Jump to content
Fiskersiden

Årets første i 2025.

stoffers
 Share

Recommended Posts

image.thumb.jpeg.76fd7028c969a5b424d1c315c6164627.jpeg

«Ja kara, da har vi vøri gjennom pinnekjøtt, lutefisk, ribbe, skinke steik og surkål. Og i kveld hadde je tenkt å ta; medisterpølse i ribbefett»

Ja håpet er alltid å starte sesongens isfiske før jul, og gjerne på blank is men slik ble det heller ikke i år. Meeen årets første og andre tur er gjennomført med et par ukers mellomrom, så vi er i gang.

Jeg startet i fjor med noen endringer av oppsettet til ismeite av gjedde. Tidligere har jeg primært brukt stangholder fra rapala med elektroniske nappvarslere. Dette har fungert helt fint, men begrensningen ligger i rekkevidden lyden bærer. Jeg ønsket mer fleksibilitet til å spre stengene over større avstander, men samtidig beholde nappvarslerne da det er ingenting som slår kicket et utras og en hylende nappvarsler gir.

Regelen heller enn unntaket er at det blåser ute på isen, så planen ble å kombinere nappvarslere med en angeldon fjær. Samtidig skulle dette passe med stangholder og enkelt byttes tilbake til kun nappvarsler, da jeg stort sett ikke trenger dette om jeg skal på fjorden. I tillegg begynte jeg å bli lei ferdige to-kroks tackle med stål wire, da disse får såpass med juling at etter ca 3 gjedder er de så krøllete at de er på grensa til ubrukelige.

Med disse design kravene satt så gikk jeg i gang. Jeg startet med en Colibri-inspirert angeldon fjær. Stakefjær med perle i enden(for enklere å tre inn snøret), hårstrikk med rund perle som holder fast snøret. I bunnen la jeg to lag med stakefjær for å få nok spenn til å løfte fjæra tilbake. Jeg bruker heller ikke bly for å få ned agnfisken, så lengde med dobbelt lag måtte finjusteres. Disse ble limt og sikret med krympestrømpe. Ball på toppen fra en ødelagt lyslenke, sprayet i knall oransje.

image.thumb.jpeg.a64e649a761bd08210de9eb21a637e6b.jpeg

Jeg valgte å feste fjæra bak på stangholderen med strips slik at stanga kan hvile på y-holderen bak og nappvarsler foran. Fordelen med det er at snøret går i rett linje ned i hullet fra stangtuppen. Da kan jeg også enkelt bytte ut y-holder bak dersom jeg ikke trenger den. Denne ser jeg på laaang avstand.

Så var det over på selve tackelet. Her gikk jeg til innkjøp av crimpe-tang, crimps, titan fortom, og en single trebble krok. Dette har fungert helt fantastisk, og kommer aldri til å vende tilbake til det gamle. Fisken krokes like enkelt om ikke bedre, mye enklere å avkroke, og ingen krøll på fortommen. I tillegg sitter kroken som regel ikke like dypt når den kun er festet i ryggen på agnfisken.

Nok om det. Første tur ble gjennomført 19 januar. Fryktelig mye tåke, masse overvann på isen og gradestokken svingte mellom rød og blå. Ikke akkurat drømme forhold men endelig utpå!

image.png.365c439a2f2dbf9f6203b335303ab89b.png image.png.9fe3e386782f5de06dc74c8e643c2e7b.png

Jeg hadde grovt sett lagt en plan om hvor stengene skulle stå på forhånd, men denne måtte modifiseres litt pga alt overvannet. Første stanga skulle på en bratt kant. Her var det selvfølgelig kliss bløtt men denne SKULLE stå her. Andre stang også på en kant og her var det vesentlig mer «tørt» om man kan kalle det det.

I det jeg er i gang med å rigge opp andre stanga så går alarmen på den første stanga. Første fisk i 2025 er en snipe, men det gjør ingenting. Nullen er brutt, hull på byllen, egget kakka osv…

image.thumb.jpeg.d306577667eb77e45b2153f61881bd70.jpeg

Det går et par timer til og nok en snipe av samme kaliber kommer opp.

image.thumb.jpeg.89fcd2606254a0057728478a3b7b134d.jpeg

En drøy time etter dette igjen hugger det på samme stanga. Denne svarer vesentlig tyngre i andre enden. Men så blir det veldig lett igjen. Litt rusten etter ett år i dvale fra ismeite klarer jeg ikke helt å avgjøre om dette er smått eller stort. Når den nærmer seg hullet setter den full gass bortover. Snipe er hvertfall utelukket, og dette er gøy.

