Gå til innhold
Fiskersiden

Eriks fiske januar 2024 - Årest kjipeste måned ga skikkelig opptur


 Share

Recommended Posts

Det er mørkt, kaldt og kjipt og skulle det bli mindre kaldt så blir det vått og kjipt. Men januar 2024 glimtet til med noen skikkelig overraskende fisk!

Undertegnede jobber med regnskap og bedriftsøkonomi. I den bransjen er januar forbundet med overtid og sene kvelder på kontoret. De første ukene i januar gikk med til diverse forpliktelser, men så dukket det opp noen ledige timer i kalenderen lørdag 13. 

IMG_7198.JPG

Les mer på bloggen:

Eriks fiske januar 2024 - Årest kjipeste måned ga skikkelig opptur (teamcolibri.blogspot.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2024 at 9:37 AM, erik said:

Takk!

Til tross for at det bare ble to turer i januar, så ble det fiskemessig en fantastisk uttelling. 

Ja for all del, det er ikke ofte du ser folk ta skate. Alltid morro å få en ny art.

 

Har dere forresten vurdert en tur til Jølster Aurefest? :) Det kan jo bli pall-plassering på dere med litt innsats?

 

Jeg tenkte å ta turen selv i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har falt meg inn, men jeg er ikke stor fan av konkurranser ala den der som ikke tilrettelegger for fang og slipp. Vi tar opp og spiser mye fisk, men de største ørretene (som er villfisk) slipper vi tilbake igjen.

Så skal for all del folk få lov til å være uenige i mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erik said:

Tanken har falt meg inn, men jeg er ikke stor fan av konkurranser ala den der som ikke tilrettelegger for fang og slipp. Vi tar opp og spiser mye fisk, men de største ørretene (som er villfisk) slipper vi tilbake igjen.

Så skal for all del folk få lov til å være uenige i mitt syn på saken.

 

I Jølstravatnet er vel all ørret villfisk, og det er det kommersielle fisket som har økt størrelsen.

 

Men jeg skjønner godt tanken om å slippe ut de største, hvis du får en på 2-3 kg eller større. Da hadde det vert fint å kunne slippe de ut igjen.

image.thumb.png.f045e450b185921a1ecfb4cac7691f8c.png

Og så er utsikten fantastisk, i tillegg til at man møter veldig mange andre fiskeintresserte.

Men jeg har aldri vert der under selve Aurefesten tidligere, så det skal bli intressant.

 

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2024 at 21.59, Gabriel skrev:

Ja, slutten av mai i fjor tror jeg. :)

Da har jeg fisket akkurat der en gang for lenge siden. Vi lånte robåt på Lunde og dorget litt rundt med små wobblere. Husker at vi fikk mange små ørreter som var blanke som laks. Burde sikkert gått litt dypere med tyngre skyts, men var vel blendet av postkort-følelsen ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TT said:

Da har jeg fisket akkurat der en gang for lenge siden. Vi lånte robåt på Lunde og dorget litt rundt med små wobblere. Husker at vi fikk mange små ørreter som var blanke som laks. Burde sikkert gått litt dypere med tyngre skyts, men var vel blendet av postkort-følelsen ... 

NJFF har en av "Mine Båter" som ligger der nå. Er du medlem så kan du leie den gratis. :) Det er også kajakk/kanoutleie der.

 

Og Kjosnesfjorden er som du sier et område hvor fisken er litt mindre enn ellers i vannet, de store tas stort sett i andre enden av Jølstravatnet. I nærheten av utløpet. Fjorden er kaldere og brattere enn ellers i vannet. Men det kan ofte gi godt fiske i Kjosnes når det er dårlig ellers, eller motsatt, at det er bra overalt ellers og dårlig i Kjosnesfjorden.

 

Er faktisk synlig forskjell på Google Maps, mer blåaktig farge på fjorden enn ellers. image.thumb.png.a6944d95e8dc8ea02c1256abcf74bc9f.png

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.