Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeinteresse på nett i 2024?


ChiliBonden
 Share

Recommended Posts

Hei

Som veldig fersk fiske-entusiast har jeg storkost meg med dette forumet og hooked+. Begge steder har jeg på rekordtid fått enormt med informasjon om ting jeg lurte på, og ikke minst ting jeg ikke viste at jeg lurte på. Nå lurer jeg selvsagt på mye mere, men det er sånn det er. 

Likevel føles det litt som jeg kom for sent til festen. At jeg driver med en slags arkeologisk utgraving av en tidligere kultur. 
De fleste bilder og linker er ødelagte og alt virker nedlagt. 

Hvor er det folk diskuterer fiske i 2024? Hvor kan jeg lese om det som skjer nå og ikke det som skjedde for 10år siden? Jeg ser at flere nevner instagram og facebook, men hvilke grupper eller sider/personer må jeg følge? De som har kommet opp hos meg er like inaktive som dette forumet. 

Mitt inntrykk er at de fleste hobbyer tok av online under covid, og har vokst videre i ettertid. Men her kan jeg nesten få følelsen av det motsatte?

Alt av tips til nettsider, grupper osv mottas med takk! Hvor skjer det i 2024? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at fluefiskesiden har bra aktivitet, de diskuterer mye angående hvordan de skal få fisk. Og det må de også når de fisker med flue, haspelfiskere sliter ikke med sånt..

 

Og spøk til side så har du også reddit, masse forskjellige subreddits der angående fiske av forskjellige typer.

 

Samt Facebook, veldig mye av diskusjonen går på Facebook grupper.

 

Selv er jeg også aktiv på Fjellforum. Bra med diskusjon angående fiske der. Men mest angående ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2024 at 14.53, ChiliBonden skrev:

Likevel føles det litt som jeg kom for sent til festen. At jeg driver med en slags arkeologisk utgraving av en tidligere kultur.

Jeg tror dessverre du har rett. For rundt 10 år siden begynte mye å bevege seg bort fra forumene og over til facebook og Instagram, og selv om mye av fiskersiden-kulturen holdt stand i et par år i enkelte facebookgrupper (på godt og vondt) er dette mer eller mindre helt borte. I alle fall så vidt jeg kan se. Jeg tror vi trygt kan si at den online fiskekulturen har endret seg ganske kraftig.

Jeg kan ikke si så mye om de som driver med fluefiske, ørret og laks - Men det virker som kystmeite- og artsfiskemiljøet er mer fragmentert enn det var før. For 10 år siden var det i overkant av 100 medlemmer i Norske artsfiskere på facebook, og alle kjente alle, mens vi i dag er bikket 3600 medlemmer. Personlig tror jeg forumkulturen er rimelig dead and gone, og det gjelder ikke bare på fiskefronten. Det er litt posting i diverse facebookgrupper, men ingenting som kan sammenlignes med fiskersiden back in the day.

Artsfiske.com er fin. Her kan du legge inn fangst du får, og selv om den er laget for artslister er den vel så bra som fiskedagbok.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Video killed the radio star», som The Buggles så treffende sa det … 

Jeg tror FB ødela for mye forumaktivitet. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor, for FB er et møkka-medium smln med et forum når det kommer til mer faglig diskusjon og ikke minst hva gjelder arkivering. 

Når jeg lurer på noe innenfor temaet båt og motor, vil Google stort sett føre meg inn på en rekke gamle poster på Baatplassen som gir gode svar. Og om Baatplassen er sjelden gang ikke gir svar, er det ofte bare å teste div amerikanse forum. Den historikken we man ikke i nærheten av på FB, og alt der er stort sett å regne som ferskvare. 
 

Enkelte norske forum har fremdeles brukbar aktivitet. Nevnte Baatplassen lever i beste velgående. Fjellforum er også vitalt. Så det burde være rom for et mer rendyrket fiskeforum også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, TT said:

Enkelte norske forum har fremdeles brukbar aktivitet. Nevnte Baatplassen lever i beste velgående. Fjellforum er også vitalt. Så det burde være rom for et mer rendyrket fiskeforum også. 

Det hadde det sikkert vert også hvis moderatorene hadde hatt driven til å holde det gående. De lagde en tråd om hva som skal til for at fiskersiden skulle gjenoppstå fra de døde for en stund tilbake men det ble ikke noe mer av det.

En solid opprydning og oppdatering hadde hjulpet, gjøre det enklere å legge ut bilder samt følge aktiviteten og drive aktiviteten til et enkelt forum. Med det kunne man ha skapt et mer aktivt og brukervennelig forum, men så trenger man fremdeles tid før brukermassen øker.

Man må også moderere aktivt, bli kvitt irrelevant posting. Men selv da så er det lite trolig at det kunne ha vokst seg like stort som det var før i tiden, det er for mange konkurrerende arenaer nå.

 

Og facebook sin aktivitet går vel rett og slett på at det ikke er et dedikert forum, det er mange som fisker og liker å diskutere det men de er ikke nødvendigvis intresserte nok til å besøke dedikerte forum. Men når noe dukker opp i feeden så slenger de seg fort på.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye gode svar!
Jeg følger nå en del grupper på FB og noen butikker / folk på IG, men føler ikke jeg kan lære på samme måten som her på forumet. 
Føler for min del det blir en helt annen greie, med forskjellig bruksområde. Ikke en konkurrent. 

Jeg personlig er ikke så interessert i hverken flue eller fjell-fiske, så da faller de alternative forumene ut. Men kanskje jeg burde gi reddit et forsøk! Er jo helt obsessed med tackler for tiden, så sikkert mye inspirasjon der!

Artsfiske.com har jeg registret meg på, og ikke minst registrert hele to arter som jeg har fått i 2024 ;) 

Jeg tror også absolutt at litt moderering/redigering og ordning på forumet kunne gjort det veldig mye mere attraktivt for flere! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.