Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i lærdal sogn


Håvard C.L
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er oppvokst i Lærdal og må dessverre skuffe deg litt ang fiske fra land der. Jeg ville kommet meg så langt utover mot (og forbi) Ærdal. helt ut mot Vindedalen. Det er absolutt best med båt. Men jeg har aldri prøvd kystmeite der. Rett før Ærdal ser det ut som det skal være mulig å kaste ut på ca 100m. Det kan jo være en spennende plass?

PS. Husk at det ikke er lov å fiske i nærheten av elvemunningen.

Jeg har en bekjent med båt, som sikkert ikke er vanskelig å be om du betaler bensin pluss litt ekstra. Han fisker ikke noe særlig, men elsker å være i båten sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ChiliBonden skrev:

Hei, jeg er oppvokst i Lærdal og må dessverre skuffe deg litt ang fiske fra land der. Jeg ville kommet meg så langt utover mot (og forbi) Ærdal. helt ut mot Vindedalen. Det er absolutt best med båt. Men jeg har aldri prøvd kystmeite der. Rett før Ærdal ser det ut som det skal være mulig å kaste ut på ca 100m. Det kan jo være en spennende plass?

PS. Husk at det ikke er lov å fiske i nærheten av elvemunningen.

Jeg har en bekjent med båt, som sikkert ikke er vanskelig å be om du betaler bensin pluss litt ekstra. Han fisker ikke noe særlig, men elsker å være i båten sin. 

Elvemunning til elvi i ærdal eller i lårdal eller begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ChiliBonden skrev:

Vi snakker vel om Lærdal. Men jeg tror alle elvemunninger har en regel på 100meter eller noe sånt

Det finnes ingen lov som forbyr fiske i nærheten av elvemunninger, dette må reguleres av lokal forskrift. Finnes det ingen slik forskrift er det bare å fiske på (utenfor elven, i elven er det regler for ferskvann som gjelder, dvs grunneiers rettighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, erik skrev:

Det finnes ingen lov som forbyr fiske i nærheten av elvemunninger, dette må reguleres av lokal forskrift. Finnes det ingen slik forskrift er det bare å fiske på (utenfor elven, i elven er det regler for ferskvann som gjelder, dvs grunneiers rettighet).

Dette er litt komplisert, men se paragraf 3 i denne: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-03-15-797

Det er en generell regulering i 100 meters sonen som gjelder de aller fleste lakseelver, inkl Lærdal. Denne sonen kan utvides betraktelig (inntil 2 km fra munningen) ved lokal forskrift. Jeg har ikke sjekket om det finnes for Lærdal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Dette er litt komplisert, men se paragraf 3 i denne: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-03-15-797

Det er en generell regulering i 100 meters sonen som gjelder de aller fleste lakseelver, inkl Lærdal. Denne sonen kan utvides betraktelig (inntil 2 km fra munningen) ved lokal forskrift. Jeg har ikke sjekket om det finnes for Lærdal. 

Joda, men der ligger det også et unntak. "Fiske etter saltvannsfisk tillates på samme vilkår i den tida det er åpnet for fiske etter anadrome laksefisk i vassdraget." Med andre ord kan du stå ved munningen og fiske etter feks sandflyndre i den perioden elva ellers er åpen for fiske. 

Dette misforstås ofte som at det finnes et generelt forbud mot fiske innenfor 100 meter. 

 

Jeg er dog helt enig i at min kommentar var upresis, så takk for korreksjonen TT.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Dette er litt komplisert, men se paragraf 3 i denne: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-03-15-797

Det er en generell regulering i 100 meters sonen som gjelder de aller fleste lakseelver, inkl Lærdal. Denne sonen kan utvides betraktelig (inntil 2 km fra munningen) ved lokal forskrift. Jeg har ikke sjekket om det finnes for Lærdal. 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Joda, men der ligger det også et unntak. "Fiske etter saltvannsfisk tillates på samme vilkår i den tida det er åpnet for fiske etter anadrome laksefisk i vassdraget." Med andre ord kan du stå ved munningen og fiske etter feks sandflyndre i den perioden elva ellers er åpen for fiske. 

Dette misforstås ofte som at det finnes et generelt forbud mot fiske innenfor 100 meter. 

 

Jeg er dog helt enig i at min kommentar var upresis, så takk for korreksjonen TT

Endret av Håvard C.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard C.L skrev:

Skal egentlig til Erdal som også har en mindre elv men vet ikke da om det er muligt der og fiske med munningen

Jeg kan si at jeg har fisket veldig mye (etter saltvannsfisk) i området rundt der den elven i Erdal kommer ned. Og det er en av de mere "vanlige" fiskeplassene inne i Lærdal. Det er en fin brygge der å stå på. 

Hvis jeg forsto Erik riktig lenger oppe er dette også helt innafor.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ChiliBonden skrev:

Jeg kan si at jeg har fisket veldig mye (etter saltvannsfisk) i området rundt der den elven i Erdal kommer ned. Og det er en av de mere "vanlige" fiskeplassene inne i Lærdal. Det er en fin brygge der å stå på. 

