Montering av ekkoloddgiver - Slik gjør du det riktig


Recommended Posts

Fin artikkel!

Jeg lette en stund etter justerbart giverfeste. Endte med å kjøpe Linder sitt, som kan bestilles gjennom WestSystem og som passer andre alu.båter også:  
 

78FAEFAE-3862-4E87-9F42-DFDDCA4C5EAE.thumb.jpeg.10dad76e5f14adfa3c1dad2b692fb76f.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Takk!

Alle forhandlere av Linder, Buster og Silver kan skaffe slike stativer, sikkert andre også. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Veldig nyttig denne artikkelen 

Jeg har kjøpt båt (Yamarin Cross), og skal nå montere på nytt utstyr. Har bestilt platene fra Berts Custom Tackle som du erik har brukt. Noen spørsmål

Hvilke skruer brukte du for å feste disse i alu-skroget?

Hvilke skruer brukte du for å feste giverne?

Det er bunnstoff på båten nå, kan jeg bare smøre på lim (tec7?) rett på bunnstoffet, eller må jeg pusse av bunnstoffet slik at jeg limer rett på alu-skroget?

Edit: Planen er i første omgang en tm265lh og på litt sikt en scannende giver. Bør disse giverne plasseres på samme side, eller på hver sin side av motoren?

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Hei

Til aluminium så er det kun rustfritt eller syrefast som kan brukes. Vanlige stålskruer ruster i filler mens du ser på.

Hvis du skal lime, så er det egentlig ett fett om du pusser bort bunnstoff eller lar være, det løsner uansett, jeg vet ikke om noe lim som fester varig på aluminium. Det er kun sveising som holder

(har alubåt sjøl)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Takk for input. Lim var mest ment for at det ikke skulle komme vann bak plata (skal skru i tillegg)

Men er det noen spesielle typer av syrefaste skruer som er anbefalt (type treskuer f.eks.)

Link to post
Share on other sites

Nei, det er bare en type, de har teknisk betegnelse 316 stål. Men bruk gjennomgangsskruer, og helst med vanlig sekskanthode. Syrefast og rustfritt stål er ganske mykt, og stjerneskruer vil ofte ryke i sporet for skrujernet.

Til pakningsmasse kan du bruke det meste egentlig, jeg har brukt vanlig klar baderomssilikon til slike ting

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

316 heter ofte A4 i båtbutikker. A2 er det samme som 304. 304 er rustfritt, 316 er syrefast. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Limet er kun for å tette ja, det har ingen heftende funksjon for platen. Derfor sliper jeg ikke men limer rett på.

Vær litt obs på at 185 og 265 er tungvektere.... For min del holder ikke platen disse over lang tid, skruefestet slipper. Jeg bruker derfor bare skruer i platene i starten for å finne optimal plassering, så tar jeg en gjennomgående bolt for å holde giveren fast på den (mer eller mindre) ideelle lokasjonen.

For mindre ekkoloddgivere bruker jeg ikke gjennomgående, der holder skruefestet i platene fint.

Edited by erik
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Takk, godt tips. For å sjekke at jeg har skjønt dette nå. Når jeg skal feste plata så 

1. Borrer jeg hull

2. Tec7. Rundt plate, og også i gjennomgående hull?

3. Skru fast med f.eks. disse: https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/batbeslag/surrefeste/skruer-i-boks-2000042466

 

Edit: skal se om jeg finner noen bedre skruer, kanskje med torx hode

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nå har jeg fått båten på land, men ble litt usikker da jeg så steglistene under båten. De to nærmest kjølen slutter et godt stykke frem på båten (markert med svake røde ring på bilde 2), så jeg bør unngå disse områdene ikke sant? Noen første tips til plassering? Jeg har tenkt på området 1 og 2, men tar gjerne litt input på dette

ekko0.jpg

ekko1.jpg

ekko2.jpg

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Den der er lei, klassisk eksempel på et skrog hvor det er svært vanskelig å gjette hvor "sonen" med minst turbulens er og såpass V-bunn at det er usikkert om 185/265-seriene i det hele tatt vil fungere godt i plan selv med optimal plassering. Legg til at det er alu, så du helst ikke vil borre flere hull enn nødvendig, og selv jeg hadde blitt litt svett her. :)

Umiddelbart sier jeg markering 1. Men med betydelig feilmargin dessverre.

Edited by erik
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ja, får vel tenke litt hva jeg skal gjøre her :/ 

Det står en echomap 70s i båten nå. Litt usikker på hvilken svinger, men den fungerer «ok minus» i plan med nåværende plassering. Noen tips til hva en betydelig mindre svinger enn 185/265 som fungerer på dypt vann kan være? (Så får jeg heller kanskje akseptere at 265 aldri vil fungere optimalt i plan) 

 

Edit: Jeg har planer om en MG, så må over på nytt plotter/ekkolodd uansett. Men finnes det kanskje en brukbar svinger jeg kan bruke på den som allerede står der som kanskje kan fungere greit i plan? (Den plassen som svinger er plassert på nå er uansett altfor liten til å montere 265 på) 

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Garmins egen 010-10272-10 (NB, har ikke sjekket om den er kompatibel med 70s) er ikke helt på trynet på 200kHz med tanke på dybde/ bunnkomposisjon, men Airmars P66 er ellers min «referanse» når det kommer til prestanda i plan og evne til å vise riktig dybde og bunnstruktur.

Edited by erik
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Igjen, tusen takk for god input erik. 

Kan gjennomgående svinger være et alternativ? Er dette mulig på aluminiumskrog? Og vil denne være like "vanskelig" å montere som en hekkmontert svinger med tanke på skrog og steglister?

Jeg har demontert litt av båten innvendig idag, og ser ut som om jeg greit kommer til bunnen av båten merket med rødt i vedlagt bilde (ser "bunnen" av båten innvendig siste 1-1,5 meter av skroget). Ser ut som om det er enkeltskrog i denne delen av båten, men det må jeg få bekreftet på en eller annen måte

Edit: Ser at f.eks. SS260 kanskje kan fungere, men du har vel tidligere ikke vært veldig fan av svingere med "fairing" på "raske båter" hvis jeg husker riktig. Ellers kan kanskje ss264n være et alternativ

 

innvendig.jpg

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Ja, gjennomgående er absolutt et alternativ hvis du kommer til. Riktig, fairring på planende båter under 30 fot er jeg ikke veldig fan av, delvis fordi man mister noe fart og øker forbruket noe, men også fordi båten vil dras mot den siden giveren er på.

SS264n har jeg ingen erfaring med selv. Et annet alternativ er to SS175, en H og en L. Da har du i praksis en TM265, dog også merkbart vakuum på bankkontoen. :)

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Men er vel bedre med bunnkontakt og tom konto, enn nesten tom konto og ingen kontakt ;)

Så hvis jeg har forstått deg riktig så har jeg større mulighet for suksess med gjennomgående enn hekkmontert på denne båten? 

Vet du om det finnes noen lignende artikkel som det dere har skrevet når det kommer til plassering av gjennomgående svinger? Prøvde å Google litt, og så vidt jeg skjønte så bør jeg plassere svingeren mellom kjølen og den steglisten som er nærmest kjølen?

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Ikke skyt meg om det ikke blir optimalt, for jeg kjenner som nevnt ikke skroget. Det er en viss feilmargin.
 

Jeg vet dessverre ikke om noen gode artikler eller filmer om gjennomgående ekkoloddgivere, men jeg har ikke lett etter slikt heller. Ellers enig i tanken om plassering.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

En tilted element gjennomgående svinger (B60, B164, SS75 og SS175) bør plasseres nær kjølen og nær hekken for å ha best mulig kontakt med vannet på høye hastigheter. Jeg har vel plassert mine omtrent 15 cm fra kjølen og 30 cm fra hekken. Jeg har 3 stk på mine to båter og alle fungerer suverent i planingshastigheter. 

Airmar sine 1 kW 50 kHz eller Low CHIRP svingere et etter min mening et heller dårlig kompromiss mellom ytelse, størrelse og pris. Signalkonen er for vid til å gi gode bunndetaljer på dypere vann. Min anbefaling til det meste av bunnfiske i sjøen i Norge er SS175M. Hvis mer følsomhet eller trangere signalkon trengs er en innvendig montert 2 eller 3 kW svinger veien å gå, men det vil ikke fungere i et aluminiumsskrog. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
24 minutter siden, abbor skrev:

En tilted element gjennomgående svinger (B60, B164, SS75 og SS175) bør plasseres nær kjølen og nær hekken for å ha best mulig kontakt med vannet på høye hastigheter. Jeg har vel plassert mine omtrent 15 cm fra kjølen og 30 cm fra hekken. Jeg har 3 stk på mine to båter og alle fungerer suverent i planingshastigheter. 

Airmar sine 1 kW 50 kHz eller Low CHIRP svingere et etter min mening et heller dårlig kompromiss mellom ytelse, størrelse og pris. Signalkonen er for vid til å gi gode bunndetaljer på dypere vann. Min anbefaling til det meste av bunnfiske i sjøen i Norge er SS175M. Hvis mer følsomhet eller trangere signalkon trengs er en innvendig montert 2 eller 3 kW svinger veien å gå, men det vil ikke fungere i et aluminiumsskrog. 

Takk for tips. Ser at ss175l har ganske bred konevinkel ja i forhold til tm265lh på lav frekvens. 
 

Angående plassering så er det ca 17 cm mellom kjøl og første steglist, så burde vel eventuelt satse på å plassere svingeren der (men da blir den veldig nærme kjølen)? 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...