Gå til innhold
Fiskersiden

Kanon SØ- fiske!!! Med flere bilder


Tommy Vik
 Share

Recommended Posts

Jeg, pappa og to kunder av han dro oppover på hytta ( som ligger et par timers kjøring nord for Bodø) fredag 26 sept. for å slå ihjel en uke med fiske etter laks og SØ. Denne elva er kjent for å ha sen oppgang av stor SØ, så håpet var å få et kanonfiske liknende det vi hadde ifjor. Elva har vært liten, nærmest stillestående i hele sommer, og fisken har kun stått og sturet i dype hølene.

Dette er en av hølene hvor fiskene stiller seg opp når det er lite vann i elva, når vi kom telte jeg en ca 30-40 fisk. I sommer sto det ca 70- 80 stykker her!! Kommer ikke så godt fram på bildet, men i nedkant av bildet er faktisk kulpen en 7- 8 meter dyp! Og det er rått når du ser all fisken stå på så dypt vann..

06092005114847inawRb5o4cFJ.jpg?52

Men da vi kom fram til hytta fikk vi et skikkelig regnvær som skulle vise seg å vare i et par dager og vi slet med å komme oss fort nok ut. Det styrtregnet hele kvelden, men jeg kunne fortsatt ikke merke noen umiddelbar forskjell på vannstanden i elva. Den første kvelden fikk Arild to små SØ på mark, ca 7- 8 hg. Først når natten kom fikk jeg kjenning med to fisker, men mista dem selvfølgelig. Anslår den ene til å være mellom 1-1.5kg. Den andre var stor, men Gud veit hvor stor. Det røska skikkelig bra[ :D ]Litt senere fikk jeg heist opp en på sluk, den var ca 6-7 hg og fikk dermed friheten tilbake.

Kulpen der jeg mistet de to:

050920051321194uVidMrI14cf.jpg?78

Dagen etter ble jeg værende igjen på hytta for å kule'n til kvellinga. De andre dro en tur i elva, og fikk fangst. Pappa fikk en smålaks på 1.4kg og Geir ( som var på sin første laksetur) dro på land en hakalaks på 2.2kg, så Geir var selvfølgelig i den syvende himmel over å ha fått sin første laks.

05092005140318MXM93D1UXicB.jpg?38

Jeg kom til elva sånn i halv syv- tida og på første voldtok tok denne ruggen wobbleren min[ :D ]

0509200514031841kG4H24ac53.jpg?24

Fisken veide 4.3 kg og ny pers var et faktum for tredje år på rad[8D]

fisken tok helt innunder buskene på andre siden:

050920051321201ucBESQISBKJ.jpg?18

skal prøve å få lagt ut film av hele fighten, noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg gjør det?

Etter en liten stund gikk jeg og pappa opp i en av de bedre brekkene for skumrings- og nattfiske.

050920051321195ku1dWToKb4u.jpg?9

05092005132119b3CYrdWvn1T4.jpg?98

Han dro først en liten på ca 8-9 hg før fisken til høyre smalt på lettspinnstanga:

05092005140318aknty36Q5mye.jpg?80

En flott SØ på 3.6 kg! Litt av en fight[ ;) ]

Så fulgte et og et halvt døgn uten noe særlig fisk, den bare fulgte etter. På det ene kastet hadde jeg tre stykker etter wobbleren på samme kastet!! Den største anslo vi til å være rundt 8-10 kg!!

Bilde fra plassen hvor den store var etter:

06042005161835GC5Ow3jV2Aam.jpg?23

050920051321204PSH82b78RCC.jpg?23

men så kom bivirkningene av regnet som hadde bøtta ned hele fredag og lørdag! Geir og Arild skulle ta et tidlig fly på tirsdagsmorgen og det hastet for oss å ordne ordentlig fisk til Arild, som hadde fått tre små SØ fra 5hg og opptil 8hg. Pappa tok en SØ på 1.6, men var litt skuffa over at det ikke var Arild som fikk den( sa han hvertfall[ ;) ])I siste time på mandag tok denne O-laksen på wobbleren hans og han ser ikke ut til å legge så stor vekt på at det var en O-laks[ :D ]:

05092005140720s8W1f6QfwWsS.jpg?78

Dagene etter fulgte et kanonfiske!

Fattern landa disse to på onsdags kvelden, mens jeg var lengre nede i elva og tok to små på rundt kiloen som fikk friheten tilbake!

