Philip L 38 Posted Tuesday at 06:55 PM Report Share Posted Tuesday at 06:55 PM Tross et dårlig forsøk på å være morsom i overskriften kommer altså noen alvorlige spørsmål. Som mange andre her inne ser jeg frem til å begynne å dorge på østlandet snart. En haug nye wobblere, stenger, sneller og annet man kan knote med mens minusgradene banker på døra har blitt kjøpt inn og nøye sortert i fiskeskrinene selvsagt. Det har seg sånn at jeg har fri en uke fremover, og min 14 fots kjærlighet i garasjen skal få luftet seg! Her har det blitt montert stangholdere i årefestene og nye lys fremme. I kombinasjon dorging tenkte jeg også å smelle opp telt og feltseng en dag eller 2. Som kjent har det jo blitt plussgrader i det siste her på østlandet. Snøen renner fra takene og oppkjørselen min er snart tom for snø. Helgen skal vistnok by på både sol og varme, så kan kan jo håpe at det også forsvinner litt is i noen fjorder. Så kommer da det store spørsmålet; Hvor i alle dager skal jeg fiske til helga? Jeg har jo noen alternativer Tyrifjorden her var det ganske bra med is for noen dager siden inne ved sylling. Isen inne ved sylling syntes jeg kom ganske så fort, så kanskje den forsvinner fort nå som varmen kommer? Kanskje noen kjenner til om det er like mye is oppe i fjorden? Får man satt ut båten noe sted? Drammenselva Så ut til å være 90% isfri i dag da jeg kjørte forbi. Har aldri fisket her, eller satt ut noen båt. Noen som vet om jeg kan ha hell i noen av de 2? Drammensfjorden Litt for mye tåke i dag til å se utover fjorden. Noen som vet om det er mulig å få ut båten noe sted? Selve fjorden burde vel være åpen grunnet båttrafikken? Indre oslofjord Her vet jeg jo at det ikke er is. Kanskje et stort problem å få ut båten, men den dagen hele oslofjorden fryser over så har vi vel større problemer en fiske. At det ikke er fisk der er vel det største problemet pr nå Ytre oslofjord Ingen is å se i skagerak enda. Det finnes til og med fisk her! Men vettugt sted å sette ut båten uten is? For de som har lest så langt som til hit, gratulerer! Ikke mange som tåler så mange tanker og pjatt. Jeg kan uansett formulere meg i korthet for de som vil det; Hvor i Oslo/Drammens området er det mulighet til å sette ut båt samt få dorget litt? Det viktigste er ikke å få storlaks/ørret osv, Men å få ut båten samt få seg en fin tur. Quote Link to post Share on other sites
erik 1746 Posted Wednesday at 08:41 AM Report Share Posted Wednesday at 08:41 AM (edited) Tyrifjorden - her ble det spinnfisket etter gjedde i går (med hell). Jeg vet ikke hvor båten ble sjøsatt, en råtipp er dog at både Storøen og Vikersund kan benyttes nå. Drammenselva - fiskbar, og rampen under motorveien er sikkert åpen. Men fisket i elva nå hadde jeg hoppet over, vent til vannet blir litt varmere der. Drammensfjorden - kanskje der jeg selv hadde gått ut nå, Rampen i elva under motorveien. I Oslofjord - det ble tatt både makrell og en liten SØ utenfor Fornebulandet i går. Status på ramper her er ukjent. I Sandvika er det is, Holmen var åpen for 5-6 dager siden. Y Oslofjord - tipper det meste av ramper her er tilgjengelig nå, bortsett fra de som ligger innerst i en båthavn hvor det gjerne står båter stablet foran rampen på denne tiden av året. Vi gikk tur langs Holtekilen og Fornebu i går, kjente det rykket hardt i båtfiske-nervene.... Edited Wednesday at 08:42 AM by erik Quote Link to post Share on other sites
Philip L 38 Posted Wednesday at 09:30 AM Author Report Share Posted Wednesday at 09:30 AM 46 minutter siden, erik skrev: Tyrifjorden - her ble det spinnfisket etter gjedde i går (med hell). Jeg vet ikke hvor båten ble sjøsatt, en råtipp er dog at både Storøen og Vikersund kan benyttes nå. Drammenselva - fiskbar, og rampen under motorveien er sikkert åpen. Men fisket i elva nå hadde jeg hoppet over, vent til vannet blir litt varmere der. Drammensfjorden - kanskje der jeg selv hadde gått ut nå, Rampen i elva under motorveien. I Oslofjord - det ble tatt både makrell og en liten SØ utenfor Fornebulandet i går. Status på ramper her er ukjent. I Sandvika er det is, Holmen var åpen for 5-6 dager siden. Y Oslofjord - tipper det meste av ramper her er tilgjengelig nå, bortsett fra de som ligger innerst i en båthavn hvor det gjerne står båter stablet foran rampen på denne tiden av året. Vi gikk tur langs Holtekilen og Fornebu i går, kjente det rykket hardt i båtfiske-nervene.... Takker for svært bra svar Erik! Jeg skal ta meg en tur nedom drammen og se hvor/hvordan denne rampen er. At noen allerede er ute på tyri er morro å høre! Like så at du kjenner det rykker i nervene! Skal komme med oppdatering da jeg har fått vaska litt wobblere! 1 Quote Link to post Share on other sites
erik 1746 Posted Wednesday at 12:50 PM Report Share Posted Wednesday at 12:50 PM Rampe, og parkeringsplass. https://kart.gulesider.no/m/YuIg3 1 Quote Link to post Share on other sites
Philip L 38 Posted Wednesday at 01:16 PM Author Report Share Posted Wednesday at 01:16 PM 25 minutter siden, erik skrev: Rampe, og parkeringsplass. https://kart.gulesider.no/m/YuIg3 Aah, det var et annet sted en hvor jeg kikket! Quote Link to post Share on other sites
erik 1746 Posted Wednesday at 01:22 PM Report Share Posted Wednesday at 01:22 PM Den (og alle andre ramper jeg bruker jevnlig) er beskrevet her: https://teamcolibri.blogspot.com/2012/03/batslipper-oppdateres-fortlpende.html 1 Quote Link to post Share on other sites
erik 1746 Posted Wednesday at 01:24 PM Report Share Posted Wednesday at 01:24 PM Angående Tyrifjorden. Søk opp "Båtfolk på Tyrifjorden og Steinsfjorden" på Face, der får man fort svar på tiltale når man vil ha status på isen. 1 Quote Link to post Share on other sites
TT 422 Posted Thursday at 10:08 AM Report Share Posted Thursday at 10:08 AM 20 timer siden, erik skrev: Den (og alle andre ramper jeg bruker jevnlig) er beskrevet her: https://teamcolibri.blogspot.com/2012/03/batslipper-oppdateres-fortlpende.html Denne har jeg hatt glede av flere ganger - honnør! Om det er av interesse, kan jeg bidra med info om båtramper på Nesodden og i Tønsberg. Quote Link to post Share on other sites
erik 1746 Posted Thursday at 11:54 AM Report Share Posted Thursday at 11:54 AM Takk. Sikkert ikke tilfeldig at det er en av våre mest populære artikler via Google-søk. Jepp, jeg kan legge på. Trenger et bilde av rampa, en kartlink og en kort beskrivelse (feks "bør ha 4WD", eller "ubrukelig ved vind fra nord") der det er relevant. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts