Gå til innhold
Fiskersiden

Reisestang for havfiske og slukstørrelse


Frank Audun Kvamtrø
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter og vrir meg gjennom litt dårlig fokuserte reviews av stenger og prøver å finne gullstanga for havfiske for å ha permanent i bilen.

Jeg tar stor torsk på relativt grunt vann. Ca 15 kg torsk og oppover  og hvis jeg er heldig opp til 15 kilo sei på halvdypt vann med pilk med oppheng

Men så er det den drømmen om dypvannsfiske etter lange og den tilfeldige kveita man kan finne på å søke etter, eller bare plutselig få på kroken

Sliter med å velge stang etter styrke og har vært på vurdering fra 20-30 lb. 30-40 lb og i verste tilfelle 40-50 lb (som sikkert er overkill). Tror jeg har landet på 30-40, skalert opp for Nordland.

Mitt problem. Jeg pilker helst med tung pilk (~500 gram) da jeg er utålmodig når jeg skal gå dypt. Samme hvis jeg bruker søkke for agnfiske (feks etter lange). Kjapt ned er et must.

Kandidater hittil er:

Westin W3 boat 30-40lb (som tåler pilkstørrelse opp til 600 gram)

Penn Overseas XT fem-delt 30-40lb (ukjent pilkstørrelse, men antar etter vanlige regnemetoder, så passer denne kanskje til ca 400 gram pilk)

Noen som har opplevelser med disse til tiltenkt fisking? Er W3 boat egnet for agnfiske etter stor fisk?

Har noen prøvd penn overseas xt med tyngre sluk?

NB, jeg skal ikke ha storkveita på reisestanga. Det finnes alltid en kraftigere stang til slikt...

Uansett, så sikler jeg på Penn LD 2 40N 2 speed som snelle med braided sene på 0.42 mm da jeg har noen skarpe undergrunnskjær å måtte forholde meg til når jeg fisker nært grunna og jeg gidder ikke altfor lang soft leader for å beskytte mot slikt. Samtidig vil jeg ha muligheten til å fiske skikkelig dypt hvis muligheten byr seg

Trolling gjør jeg med annen stang og snelle. Forøvrig

Endret av Frank Audun Kvamtrø
Dårlig tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en Penn Overseas 30lbs i reiseutgave, og en tilsvarende Penn regiment 30lbs. Begge stengene er mer enn dugandes selv til veldig store kveiter.  En kompis fikk ei plate på 80kg+, og det gikk helt greit å kjøre den på en slik stang. Han brukte kun ca et kvarter. Trenger ikke å gå noe mer opp enn 30lbs. Vil ikke bli veldig bekymret over å få på en hundre pluss plate på en slik stang. Og jeg har brukt shads og meitet med søkker som veier over 500 gram med begge stengene. Fungerer helt OK. Begge disse stengene er også prisgunstige i forhold til kvalitet, begge koster vel under 2 000. Og btw, jeg bruker ca 0.30 braid til kveite. Også tykt nok selv til store plater. Så lenge braiden er sterkere enn slurebremsen på snella så fungerer det (forutsett at slurebremsen er jevn og ikke hakker). det mest kritiske er slitestyrken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilking er hovedaktiviteten min, meitefiske/shad er kun veldig sekundært. Dette er hovedgrunnen til at jeg tenker 30-40 lbs. Jeg har prøvd meg med stor pilk på lettere stenger og det føles som å stå meg gummistang. Men jeg takker for innspill og må nok komme meg på en sportsbutikk og ta litt på utstyret for å komme meg videre med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nevnte 30lbs stengene er nok ikke helt optimale til pilking, særlig med tunge pilker, er enig at de nok vil oppleves som litt "slaskete" til det bruket. Så kanskje det lønner seg å gå opp noe i stivhet? I det hele tatt er nok moderne stenger til havfiske mer tilpasset meiting eller shad, og selv om ryggrad er viktig, så er det også viktig at kjøreegenskapene er gode, og at stanga ikke oppleves som en stiv kjepp. Det handler vel mye om balanse. Stanga må være stiv nok til å fiske effektivt, og ha ryggrad til å kunne pumpe opp tung fisk, samtidig som en stivere stang kanskje er mer slitsom å fiske med? Her vil også personlige preferanser, delvis basert på vane, spille inn. Hva føler man seg komfortabel med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.