Grønnfisk Posted March 23 Report Share Posted March 23 (edited) removed Edited August 7 by Grønnfisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 23 Report Share Posted March 23 (edited) Multifilament er sterkere i samme tykkelse, ta feks Berkley X9 Braid, 0.10mm har en bruddstyrke på 9 kilo. Men til gjengjeld tåler multifilament mindre slitasje opp mot feks steiner. Så hvis linen kommer i kontakt med en stein tåler den mindre. Det at linen er tynnere gjør at den kaster bedre, NJFF testet 0.205 vs 0.148 vs 0.128mm line når de kastet et 25g søkke og: * 0.205 kastet 77m * 0.148 kastet 88m * 0.128 kastet 92m Så ved å bruke 0.35mm, som er mye tykkere enn linen de testet mister du gjerne 20 meter kasteavstand sammenlignet med om du hadde brukt feks 0.20mm fireline. Multifilament er også synlig line, mens monofilament eller fluoro er gjennomsiktig og nesten usynlig i vannet. Så det beste i min mening er å bruke: * Mono backing * Multifilament line * Mono fortom (1-3 meter) Da får man stort sett det beste av begge verdener. Det er også forskjell på monofilament-liner, har vert borti Norsjø linen og var ikke imponert. Den hadde mye minne (krølling som ikke ble borte) og tåler litt mindre enn de gode linene ved samme diameter. De fleste 0.35mm monolinene tåler ca 10.5 kg, de sterkeste helt oppe i 12 kg.. Knuter Jeg bruker Uni-knuten: Og Palomar Knuten: Husk å fukte linen når du strammer, det kan være årsaken til at knuten din tålte lite tidligere. Hvis du ikke fukter brenner du fort opp knuten. Bobber Aldri hørt om bobber w/ a brain, men til 99 kroner skader det ikke å prøve. Hadde jeg sett en i en butikk hadde jeg sikkert plukket den opp jeg også.. Edited March 23 by Gabriel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grønnfisk Posted March 23 Author Report Share Posted March 23 (edited) removed Edited August 7 by Grønnfisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 23 Report Share Posted March 23 1 hour ago, Grønnfisk said: Spørsmålet så er om jeg tør å bruke Norsjø-senen som fortom, det tror jeg ikke. Det ville jeg ikke ha vert redd for å gjøre, den tåler nok det som er oppgitt. Quote Noe annet: Hvor kjøper dere svivel/agnlås? Skittfiske.no er min mest brukte side. Berkley, VMC, Westin, Mustad er fine greier. Søvik er bra for svært små swivler, men jeg er ikke noen fan av søvik generelt. Anbefaler forøvrig å unngå direkte skjøte mellom Multifilament og Mono. I min erfaring er det mye bedre å kjøre Multi -> Swivel -> Mono -> Agnlås. Du må forøvrig lære deg BEGGE knuter, Palomar knuten er på mange måter verdens beste knute med tanke på enkelhet og styrke. Og noe av det som gjør at Palomar skiller seg ut, er at Palomar er veldig enkel og samtidig sterk på alle typer line, mono, multi og fluoro. Så jeg ville hatt Multifilament -> Palomar Knute -> Swivel -> Uniknute -> Monofilament -> Palomar/Uni (begge funker) -> Agnlås -> Sluk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grønnfisk Posted March 23 Author Report Share Posted March 23 (edited) removed Edited August 7 by Grønnfisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnykv Posted March 23 Report Share Posted March 23 2 timer siden, Grønnfisk skrev: Igjen takk. Men har du virkelig swivel på slutten for å skjøte på mono fortom på 1-3 meter? Jeg tenker det ikke fungerer bra når swivel skal gjennom det siste øyet på stangen når man kaster? Her må det være noe jeg har misforstått? Kanskje du kun bruker fortom når du fisker med agn, for da sveiver du ikke inn fortom, men henger bare på utsiden av stangen? Dersom det er slik du gjør det, bruker du da ikke noe fortom mellom multifilament/Fireline når du slukfisker? Når det gjelder å bruke swivel mellom mono backing og multifilament, må jeg uansett være sikker på at den får plass gjennom det minste øyet på stangen, som i mitt tilfellet har 4,5-5 mm diameter. Men ingen av swivlene ser ut til å ha oppgitt diameter på størrelsene sine. Tror bare jeg får kjøpe den minste, størrelse 10 fra Mustad f.eks, den er oppgitt til å tåle 10kg så burde jo holde.: https://www.skittfiske.no/mustad/164224/mustad-barrel-swivel-14-kraftig-swivel Oppdatering: Jeg sitter å leser om påspoling av monofilament og multifilament etc nå, leser her: https://jaktogfiske.njff.no/fiskertips/slik-spoler-du-pa-et-multifilamentsnore/217154 sitat: "Du kan ikke legge