All Activity

This stream auto-updates     

1. Today
  2. Takk for svar men jeg ha ringen intensjoner om å isfiske nå. Jeg lurte mer på hvor @Fiskenoob fisket på isen siden han skrev det han skrev ,) Nå gleder jeg mer bare til at fisken er ferdig å gyte så den blir noe mer aktiv.
  3. Rubjo

Sterk sessongåpning

Congratulations....er ikke mange dagene før vi kan starte her i Harstadområdet også. Du ser jo formelig at snøen smelter av marka....
  4. Fra et lite vann i Lofoten. Fisket fra land. Ikke mulig å sette ut igjen da den hadde svelget sluken å blødde en del før jeg fikk den ut. Vannet jeg fisket i regnes som overbefolket men har ment at det burde være storfisk her og har lagt ned en del timer på å bevise at jeg har rett.
  5. SalmonCamera ILAV kan være en stor trussel for vill laks På grunnlag av undersøkelsene på sykdomssmitte i SAV-2 prosjektet (finansiert av bl.a. Miljødirektoratet), et prosjekt igangsatt på initiativ av SalmonCamera, har Universitetet i Bergen publisert en artikkel i PLOS ONE angående ILA virus og betydningen av dette. Link: http://salmoncamera.com/news/2019/4/23/ilav-kan-vre-en-stor-trussel-for-vill-laks Artikkelen "Wild and farmed salmon (Salmo salar) as reservoirs for infectious salmon anaemia virus, and the importance of horizontal- and vertical transmission" kan du lese her.
  6. da tror jeg du må et stykke inn i landet, og oppover i terrenget. Så at to stykker datt gjennom isen på Rokosjøen på Hedmarken i påsken. Isen gikk veldig raskt med den plutselige varmen.
  7. --- synes også dette hørtes sensasjonelt stort ut for å være Øyeren. Store mengder fin mellomklasseabbor i Øyeren, opp til en drøy kilo, men abbor som nærmer seg tokilosgrensen må være ytterst sjelden der. Hvis man drømmer om å bryte tokilosgrensen er det nok helst andre vann man bør sette inn støtet...?
  8. 1920g?! Aldri hørt om abbor i nærheten engang i Øyeren.
  9. Jepp, hadde vett til å konsultere noen som hadde mer peil enn meg selv mens den lå i håven. Men nå vet jeg det og slike fisker kommer jeg derfor til å konsekvent sette ut igjen i fremtiden også, så får jeg heller ta med hjem noen av de litt mindre gjeldfiskene innimellom istedet.
  10. grattis med pers på ørret. Fornuftig å sette den ut igjen. Åpenbart en vårslank fisk. Ikke særlig god mat, og greit å la den få ete seg opp igjen, og kanskje få gytt til høsten, eller bli et mer attraktivt bytte når den atter når full matchvekt...
  11. Tok meg en tur på Tyrifjorden for å prøve lykken etter storørreten i påska. Det resulterte i en fin fisk og ny pb på ørret. https://teamkrokodille.blogspot.com/2019/04/trollingdebut-pa-tyrifjorden.html
  12. Har en 7 fots lettstang som er perfekt. Hadde kilosfisk på første turen og var uten håv...
  13. Hi there. May be a weird question but I have just moved to Oslo. I am a keen fisherman. Salt water and fresh water, boat or land. Also a spear fisherman. I would like to see if anyone would be keen to go fishing. Don’t know many people in Norway yet and it’s always nice to have a buddy to go fishing with. I generally go for sea trout and cod but just bought my freshwater license so keen on lakes too. I generally spin fish but am most probably going to invest in a fly rod too. if your new or know the waters, I’m keen to join you fishing! Tight lines or as they say in Norwegian, shit Fiske.
  14. Yesterday
  15. Tak for en spændende diskussion med mange input -- tillad mig at følge op. Har nogle af jer erfaringer med søerne lidt længere sydpå, jeg tænker på dem omkring krydset Femundveien og vejen til Valdalsfjellet: Volsjøen, Litl-/Storsjøen+Hamarsjøen, Litl-Elgsjøtjønna, Litle Grøvelsjøen, Djupsjøen m.fl.? Jeg overvejer at tage derhen ugen efter Ørretfiskeren, dvs. sidst i maj, starten af juni -- jeg har været der mange gange, men aldrig prøvet at fiske der, så jeg har hårdt brug for nogle tips.
  16. Jeg fisket litt fra packraft i fjor. Både med flue og haspel. Til flue brukte jeg den vanlige ørretstanga mi, som er ni fot i kl 3/4. Til haspel synes jeg det er en fordel med en relativt kort stang. Jeg brukte vel mest en på 8 fot. Fiske fra packraft er artig og gir nye muligheter. En halvkilos ørret har ingen problemer med å taue skuta!
  17. Takk for svar har nå i mange år prøvd meg på både Texas og Carolina. Ikke fått noe særlig på noen av dem for å være 100% ærlig. Sikkert fordi jeg ikke har vert tålmodig nok til å fiske med det i dager og timesvis av gangen. Men dropshot er en dødelig teknikk som jeg kan anbefale til alle Abbor fiskere. Jeg har kjøpt meg end del stand up jigg hoder som jeg så vidt har begynt å bruke. Har bare fått Gjedde på dem til nå men Abboren er nok ikke langt unna ,) Av en eller annen grund virker det som vanlig jigg hoder velter over på siden å henger seg opp. Mens de stand up jigg hodene står opp på bunnen + at det virker som dem hopper over stein og trær som ligger på bunnen mye lettere. Jeg vet ikke om du eller noen av dere andre har erfaring med dem ? La med en link bare for å vise https://www.amazon.com/Owner-Ultrahead-Standup-Jig-Hook/dp/B00JEHF9R4
  18. Heihei. Nettopp gått til innkjøp av en packraft. Noen erfaringer om hvilke stenger som passer godt til bruket? Lengde, aksjon etc. Martin
  19. Dyrevelferdsloven gjelder også for villfisk, krabber, hummer og kreps. Det betyr at vi må passe på at lidelsene og påkjenningene til fisk og krabber blir minst mulig ved fangst og avliving. Mattilsynet: Fritidsfiske og dyrevelferdsloven Link: https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskevelferd/fritidsfiske_og_dyrevelferdsloven.21109
  20. Last week
  21. Hei Er ny medlem i forumet. Har fisket ganske ivrig helt siden tenårene, mest alene, og de siste tre-fire årene blitt hektet på abborfiske. Lurer da på om det er flere her som fisker aktivt etter stor abbor i øyeren. Jeg har holdt meg i den søndre delen og har fått mye pen fisk. Har lyst til og utforske dette mere. Både lengre opp i øyeren og i andre vann i nærheten. Haldenvassdraget er veldig interresant... Noen som har noen bra tips og dele? Største abbor i øyeren er 1920gram på jigg, noe som også er personlig beste. Håper på og passere 2kg i år. Takk for tips/svar
  22. Akkurat blitt med i forumet og har prøvd meg litt på Gjørs i Øyeren de siste årene. Har egentlig kun hatt hell med vertikalfiske med ekkolodd. Mye gjedde som bifangs men har fått noe gjørs. Ingen store, med opp til 5-6kilo har jeg fått. Brukt store slangke jigger fra FinS. Mest naturige farger men grønne jigger med noe glitter har funket. Jigghoder er spisse på 30gram. Dette er hoder jeg støypa selv for noen år siden men ser det er slike og få kjøpt. Alltid montert en stingerkrok og det er som regel her fisken sitter. Fått mest fisk mellom 14 og 20meter. Har prøvd og holde meg så grundt som mulig med tanke på trykkskade på fisk... Har ikke sett tegn på skader men det er noe og tenke på. Har lett etter svanker på bunn og småkanter. Gjørsen virker til og like dette. Har padlet fra Varemessa på Lillestrøm til Sandstangen i gode bølger, det gikk fint, bare og bruke hue og ha krefter nok i armene;-) Lykke til.
  23. Beklager, men denne er resirkulert for lengst.
  24. Norske Lakseelver Fagtur for Norske Lakseelver sine medlemmer: Miljøeffekter og tiltak i regulerte vassdrag Norske Lakseelver arrangerer fagtur for våre medlemmer. Lær om miljøeffekter og tiltak i regulerte vassdrag. Turen går til Mandalselva, hvor de har gjennomført fullskala Miljødesign gjennom flere år. Link: https://lakseelver.no/nb/events/fagtur-nls-medlemmer-miljoffekter-og-tiltak-i-regulerte-vassdrag
  25. Jeg kan gi deg 250kr for den (inkl frakt) - men da må du pakke og sende denne til meg.. (Bergen)
  26. Takk for svar Piscator! hehe, gikk litt fort i svingene og hadde et par øl innabords etter en lang dag på isen. hadde vel ikke helt vært ståkarakter i Norsk rettskriving nei.. de var tomme for fiskeBRYNER på XXL men jeg fikk beskjed om at den knivbrynen var grei å bruke da den hadde riller. Har dratt brynen utover mot krokspissen, men er redd jeg kanskje har hatt litt stor vinkel ja. Prøver meg på et par til i kveld og ser om jeg får til et bedre resultat med mindre vinkel under slipingen. takk skal du ha!
  27. piscator