Det blir et par utras til og så er det ikke mer igjen på tanken.

image.thumb.jpeg.ccf55aec175755d7454a62805afb9287.jpeg

Vekta viser til slutt 5,1kg. Større en samtlige gjedder fra fjoråret så jeg er strålende fornøyd. Som bonus så resulterer samtlige run denne dagen i fast fisk, og jeg ender opp med 4stk.

Ny tur, 1 februar er det pån igjen. Litt kaldere enn forventet ved avreise, men fremme ved vannet viser gradestokken i bilen -7 og utover dagen skal det bli varmere i følge yr. Plassen er ganske nær forrige tur men taktikken litt endret. 

image.png.4bf2aa78058c9a87682c967afc46e369.png

Planen er å plassere alle stengene i en lang slak kant rundt en stor dyphøl. Nesten alt overvannet har frosset så det må borres gjennom to lag med is, og en liten hinne med vann/slush. Ingen begrensninger hva gjelder bevegelsesfrihet denne dagen og det er like før soloppgang, så trua stiger.

Det går med litt tid for å peile inn dybden jeg  vil starte på men omsider er første stang rigget og hull nr 2 borret opp. Nå stikker sola frem over tretoppene og jeg kaster noen ekstra blikk mot første hull. 10-20 sekunder går og bang så går alarmen.

image.thumb.jpeg.e365804d22de5a39a497be52dddaf87f.jpeg

En vane jeg har forsøkt å legge inn er å gjøre klar en veiepose med kritiske hjelpemidler FØR rigging av stenger. Dvs avkrokingstang, vekt, agnfisk og is-øse. Dette er heldigvis praktisert for dagen og ballet åpner naturlig nok med en snipe. Dessverre er jeg litt uoppmerksom etter release og presterer å tråkke på posen med agnfisk. To agnfisk er blitt til kjøttdeig og reserve beholdningen for dagen er nokså konservativ.

Etter et par gloser og rigging står omsider to stenger ferdig rigget. En relativt stor sky blokkerer sola under seansen men i det jeg er i gang med hull nr 3 titter sola frem igjen. Jeg følger ekstra godt med mens jeg står å tømmer hullet for is.

Bang! På stang nr to står alarmen å hyler. Den fortsetter slik også når jeg er fremme ved hullet. Tilslaget sitter og det svarer bra i andre enden! Den har rukket å dra ut endel snøre, men er samarbeidsvillig frem mot hullet. Hver gang den kommer dit kvikner den til å drar ut meter på meter. Frem og tilbake en 5-6 ganger så er den klar.

image.thumb.jpeg.3c77571ed1313841d6e6bcfa56fe7b36.jpeg

image.thumb.jpeg.4f56d87c8ecbd71a20e828d573304776.jpeg

5,3kg lander vekta på. Et par kjappe bilder og uti med den. Herfra går det slag i slag, skikkelig morgenbett.

Bang!

image.thumb.jpeg.d12e21b86d50b2148088367a2645abc1.jpeg

Bang!

image.thumb.jpeg.4c5dc6f72ae66f309d3b8a541ece62e4.jpeg

Bang Osv…

Jeg løper frem og tilbake mellom stengene, det er kun sniper nå og de er sultne.

Ikke før ca kl 11 kan jeg sette meg med første kopp kaffe. Da er jeg tom for agnfisk, og kun 4 stenger fisker. Da varmer sola så jeg benytter tida til å slappe av litt og ta lunsj.

image.thumb.jpeg.7d0861b27505d35d0838c855606af52f.jpeg

Etterhvert får jeg dratt opp noen små-abbor og agnet opp siste stanga også.

Resten av dagen er det stille, men et siste run i halv-tre draget får jeg avslutningsvis.

image.thumb.jpeg.063b4c89c65b31f555d8a0bc37073851.jpeg

3,1 kg og nest størst for dagen.

Den tar denne knøtt-lille abboren på kanskje 60gram.

image.thumb.jpeg.6bf2c228c4b5cecea3201c06294d608c.jpeg

En god start på året så langt, godt bett og to fisk over 5kg på de to første turene er godt nok i massevis. Måtte det bare vare og jeg klare å komme meg utpå.

:)

• Like 5