Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til dorging fra kano


 Share

Recommended Posts

Har innsett at jeg trenger nok en stang. Er i hovedsak fluefisker, men til kanoturer kunne jeg trengt noe å dorge med. Blir alt i fra små spinnere til markdrag og wobblere. Ser for meg noe rundt 8 fot, opp til ca 30g. 2500 eller 3000 snelle. Blir det for veikt til markdrag? Pris for stang og snelle rundt 2000-2500.

Er bortskjemt med flere hardy fluestenger, og vil ikke ha en haspelstang og snelle som kjennes for "kjip" ut. Hva kjøper man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stang som både passer godt for små, lette wobblere og store markdrag, finnes ikke, så da må det bli kompromisser. 
 

Skal du bruke «standard» markdrag, så er jo det som å taue på en liten ubåt, og det setter betingelser for stanga. En for spinkel stang vil ligge som et slips bak båten. Jeg vil si kastevekt 30 gram er minimum for dette, men det kommer jo litt an på stanga. 30 gram synes jeg imidlertid blir for kraftig for la oss si 5 cm Rappala, der man vil ha en følsom tupp som tydelig viser at wobbleren «går» riktig. Her vil jeg si opp til ca 15 gram er bedre. 
 

Det finnes markdrag med mindre skjeer, som egner seg for lettere stenger. 
 

Så skal du ha én stang må du gjøre et valg. Enten gå for en kraftigere som kan dra vanlige markdrag, men som blir litt stiv for små wobblere, eller en lettere stang, men da holde deg til de minste markdragene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.skittfiske.no/daiwa/243216/daiwa-sensor-trolling-combo-7-30lwlc-trollingsett-perfekt-til-laksetrolling?channable=056dcc69640032343332313658&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwo6GyBhBwEiwAzQTmc-foSfkDcnLIP6mUkBRWnU99SRlfEIRMISXqqaB5aYLcJXZSapuRuBoCKFMQAvD_BwE

 

Har to stk av denne kjøpt i vår. 599 inkl snelle og snøre. Snellen har også avstandsmåler.

 

Og ikke minst tåler både stang og snelle et markdrag eller en blyparavan for å fiske dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gabriel skrev:

https://www.skittfiske.no/daiwa/243216/daiwa-sensor-trolling-combo-7-30lwlc-trollingsett-perfekt-til-laksetrolling?channable=056dcc69640032343332313658&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwo6GyBhBwEiwAzQTmc-foSfkDcnLIP6mUkBRWnU99SRlfEIRMISXqqaB5aYLcJXZSapuRuBoCKFMQAvD_BwE

 

Har to stk av denne kjøpt i vår. 599 inkl snelle og snøre. Snellen har også avstandsmåler.

 

Og ikke minst tåler både stang og snelle et markdrag eller en blyparavan for å fiske dypere.

Disse kan sikkert brukes til å dorge med store markdrag, men jeg vil si det blir veldig «overkill» for små wobblere. En 5 cm Rappala klarer vel knapt å strekke ut 0,45 mono. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HotShot skrev:

Jeg prøvde markdraget for første gang på den stanga jeg hadde, og forkastet ideen. Satte det fast og mistet det også. Går for en lettere stang

Kjipt! Men det finnes som nevnt markdrag med ganske små skjeer, som kan fiskes med lettere utstyr. Så jeg ville ikke avskrevet det helt. Særlig om du skulle rote deg borti et røyevann, er det lite som slår markdrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.