Bonavar Posted April 18, 2021 Report Share Posted April 18, 2021 Abbor fisket i Sverige ser jo bare helt fantastisk ut. Har noen av dere erfaring med og fisker der ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 19, 2021 Report Share Posted April 19, 2021 De største er vel typisk fra Kalmarsund? Der har jeg aldri fisket, men har fisket abbor i diverse innsjøer som Vänern og Silen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 19, 2021 Report Share Posted April 19, 2021 flott video. Abbor fra næringsrike svenske vann, særlig rett før gyting er i rimelig bra kondisjon sammenliknet med hva vi vanligvis ser her hjemme. 45cm lang abbor på 1.7 er sjeldent her. Har fått mange 45cms abborer, men de fleste har vært under 1.2... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted April 21, 2021 Author Report Share Posted April 21, 2021 Den 19.4.2021 at 19.14, piscator skrev: flott video. Abbor fra næringsrike svenske vann, særlig rett før gyting er i rimelig bra kondisjon sammenliknet med hva vi vanligvis ser her hjemme. 45cm lang abbor på 1.7 er sjeldent her. Har fått mange 45cms abborer, men de fleste har vært under 1.2... Har selv pers på 1,5kg som jeg tok når jeg var liten gutt. Men har også flere på 1k + etter det. Ikke så ofte man får 1kg + Abbor i Norge. Jeg minner på at det er utrolig viktig vi setter ut all Abbor på rundt 700g og oppover. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 21, 2021 Report Share Posted April 21, 2021 ja, det er lurt å sette tilbake stor abbor som du skriver Bonavar. Bestandene av slike er tynne de fleste steder, og de er utrolig viktig for stabiliteten i bestanden, det vil si å unngå at bestanden degenereres til en tusenbrødrebestand. De er også effektive predatorer på småvokst karpefisk. Og de er stort sett helt uegnet som mat. Abbor er super mat, men kun de små, de godt under halvkiloen. Og de små kan man kakke hvor mange man vil av. I mange vann på Østlandet inneholder dessuten stor abbor mye miljøgifter, nok en grunn til ikke å spise dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelina Posted June 30, 2023 Report Share Posted June 30, 2023 Den 18.4.2021 at 7.30, Bonavar skrev: Abbor fisket i Sverige ser jo bare helt fantastisk ut. Har noen av dere erfaring med og fisker der ? Hei jeg har ett spørsmål hvor kan jeg fått leid en fiske båt hen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts