Jump to content
Fiskersiden

En nemesis kverket

Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Dvergmalle har for meg vært en av disse mytiske skapningene som kanskje finnes. Kan man fake en månelanding så er en fiskeart klinkekuler i sammenligning. Men jeg valgte nå å tro på begge deler. Lurer på hvordan en røyk smaker på måneden? på jorden er det i snøvær med stor luftfuktighet rundt 2 varmegrader at røyk smaker best, mens den smaker lite i 40 tørre varmegrader, og det er ikke mye fuktighet på månen. Tenk på de stakkars jævlene som var hundretusenvis av avstandsenheter unna nærmeste øl og røyk. One small step my ass. 

Men ja. Mitt første forsøk på dvergmalle endte i at jeg snellet inn en og trodde en liten stund jeg hadde krysset arten på første forsøk, men oppdaget at den hadde tatt broderns agn og så svømt inn i snøret mitt. Og den dagen var det den eneste dvergmallen i eksistens.

Mitt andre forsøk, en god del år senere, man må tross alt vekk fra den virkelige verden og vandre rundt i smånissenes verden (østlandet) for å finne den. Var en real blanketur. 

Men denne gangen hadde jeg troen. Ikke fordi det er på det tredje det skal skje, men fordi jeg bare hadde troen.

Og dessuten var planen å fiske med agn og ikke disse markene. Joda mark er agn, men sånne uvesentlige detaljer hopper vi over. Og når fiskefileter skal på kroken og bly skal involveres er en Ølgylt straks mere , eh, ja, Ølgylt.

At brodern plukket opp agnfisk etter agnfisk, mens jeg ikke fikk de fordømte småjævlene på i det hele tatt var sånn som det hør og bør, og dessuten fikk jeg en sørv tilslutt.

Mens jeg da i ro og mak rigget for target, så jeg en fisk uti vannet som var litt annerledes, og den fikk jeg plukket opp uten problem. Og vips, med en p, hadde jeg ny art

Og så vil ikke fiskersiden laste opp bildet.  Fortsettelse vil følge når jeg får fikset det 

Edited by Ølgylt
  • Like 1
  • Haha 1

18 hours ago, Ølgylt said:

Dvergmalle har for meg vært en av disse mytiske skapningene som kanskje finnes. Kan man fake en månelanding så er en fiskeart klinkekuler i sammenligning. Men jeg valgte nå å tro på begge deler. Lurer på hvordan en røyk smaker på måneden? på jorden er det i snøvær med stor luftfuktighet rundt 2 varmegrader at røyk smaker best, mens den smaker lite i 40 tørre varmegrader, og det er ikke mye fuktighet på månen. Tenk på de stakkars jævlene som var hundretusenvis av avstandsenheter unna nærmeste øl og røyk. One small step my ass. 

Men ja. Mitt første forsøk på dvergmalle endte i at jeg snellet inn en og trodde en liten stund jeg hadde krysset arten på første forsøk, men oppdaget at den hadde tatt broderns agn og så svømt inn i snøret mitt. Og den dagen var det den eneste dvergmallen i eksistens.

Mitt andre forsøk, en god del år senere, man må tross alt vekk fra den virkelige verden og vandre rundt i smånissenes verden (østlandet) for å finne den. Var en real blanketur. 

Men denne gangen hadde jeg troen. Ikke fordi det er på det tredje det skal skje, men fordi jeg bare hadde troen.

Og dessuten var planen å fiske med agn og ikke disse markene. Joda mark er agn, men sånne uvesentlige detaljer hopper vi over. Og når fiskefileter skal på kroken og bly skal involveres er en Ølgylt straks mere , eh, ja, Ølgylt.

At brodern plukket opp agnfisk etter agnfisk, mens jeg ikke fikk de fordømte småjævlene på i det hele tatt var sånn som det hør og bør, og dessuten fikk jeg en sørv tilslutt.

Mens jeg da i ro og mak rigget for target, så jeg en fisk uti vannet som var litt annerledes, og den fikk jeg plukket opp uten problem. Og vips, med en p, hadde jeg ny art

Og så vil ikke fiskersiden laste opp bildet.  Fortsettelse vil følge når jeg får fikset det 

Og jeg som trodde jeg var - helt alene i på denne kloden...

Den 6.10.2024 at 1.52, Ølgylt skrev:

Vi har alle våre nemesiser, men vet ikke om dvergmalle er en slik. Misforstå meg rett, forstår jo at det alltid er stas med en ny art. Det synes jeg også, og bra at du fikk krysset den av. Men på mange artsprosjekter er det grenser for hvor mye innsats jeg gidder å legge ned for å få en ny art. Men det er nå meg. Men hva nemesiser angår, så synes jeg det er verre med litt mer utfordrende (les storvokste) arter og prosjekter, der man virkelig gjør et skikkelig forsøk, kanskje i flere år, uten å lykkes. Som et eksempel brukte jeg 12 år før jeg fikk en sik over halvkiloen, med mye innsats, samtidig som kameratene bagget kilosfisk. Det kaller jeg en nemesis. Da jeg først brøt grensen veide fisken over to kilo... og etter det var liksom ikke kilosfisk noe stort problem lenger...! ;) Hørte jeg noen si "ketchup-effekt"? Og det interessante er at slik har det vært med flere arter. En bekjent kalte meg det klassiske eksempel på en "late bloomer". Eller er det et tegn på at jeg er treg til å lære, eller rett og slett dårlig til å fiske? ;) :|:ninja:

Siden jeg er en av nissene sikret jeg med dvergmalle før kameraer ble digitale, før jeg kunne anlegge skjegg - strengt tatt før jeg visste hva en «artsliste» er. Min fader og jeg har hatt vårt eget artsprosjekt så lenge jeg kan huske, og det går på å ha norske ferskvannsarter i akvarium. Da må de ønskede artene naturligvis fanges først, og som regel har krok vært måten å få til det. For vår del klaffet det på første forsøk, med mort som agn. Dessverre lyktes vi ikke med å få mallene til å trives i akvarium, de endte med noe jeg vil anta var en mangelsykdom og strøk med etter et års tid. Det medførte nye forsøk på malle, og de forsøkene har vært forgjeves, så jeg føler med deg.

Det er forøvrig to saltvannsarter jeg har forsøkt å få så lenge jeg kan huske. De er ikke spesielt uvanlige, tvert i mot noterer jeg meg at andre tilsynelatende BØTTER inn disse og tidvis er rent ut frustrert over at de ikke får noe annet. Den ene av de er småflekket rødhai, den mangler jeg fortsatt. Den andre var pigghå, og den klarte vi endelig å finne en god plass for i helgen. Til og med i vår egen bakgård, østsiden av Yttre Oslofjord.

IMG_1232.thumb.jpeg.002a132de41b7915613db94304dbba36.jpeg

Hvis det er en moral i dette innlegget, så må den være at alt ordner seg for snille gutter og gutterinner….

Edited by erik
  • Like 1

grattis med pigghå. Jeg har verken den eller rødhai på min liste, men så kan jeg heller ikke påstå at jeg har forsøkt særlig hardt... dvergmalle klarte jeg i første forsøk, og har siden ikke sett noen grunn til å forsøke. Tok med et par til akvariet, og de så ut til å trives ganske bra så lenge jeg hadde de der.