre fjord, kan jo frekvensen øke … Men jeg tror det fremdeles er en god del matauk-fiskere i de trakter. Svigers har en bekjent som tar mange ti-talls hummer og flere hundre sjøørret hvert år. Dog på lovlig vis. Jeg har så smått antydet at jeg ikke synes det er så veldig imponerende, men møter ikke all verdens forståelse. Her er for øvrig duppen på bildet: Dupp De har den på skittfiske også. Interresant bekjentskap jeg skal teste mer til våren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted December 30, 2024 Report Share Posted December 30, 2024 Jeg har satt ut på Verdens ende et par ganger, og fått en hel del SØ i området også. Dog er det noen år siden sist. Jeg drar som kjent opp ulovlige garn når jeg kommer over de, og på en helg i området der rundt tusenårsskiftet dro vi opp 11 garn. Alle var umerket, vi kroket de under fiske etter SØ, og alle endte i søpla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 30, 2024 Author Report Share Posted December 30, 2024 11 garn var litt i overkant, ja! Jeg har fartet litt i båt mellom øyer og skjær der, men aldri støtt på garn. Det to eneste garnene jeg har fjerna i løpet av mitt fiskerliv, var et som sto på tverrs over Lysakerelva og et på tverrs i elva nedstrøms Katnosa (Løkene). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts