Gå til innhold
Fiskersiden

En ikke noe særlig fiskedag...


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Wohooo, her skulle det fiskes!
hadde tenkt å prøve litt forsjellig og hadde fiskekort i Straumsbotn og Storjorda, dvs at jeg kunne få både laks (med litt flaks), røye og ørret. Røyerekorden min i det ene vannet tsammer fra isfiske på 1,2 kilo. I alle fall, alt var linet og spørsmå¨let var bare om poden ville være med. 
Men han disklavlifiserte seg selv ved å nekte å spise frokost og å kle på seg, og ellers være i et skikkelig surkehumør! Har jeg fortalt at han er skikkelig morragretten?

Avgårde med meg....alenetid for far til langt på natt, yess!!!

Kjører 30 km eller så og i det jeg parkerer bilen, kommer jeg på at alt jeg eier og har av sluker og kroker til det planlagte fisket, ligger i fiskevesten min som fremdeles henger på kroken sin hjemme i fiskeboden!

Retur hjem for å finne en smørblid 7 åring som er klar som et egg for fisketur, samt en frue som med mord i blikket forkynner at "han skal være med!"... 

Her er det bare å føye seg...men med poden med må det tenkes nytt....han har neppe tolmodighet til å stå ved bredden å kaste i time etter time for ikke å få fisk. Så vi drar tl NATO kaia i Bogen (Evenes kommune)  i stedet. far kan kystmeite og dermed ha tid til kvaitetestid med poden, og han kan løpe rundt å finne på ting når han blir lei av å fiske. Noen leker fra sankassa slenges også inn i bilen, og avgårde!

Ankommer kaia....ikke bra. kaia er full av svensker og avkommet deres, og de står tett i tett og denger sluk...men mistenkelig lite fisk på kaia....

Finner oss en plass og jeg rigger opp 2 surf stenger med medbrakt frossenagn til å starte med, mens poden fisker agn (vår faste arbeidsfordeling). Men desverre får han fisk i form av småsei, og dermed rykker horden inn, og begynner å kaste over mine snører som ligger ute. 
(mumlende nordnorsk bannskap om svensker). 

De tar hintet den 3. eller 4. gangen de fisker opp mine snører sim ligger rett ut fra rod poden....

Men det kommer bare flere og flere av sorten...mens jeg og poden spiller kubb på kaia....

Jeg forsøker så å fiske litt aktivt med laksestanga. Pøver noen kina swimbaits jeg kjøpte for moro fra Wish...og ser flere større fisk som følger etter, men bråsnur når de kommer nærme kjaia....ingen tar. Småen har tatt opp sin lille ørretstang igjen, mens jeg hjleper noen kjerringer med å rigge fiskestanga riktig, de får bare vase sier de....ikke rart, de har dratt snøret gjennom den lille krokfesteringen øverst på stanga helt oppe ved snellefestet!

Det blir midagstid og jeg finner fram Primus, reinskav og potetmos!
IMG_20180720_182650.thumb.jpg.dc03d82c16b09e6f5bb85cb27849d86d.jpg


Idet jeg fyrer opp primusen, roper en svenske noe på utenlandsk! jeg ser opp og havet utafor koker av fisk!

det er galkskap der ute, jge røsker tak i laksestanga og får drylt ut en Stingsild, og WHam!!!!
Storfisk og den tar snøre!!! Etter en kort kamp får jeg inn en storsei, men idio...øh..svenskene ved siden av flytter seg ikke så jeg får buksert fisken bort til RO RO kaia hvor man kan lande den..så jeg mister den.

Får inn noen småseier, som tydeligvis ble jaget av storseien...det var rett før de hoppet opp på kaia!

Så ble det stille....helt dødt. Vi holdt ut et par timer til, så pakket vi sammen. Podene er superflink og begynner å bære pikk pakket vårt til bilen, men jeg rigger ned kystmeiteskytset som det ikke var et nikk på de 8 timene vi var der. 

Jeg kommer til bilen, og det er da poden annonserer at...jeg tror jeg har låst nøklene inn i bilen...fantastisk. Kl er 10 om kvelden, i fellesferien, ingen jeg kjenner er hjemme, og vi er 1 times kjøring hjemmefra i kolektivtrafikkens ørken! Alle klærne er i bilen. Heldigvis har jeg mobilen i lomma, og under over alle undre, broren min har ikke dratt på ferie enda. Så han kommer med reservenøkler, mens Poden henger med hodet, og ser ganske molefunken ut...men det nytter ikke kjefte på han. Sånt skjer rett og slett. Men han lyser opp når den klin gærne onkelen hans (du er splø onkel) kommer kjørende og tuter mens han svinger inn....
Vi kommer oss hjem, og vi har med fersk småsei til mor :-D

IMG_20180720_180855.thumb.jpg.deb66b3a68bcc0c0b423478884204319.jpg







 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og sånn fortsetter det...
Indre troms...skal endelig få testet den splitter nye snella som ankom samme dag på fiskestangen den er beregnet for...og finner en fiskestang med knekt tupp i bagasjerommet....

Var bare på gjennomreise med  bølingen min og hadde fått innvilget et par timers fisketid....ble ikke noe av. Istedet blir det 2-3 ukers venting på ny tupp. Heldigvis har jeg jo gammelstanga og snella, så jeg får jo fisket, så dette er bare irriterende. I mellomtiden har jeg skinnende og fin brevekt sien den snella ikke kan brukes på stanga jeg har fra før.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner meg igjen i flere ting her ja. I lyset langt der fremme har ungene flyttet ut, vi har flyttet til null-vedlikehold-leilighet, jeg har fått meg båt, og har all verdens tid til å fiske. Og det har sluttet å blåse. Det i hvert fall lov å dagdrømme... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.