05092005141840l84wS849ex9H.jpg?55

05092005141840U7d4d2D954C5.jpg?21

To flotte SØ på 3kg og 2.1

Bilder fra de to kulpene som jeg fikk de to små:

05092005132120yda94V3fgI7h.jpg?26

I fjor ble det tatt en SØ på 9 kg i hølen på bildet ovenfor!!![:0]

05092005132120CfRj5yUjUd8n.jpg?6

Torsdagen fikk jeg denne smellfeite hu-fisken på 2.2kg midt i solsteika på wobbler!

0509200513212079HTWCx187Ln.jpg?57

Laksen til Geir og denne SØen tok i denne NYDELIGE hølen

0509200522531784d9BmF8UD2j.jpg?11

Jeg var egentlig fornøyd nå, med 5 SØ på 6 dager, så jeg bestemte meg for å kun fiske med flue fra nå av. Selv om det hadde vært helt nyttesløst til nå.

Bilde fra en av mine flueøkter:

050920051403188V3IQKT8h733.jpg?20

På fredagen datt elva som en sekk, grunnet at kraftverket TOK HELG[ :D !][ :D !] helt talentløst!!! Nå var hvertfall alt utenom flue uaktuelt, siden fisken her blir så vanvittig vár på liten elv.

Det ble ikke noe mere stort, fikk 2 stykker på rundt kiloen på fredagen på en liten Rusty Rat, den ene tok på brekket her og den andre tok en liten dyprenne som ligger ca 30m nedenfor brekket:

05092005132120DLBdI57n4cti.jpg?33

Også disse fiskene ble gjenutsatt. Forøvrig så ble laksen til Arild også tatt på dette brekket.

Den siste natta fikk jeg endelig en SØ på muddler tatt midt på natta[ :D ] hadde fiska lenge uten å få noenting på flue på natta, så det var ekstra deilig når den først satt! Fisken tok på den brekkliknende ryggen man kan se inntil veien her:

050920051321192wGY5RlV1iPE.jpg?89

Fisken ble kakka pga at flua satt i halsen på fisken, men hadde ikke mer batt. på kameraet til å få tatt bilde. SØen veide 1.05kg.

Siste dagen svingte jeg fluestanga litt på et berg nedenfor hytta, og fikk en ny art på lista[ ;) ] en taggmakrell[?] på 550 gr.

05092005132120v964s3rNt7l4.jpg?98

Alt i alt var dette en uke jeg kommer til å minnes i lang, lang stund fremover med 3 laks og 16 SØ på 8 dager[ :D ] og slettes ingen dum måte å avslutte sesongen på! Gleder meg allerede til neste år, bare 9 måneder til nå[^]

EDIT: la til enda noen bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Imponert over antallet fisk du setter ut igjen, dette vil lønne seg på sikt tenker jeg!

Det er tanken, håper at det kan holde seg sånn i lang tid fremover. Vet at mange av lokalbefolkningen har totalt fravær av magemål, så prøver å gjøre mitt[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av 270667

Fy feite for en fisketur!!!!!!!! Ser at det er i Mørsvikbotn og at det er fine forhold der. Nå ønsker jeg meg hjem og prøve fiskelykken. Jeg ser at dere prøvde både flue og sluk. Hva var best? Gratulerer og takk for fin story og bilder. Kanonbra[ :D ]

Hehe! det er ikke mørsvikbotn[ :D ] sluken fiska helt klart best. Gikk lange tørner med flue hver dag uten at det skjedde noe, og når sluken kom inn for flua så var fisken mer aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tommy Vik

Opprinnelig postet av 270667

Hehe! det er ikke mørsvikbotn[ :D ] sluken fiska helt klart best. Gikk lange tørner med flue hver dag uten at det skjedde noe, og når sluken kom inn for flua så var fisken mer aktiv

Da er det Kobbelv. Det er fint der!!!!!!!! Ikke sant?[ :D ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Flott rapport Tommy! Er slett ikke umulig at du får lov til å be meg med på tur opp dit igjen :D Har et stevnemøte med en viss laks som tømte snella mi der sist gang...

Spørs om den laksen der er med på et nytt stvnemøte iom at det er 3 år siden..men det er mulig! Jeg kan spørre'n for deg[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tommy Vik

sitat:Opprinnelig postet av 270667

Fy feite for en fisketur!!!!!!!! Ser at det er i Mørsvikbotn og at det er fine forhold der. Nå ønsker jeg meg hjem og prøve fiskelykken. Jeg ser at dere prøvde både flue og sluk. Hva var best? Gratulerer og takk for fin story og bilder. Kanonbra[ :D ]

Hehe! det er ikke mørsvikbotn[ :D ] sluken fiska helt klart best. Gikk lange tørner med flue hver dag uten at det skjedde noe, og når sluken kom inn for flua så var fisken mer aktiv

Kjærringøy.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.