Gå til innhold
Fiskersiden

Chumming, funker det?


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med chumming etter ørret? Altså å kaste ut agn med smak og lukt i vannet for å tiltrekke fisken til område man uansett skal fiske.

 

Har hatt en lang diskusjon med en kompis nå om hvorvidt det faktisk fungerer eller ikke, og så langt er vår konklusjon at det fungerer litt, av og til.

Kompisen min har for eksempel prøvd å legge ut agn i et område for så å se med briller om fisken dukker opp, men det har gitt veldig lite resultater.. Av og til dukker det opp en fisk i området hvor han legger ut agn, men det er usikkert om den dukker opp pga lukten eller ikke.

 

Til dere som eventuelt mener at dette fungerer på ørreten, hva slags agn har dere eventuelt prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er nok en grei konklusjon. Jeg har fått ørret flere ganger under meite etter andre arter, og har kunne inspisere mageinnholdet. Feks har jeg fått ørret som bifangst ved meite etter karuss med mais et par ganger.

Jeg mistenker dog at det handler en hel del om tilfeldigheter og at ørret primært jakter med synet, ikke luktesansen. Fisken blir nok i området den finner mat i, men den søker ikke aktivt mat med nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har fått ørret mange ganger under karpefiske. Agnene jeg foret og fisket med var reke, laksepellets og krillboilies. Under fisket med reke ble ørreten helt plagsom. 

Jeg er veldig sikker på at det fungerer men også sikker på at ingenting fungerer hver gang. 

Skulle jeg gått målrettet etter ørret ville jeg brukt oppdelte reker, mark eller maggot. Reker er forholdsvis enkelt å få tak i men viktig å tine de skikkelig så de ikke flyter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.