Gå til innhold
Fiskersiden

Svingervalg og mulig nettverk


Leon
 Share

Recommended Posts

Den 19.9.2022 at 15.03, erik skrev:

 

En ting som taler for å bruke bare ett merke på selve nettversktingene (kaabkler og T) er at de ulike merkene har ulik vinkel på "tappen" i kontaktene. SÅ setter du en Garmin-T inntill en Lowrance-T så blir vinkelen dem i mellom feil.

Garmin hadde tidligere forskjellig vinkel på T-koblingene enn de andre produsentene, dette er nå endret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Nytt oppfølgingsspørsmål her. Som vanlig forsinket med det meste, men prøver å koble opp kabler for motordata nå. 
 

Hovedpluggen var grei, da jeg fant en ledig plugg. Men det er to plugger som skal i motoren, og nå er jeg usikker på den andre. image.thumb.jpg.9764963a9465f1781f427b68e7ad3e1e.jpg

For å koble til denne, må jeg tilsynelatende koble fra noe annet og det er flere alternativer å velge i … 

 

edit: så vidt jeg kan forstå er den pluggen for trim-indikatoren. Jeg har allerede en analog trim-indikator, og det er ikke viktig for meg å få det over på skjerm. Betyr det at jeg kan se bort ifra den pluggen? 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel å plassere den høyere slik at den har fri sikt til satellittene i alle retninger. Hvis du skal bruke kompasset i Point-1 må du lenger vekk fra metall. Hvor langt unna kommer an på om rekkerør og skruer er 304 eller 316 stål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, abbor skrev:

Er en fordel å plassere den høyere slik at den har fri sikt til satellittene i alle retninger. Hvis du skal bruke kompasset i Point-1 må du lenger vekk fra metall. Hvor langt unna kommer an på om rekkerør og skruer er 304 eller 316 stål. 

Tnx! Det var vel egentlig som forventet. Jeg får se etter en plass i akterenden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder NMea, så må jeg i det minste ha gjort noe riktig, for i går fikk jeg omsider båten på vannet og fikk testa systemet. IMG_9010.thumb.jpeg.ec27c0434d8d8fc9cfdd7c0176cfab17.jpeg

Skjermen er helt ny og dette er standardbildet. Jeg har ikke fått forska på hva jeg kan legge inn av info. Klokka er heller ikke stilt … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra prosjekt dette her. :)

Som Vidar sier, pass deg for rustfritt stål og alt annet magnetisk. Bruk et håndholdt kompass for å teste lokasjonen, eller en av appene som måler magnetisme. (Du kan strengt tatt koble opp og se det i kartplotteren også om du vil). Når du tror du har en god plassering, fest P1 midlertidig med dobbeltsidig tape og kom deg på vannet. Test gjennom hele fartsregisteret til båten, ser alt bra ut kan du finne frem drillen og montere permanent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 26.6.2023 at 18.39, erik skrev:

Bra prosjekt dette her. :)

Som Vidar sier, pass deg for rustfritt stål og alt annet magnetisk. Bruk et håndholdt kompass for å teste lokasjonen, eller en av appene som måler magnetisme. (Du kan strengt tatt koble opp og se det i kartplotteren også om du vil). Når du tror du har en god plassering, fest P1 midlertidig med dobbeltsidig tape og kom deg på vannet. Test gjennom hele fartsregisteret til båten, ser alt bra ut kan du finne frem drillen og montere permanent. 

Jeg følger opp en eldre tråd; jeg monterte aldri Point 1 denne sesongen, men planen lever videre. I går kom det en plastbrakett i posten fra O’store eBay, så da gjør jeg et nytt forsøk til våren. 
 

IMG_9510.thumb.jpeg.35b3085e96570217f28a384095d65059.jpeg

Braketten gjør det mulig å montere antennen til en standard vhf-antennefot. Tanken er å enten feste den til et rekkerør, eller til et fleksibelt feste et eller annet sted bak på båten. Da er man ikke avhengig av større, slette flater for montering. 

https://www.marineshop.no/glomex/140037/glomex-antennefeste-rekke-hvit-plast-22-25-mm-rekke-1-1-4-gjenger

https://www.hocom.no/p/16945/antennefeste-toppdreibart-nylon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, erik skrev:

Artig med noe nytt til neste sesong!

Jeg har til en hver tid en lang rekke med potensielle prosjekter, der tidsklemma gir utfordringer … ;)

Siste tilskudd i den rekka, er en ubrukt fuel flow sensor jeg fant på Finn for rundt 1/3 av nypris. https://www.lowrance.com/nb-no/lowrance/type/fartysensorer-og-nettverk/fuel-flow-sensor-pk/

Jeg burde lage en egen «mekke-tråd» om dette her inne, men jeg må jo ha tid til det også … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.