et multifilamentsnøre direkte på en spole, dersom den ikke har en gummiring innfelt i spolen. Dette fordi multifilament ikke er elastisk, i motsetning til en sene." Men jeg mener min snelle har gummiring. Det står ikke spesifisert i dokumentasjonen på Skittfiske, men gummiringen er synlig på bildet og jeg husker at den var i "gummi" da jeg la på monofilament sist gang: https://www.skittfiske.no/dam/218114/dam-quick-3-6000-fd-prisgunstig-snelle-fra-dam - da betyr kanskje dette at jeg ikke trenger å bruke mono backing på denne snellen? Ikke bruk svivel inni snellen/innenfor stang ringene dine, da vil stangen din bli ødelagt. Du kan fint knyte sammen mono og multifilament med en dobbel uniknute. Den har sterk, og smidig så den smetter fint forbi stangringene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 23 Report Share Posted March 23 3 hours ago, Grønnfisk said: Igjen takk. Men har du virkelig swivel på slutten for å skjøte på mono fortom på 1-3 meter? Jeg tenker det ikke fungerer bra når swivel skal gjennom det siste øyet på stangen når man kaster? Her må det være noe jeg har misforstått? For optimal kasteavstand så bør avstanden mellom stangtupp og sluk være litt over halvparten av stangens lengde. Så med en 3 meters stang og 1,5 meter fortom etter swivel så vil ikke swivelen gå i gjennom stangringene i det hele tatt. Du kan se litt om kasteteknikk i denne videoen: Dette viser kasteteknikken jeg bruker mest selv, uansett om det er 10 grams sluk/wobbler eller 50 grams sluk, men jeg har forenklet den litt for å få til raske og enkle kast når jeg fisker med sluk. Men teknikken i seg selv er veldig enkel så det fungerer bra både på fjellet og i sjøen. Denne videoen er også intressant med tanke på å kaste langt med små bevegelser: 3 hours ago, Grønnfisk said: Men jeg mener min snelle har gummiring. Det står ikke spesifisert i dokumentasjonen på Skittfiske, men gummiringen er synlig på bildet og jeg husker at den var i "gummi" da jeg la på monofilament sist gang: https://www.skittfiske.no/dam/218114/dam-quick-3-6000-fd-prisgunstig-snelle-fra-dam - da betyr kanskje dette at jeg ikke trenger å bruke mono backing på denne snellen? Jeg bruker alltid mono backing, selv om det bare er snakk om 5-10 meter med backing før multiline starter. Har multiflament-ready sneller og har testet uten men nei, litt mono backing er best. Gjerne også litt elektrikertape innerst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slosprøyt Posted April 6 Report Share Posted April 6 (edited) On 3/23/2024 at 12:24 PM, Gabriel said: Multifilament er sterkere i samme tykkelse, ta feks Berkley X9 Braid, 0.10mm har en bruddstyrke på 9 kilo. Men til gjengjeld tåler multifilament mindre slitasje opp mot feks steiner. Så hvis linen kommer i kontakt med en stein tåler den mindre. Det at linen er tynnere gjør at den kaster bedre, NJFF testet 0.205 vs 0.148 vs 0.128mm line når de kastet et 25g søkke og: * 0.205 kastet 77m * 0.148 kastet 88m * 0.128 kastet 92m Så ved å bruke 0.35mm, som er mye tykkere enn linen de testet mister du gjerne 20 meter kasteavstand sammenlignet med om du hadde brukt feks 0.20mm fireline. Multifilament er også synlig line, mens monofilament eller fluoro er gjennomsiktig og nesten usynlig i vannet. Så det beste i min mening er å bruke: * Mono backing * Multifilament line * Mono fortom (1-3 meter) Da får man stort sett det beste av begge verdener. Det er også forskjell på monofilament-liner, har vert borti Norsjø linen og var ikke imponert. Den hadde mye minne (krølling som ikke ble borte) og tåler litt mindre enn de gode linene ved samme diameter. De fleste 0.35mm monolinene tåler ca 10.5 kg, de sterkeste helt oppe i 12 kg.. Knuter Jeg bruker Uni-knuten: Og Palomar Knuten: Husk å fukte linen når du strammer, det kan være årsaken til at knuten din tålte lite tidligere. Hvis du ikke fukter brenner du fort opp knuten. Bobber Aldri hørt om bobber w/ a brain, men til 99 kroner skader det ikke å prøve. Hadde jeg sett en i en butikk hadde jeg sikkert plukket den opp jeg også.. Det jeg ikke liker med illustrasjonen av "UNI knuten" er at det ser ut som at endetampen blir paralell med fiskesenen, men det blir den ikke - den står rett ut i 90 graders vinkel som skjegget du ikke har barbert siden forrige uke... Edited April 6 by Slosprøyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grønnfisk