Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan sikre at du bruker din Lowrance/ Simrad Point-1 optimalt? (Film)


Recommended Posts

Denne filmen er jo laget til meg! 

Jeg har akkurat installert en skjerm til i båten, koblet den sammen med den eksisterende via MNEA og ethernet (type "gul" kabel. Er dog litt usikker på om den er strengt nødvendig ... ) og er i ferd med å koble en point-1 til systemet (må bare bore et hull til kabelen først). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er strengt tatt laget til Kjell Ingar, som til tross for min eminente forklaring på Messenger ikke fikk det til….. Men det er hyggelig at den kan hjelpe andre også. :thumbsup:

Ethernet er et «must have» når man har to eller flere skjermer. Det nettverket deler ekkolodd, kart, radar og synkroniserer waypoints. NMEA blir først «must have» når man legger til NMEA-dingser, slik som en Point-1. Når du sier det så bør jeg egentlig lage en film om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, erik skrev:

Ethernet er et «must have» når man har to eller flere skjermer. Det nettverket deler ekkolodd, kart, radar og synkroniserer waypoints. NMEA blir først «must have» når man legger til NMEA-dingser, slik som en Point-1. Når du sier det så bør jeg egentlig lage en film om det også.

Grunnen til tvil rundt dette er fordi Elite FS så vidt jeg har forstått, vel kommuniserer med Wifi også, men hva som ligger i det, vet jeg ikke. Uansett fant jeg en billig kabel på nett, så det blir hypotetisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WIFI med Elite FS og/ eller HDS brukes til å dele til smarttelefon/ nettbrett, ikke mellom enhetene som sådan. Du kan feks speile enheten din på et nettbrett, eller gi nettbrettet posisjon og dybde for å bruke sammen med apper ala Navionics. Da kan du ha Navionics på nettbrettet med Navionics Live på, og et helt annet kart på enheten din. Jeg brukte de mulighetene da vi var i Lofoten sist, med C-Map i båtens Elite FS og Navionics på IPad. Eller for å vise ekkolodd til den som stod foran i båten.

IMG_9062.JPG

 

IMG_9063.JPG

Elite Ti2 brukte WIFI mot en annen Ti2 for å dele 2D-ekkolodd, kart og synkronisere waypoints. Men det fungerer kun Ti2 til Ti2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Da kan du ha Navionics på nettbrettet med Navionics Live på, og et helt annet kart på enheten din.

Jeg har hatt Navionics på nettbrett, men da jeg forsøkte å oppgradere, hadde kartene plutselig MYE dårligere oppløsning. Kartene som tegnes har rett og slett ingen verdi lenger. Bruker nå sjøkart fra Norgeskart på nettbrett, og uten GPS fungerer dette kun som suppleringskart til kartplotteren. Kunne like gjerne hatt papirkart. Er det noen andre som har liknende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.