Slipe kroker

et lite tips; skriv saktere, så unngår du så mange skrivefeil. det heter "bryne" og ikke "brynje" (som er en rustning), og du mener vel "sløvere" og ikke "støvete"...? Ja, det er en teknikk for sliping av kroker, og den er enkel. For det første bør du skaffe deg et bryne spesielt beregnet for formålet, med et lite spor for krokspissen. Bryner av diamant er klart best. Det trengs dessuten til moderne kroker som er svært harde i godset. Dra alltid brynet utover mot krokspissen, og sørg for så liten vinkel mot godset som mulig. Hvis kroken er stor, med tykt gods, tar det lenger tid å slipe den opp, naturlig nok. Ikke vær for "brutal", særlig når du er nesten ferdig, da det kan slipe ned krokspissen og gjøre den sløvere. Det er særlig under kveitefiske at jeg opplever at krokspissen fort blir sløv, og under slikt fiske sliper jeg krokene kanskje 3-4 ganger hver dag, selv om vi da ikke snakker om en "totalslip", men å "sette opp" igjen spissen som er så tynn at den lett sløves i en hard kveitekjeft. Jeg sjekker krokene mellom hvert nedslipp. Har alltid krokbrynet i lomma, også på fjellet under fiske etter ørret og røye, under abborfiske fra båt eller is, og meite etter suter og karpe. Kort sagt, ha alltid krokbrynet klar!
  1. Load more activity