Posted April 23 Author Report Share Posted April 23 (edited) removed Edited August 7 by Grønnfisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 25 Report Share Posted April 25 Det finnes flere måter å sløye en gris på. Ser du har fått gode svar fra Gabriel, så de skal jeg ikke blande meg opp i. Men jeg kan tilføye litt. Julautstyr er ikke til å stole på. Bortsett fra at de har blitt mye bedre på å ta inn snører som faktisk funker. Jo tynnere snøret er jo viktigere er det med god fukting av snøret før du knyter. Spleiser du 0,10 multi med 0.13 mono skal det nesten ingenting til før multien graver seg inn i monoen. Da er en liten svivel imellom ganske lur. Trenger du lengre fortom enn halve stanga må du bruke knute, og er du nøye nok er det ikke så viktig hvilken knute du bruker. Jeg har aldri hatt noe problem med dobbelUni, så selv om det absolutt er mulig at andre er bedre er det det jeg bruker. Til meiting bør du ha minst 2 meter fortom. Bruk braidknuter til alt som ikke er monosnøre. Forskjellige snører har forskjellige funksjoner som passer til forskjellige situasjoner, men felles for alle kjente snører er at de fungerer greit. De fleste produsentene lyger litt på dimensjonen for å få snøret til å høres sterkere ut, jo mer du betaler for snøret jo nærmere kommer du sannheten. Fused line er en god ide, men sist jeg testet (2-3år siden) følte jeg at det ennå manglet noe utvikling. På en 1000snelle skal du mest sannsynlig ha ganske tynt snøre, så da bør du bruke noe som er mye brukt. Jeg ville heller tatt powerpro enn fireline, men det finnes også mange andre muligheter. Det aller lureste ville vært å ta turen innom Bergen og Campelen og beskrive det du skal bruke det til og så få satt på riktig snøre til en svært så god pris, men hvis det blir for lang tur for det bør du heller stikke innom Grønberg sport i Kristiansand. Hvis du fikser selv bør du absolutt bruke litt mono innerst mot spolen. Den bør være litt tykkere enn det du skal ha som fortom. og det holder med 15-20 meter, det skal bare skape friksjon mot spolen. Snella som lager lyd kan ha en knarrfunksjon på, eller det kan være lite olje og det kan være at den bare er sånn. Gi den noen dråper olje og hvis det fortsatt er lyd uten at det påvirker hvordan den virker, så er det bare en pratesyk snelle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grønnfisk Posted April 25 Author Report Share Posted April 25 (edited) removed Edited August 7 by Grønnfisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 25 Report Share Posted April 25 Søk på spoleknute. O.19 på 1000snella er i kraftigste laget, men funker sikkert greit en sesong eller to, frem til du trenger lengre kast. 0.32 til meiting på Sørlandet er optimisme. 0.19 hadde passet bedre. Men Nå er du klar for å sette i gang og så tilpasser du bare etterhvert som du ser hva du fokuserer mest på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grønnfisk Posted April 25 Author Report Share Posted April 25 (edited) removed Edited August 7 by Grønnfisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 25 Report Share Posted April 25 On 4/23/2024 at 11:34 AM, Grønnfisk said: Videre har jeg i ettertid kjøpt et sett med en 4000-snelle som var forhåndsspolet med 0,25 mm J-Braid X4 multifilament. Har testet den på en tur slukfiske i skjærgården. Den laget endel lyd når jeg sveiver inn. Er ikke vant til dette da jeg kun har brukt mono tidligere. Er det normalt? Problemet er at du har kjøpt X4 Braid. X4 betyr at lina er flettet av 4 individuelle tråder. X5 betyr 5 tråder X8 betyr 8 tråder X9 betyr 9 tråder X12 betyr 12 tråder X16 betyr 16 tråder. Flere tråder gir glattere line og bedre bruddstyrke, færre tråder gir grovere line og lavere bruddstyrke, men færre tråder gir også bedre "abrasion resistance" altså at lina tåler kontakt med feks steiner under vann bedre. Så X4 er den groveste flettelina du finner, og det er der problemet kommer i fra, da hører du det når du kaster. X8 og X9 er det jeg anbefaler å bruke. Det gir en god balanse. X12 anbefaler jeg ikke, hadde en kompis som kjøpte X12 og han mistet en haug med sluker på grunn av det. Det som stort sett skjedde var at slukene fløy av gårde når han kastet. Så byttet han til Fireline Fused som er en X8 Fused line, og sluttet å miste sluker. 