Hvis jeg forsto Erik riktig lenger oppe er dette også helt innafor.


 

Oki her tenkt for sikkerhets skyld og spøre noen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ChiliBonden skrev:

Jeg kan si at jeg har fisket veldig mye (etter saltvannsfisk) i området rundt der den elven i Erdal kommer ned. Og det er en av de mere "vanlige" fiskeplassene inne i Lærdal. Det er en fin brygge der å stå på. 

Hvis jeg forsto Erik riktig lenger oppe er dette også helt innafor.


 

Vet du om det er noe fisk og få no når det er kaldt der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Håvard C.L skrev:

Skal egentlig til Erdal som også har en mindre elv men vet ikke da om det er muligt der og fiske med munningen

Så vidt jeg kan se er Erdalsevla eller Erdalselvi som de sikkert kaller den i Lærdal, på listen over vassdrag som ikke er åpnet for fiske etter anadrome arter. Da gjelder det i ut.pkt. en 100 meters fredningssone hele året, da det ikke er noen periode med tillatt fiske som også åpner for fiske etter saltvannsarter. 
 

Selv om jeg er både jurist og embetsmann (noe som gjerne gir noen av samfunnets dølleste personer), så har jeg litt sans for den gode, gamle normen om at det er lov å bruke hue. Det vil si at om det er en vanlig brukt fiskeplass lokalt og det er åpenbart at man fisker etter saltvannsfisk, ville ikke jeg finregnet på avstanden til oset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/21/2024 at 4:43 PM, Håvard C.L said:

Elvemunning til elvi i ærdal eller i lårdal eller begge

Alle elvemunninger som er sjøørretførende. Det er i utgangspuntket en 100m grense, men det kan også være utvidede grenser. Samtidig kan det være vanskelig å vite nøyaktig hvor grensen er, og hvordan elvemunning er definert. Så vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2024 at 3:47 PM, ChiliBonden said:

Jeg kan si at jeg har fisket veldig mye (etter saltvannsfisk) i området rundt der den elven i Erdal kommer ned. Og det er en av de mere "vanlige" fiskeplassene inne i Lærdal. Det er en fin brygge der å stå på. 

Hvis jeg forsto Erik riktig lenger oppe er dette også helt innafor.
 

Kun fra 1. Juni til 15. August ut i fra det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/21/2024 at 12:32 PM, Håvard C.L said:

Jeg har tenkt og fiske i lærdal beste uke uten båt noen steder og stå og hvilket utstyr.Fks flue fiske etter sjøørreten eller kyst meite???

holder til lærdalsøyri og har tenkt på borte med ferjekaien eller erdal

Hei, jeg holder til i Årdal har forsøkt en del selv i området mellom Årdal og Lærdal og fra land, spesielt vinterstid så har det vert veldig dårlige greier.

Jeg har tatt et par stykk på kystmeite men etter det har jeg ikke brydd meg så mye. Det blir fort dypt og det er lite fisk så langt inn i Sognefjorden. Og de områdene hvor det ikke blir bratt med en gang er da gjerne områder som er fredet eller mye brakkvann.

Det sagt så kan du ta en titt på Navionics. https://webapp.navionics.com/#boating@10&key=wgctJsdtk%40 som viser bunnforhold. For min del har jeg noen plasser som jeg har tenkt å forsøke meg på, blant annet området rundt Fodnes Ferjekai. Men også rundt den gamle ferjekaien i Lærdal ut mot Revsnes. Men jeg kommer i all hovedsak til å fokusere på områdene rundt Sogndalsfjorden, hvor det kan være veldig bra sjørretfiske, og videre utover mot feks Leikanger og Balestrand. Det finnes blant annet en båt (med motor) som kan brukes av NJFF medlemmer i Leikanger. Denne har jeg tenkt å ta et par runder med.

Men det mest intressante fisket i Lærdal er selvfølgelig ørretfisket i fjellet fra Juni og utover høsten. Lærdal statsalmenning har et svært intressant område å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.2.2024 at 11.35, TT skrev:

Så vidt jeg kan se er Erdalsevla eller Erdalselvi som de sikkert kaller den i Lærdal, på listen over vassdrag som ikke er åpnet for fiske etter anadrome arter. Da gjelder det i ut.pkt. en 100 meters fredningssone hele året, da det ikke er noen periode med tillatt fiske som også åpner for fiske etter saltvannsarter. 
 

Selv om jeg er både jurist og embetsmann (noe som gjerne gir noen av samfunnets dølleste personer), så har jeg litt sans for den gode, gamle normen om at det er lov å bruke hue. Det vil si at om det er en vanlig brukt fiskeplass lokalt og det er åpenbart at man fisker etter saltvannsfisk, ville ikke jeg finregnet på avstanden til oset. 

Oki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.