8 hours ago, Ølgylt said: Bruk braidknuter til alt som ikke er monosnøre. Njaaa Bruk Braidknuter til Braid. Bruk Monoknuter til Mono. Og bruk fluoro-knuter til Fluoro. Fluoro er stivere så enkelte mono knuter kan faktisk fungere dårlig på fluoroline. Men ta også hensyn til linetykkelse, det finnes knuter som er ekstremt gode til tynt snøre, men dårlige til tykt snøre. Og så finnes det andre knuter som er ekstremt gode til tykt snøre, men dårlige til tykt. For eksempel så har du FG og GT knuten, begge gjør samme jobb altså braid til mono/fluoro fortom. Men FG knuten er den beste på line med bruddstyrke 0-25 kilo. Og GT er suverent overlegen på 25kg og høyere bruddstyrke. Og forskjellen er faktisk veldig stor, GT knuten har best styrke på tykk line men knutestyrken er omtrent halvparten av FG på tynn line. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 25 Report Share Posted April 25 3 hours ago, Grønnfisk said: Takk. Men spolen på den gamle 1000-snella viser ikke måling lavere enn 0,20 mm, derfor tenkte jeg det var OK med 0,19 mm. Men mulig det er fordi den er så mange år gammel at braid ikke hadde blitt tynnere den gangen? Dersom den kaster langt nok, er det jo kjekt å ha litt ekstra å slite på av tykkelse. Den kaster langt nok med nåværende snøre, men jeg har ikke noe å måle tykkelsen med, men vil jo gjette på at det er 0,20 mm pga bilde fra spolen. Nedenfor er et bilde av spolen. Jeg tror denne snella er mellom 20 og 25 år gammel: Når det gjelder 0,32 mm Fireline på 6000-snella, er tanken at jeg i gamle dager alltid har fisket med mono, og da har brukt 0,35 mm mono hele livet. Da føler jeg uansett at 0,32 mm er tynnere enn hva jeg har brukt tidligere, og at jeg med 0,32 Fireline får veldig mye mer tykkelse jeg kan slite på før den blir ødelagt. Samt at tanken er at bunnfiske sliter veldig mye mer på utstyret enn annen fiske. Til kastefiske/slukfiske på sjøen vil jeg jo bruke 4000-snella med 0,19 mm. Edit: Hmm. Jeg har nok egentlig heller lyst på PowerPro 0,28 mm på 6000-snella. Men det blir for dyrt når jeg allerede har kjøpt Fireline Crystal 300 meter 0,32 mm. Jeg forsøker meg på en retur hos Skittfiske, hvis ikke kan jeg sikkert selge den på Finn. Drit i målingene, målingene er bare noe som står slik at du kan regne ut hvor mye line du trenger. På min Shimano Stradic 2500 står det feks 0.25 160M, men jeg regner det om med denne kalkulatoren: https://www.pattayafishing.net/fishing-reel-line-capacity-estimator/ Og så kan jeg da også beregne hvor mye backing i 0.40 jeg skal ha for at jeg skal ha plass til 150M med 0.12 braid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slosprøyt Posted April 25 Report Share Posted April 25 Har 9x braid på .32, jeg får ikke så stor fisk men jeg har måtte dra skikkelig hardt (tvinner snøret noen ganger rundt kleppen) får å jekke den løs fra bunn mang en gang og det snøret har jeg aldri klart å ryke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 26 Report Share Posted April 26 Den 25.4.2024 at 10.45, Ølgylt skrev: Søk på spoleknute. O.19 på 1000snella er i kraftigste laget, men funker sikkert greit en sesong eller to, frem til du trenger lengre kast. 0.32 til meiting på Sørlandet er optimisme. 0.19 hadde passet bedre. Men Nå er du klar for å sette i gang og så tilpasser du bare etterhvert som du ser hva du fokuserer mest på. 0,19 multi på en 1000 snelle synes jeg høres ganske traurig ut. Det vil nok gi vesentlig kortere kast enn med noe mer passende. Jeg bruker 0,10 på 1000 og 0,12/13 på 2500. 0,20 har jeg på en 4000 snelle jeg en sjelden gang bruker for å kaste sluk eller wobbler etter laks. Og da med 0,45 mono fortom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 28 Report Share Posted April 28 On 4/26/2024 at 10:24 PM, TT said: 0,19 multi på en 1000 snelle synes jeg høres ganske traurig ut. Det vil nok gi vesentlig kortere kast enn med noe mer passende. Jeg bruker 0,10 på 1000 og 0,12/13 på 2500. 0,20 har jeg på en 4000 snelle jeg en sjelden gang bruker for å kaste sluk eller wobbler etter laks. Og da med 0,45 mono fortom. Helt enig, tynnere sene gir rett og slett lengre kast. Du kan fint bruke 0.10 på en 2500 snelle også. Å gå fra 0.19 til 0.10 vil gi rundt 30-40% økt kastelengde i min erfaring. Så hvis du kaster 50 meter med 0.19 vil du kaste bortimot 70 med 0.10mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts