Gå til innhold
Fiskersiden

Kristians første fisk!!!

Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Som sikkert flere av dere har fått med dere har jeg ofte med meg en stadig større gutt med på fisketurene mine, og det er Fredrik, sønnen min som ble 12 år nå i sommer. Sommeren 1996, nærmere bestemt 18. juli, fikk han sin første fisk, en mort på 55 gram i Akerselva.

Jeg husker turen godt. Det var en varm sommerdag og hele Frysjaområdet var fullt av badende og solslikkende mennesker. Men mellom de var det faktisk noen som fisket også, bla.a oss, jeg, broren min og Fredrik som da var 2 år og 7 dager gammel. Han hadde lært å sveive, men kastingen fungerte ikke helt topp enda, så jeg hjalp han med det. Redskapen var splitthagl og krok med mark på. Og hver gang vi kastet ut angrep stimen med mort markbiten. Ja, til og med en ørret kom skytende opp fra dypet for å ta marken, men selv den var ikke rask nok. For straks Fredrik fikk stanga etter at jeg hadde kastet ut sveivet han marken inn så fort at alle de fiskene som jaget etter ikke rakk og bite. Ja, slik går det når man har tørrtrent litt for mye hjemme.

05082006205259riHq3RRb5fWK.jpg?92

Men til slutt gikk det som det måtte gå, en fisk rakk og bite på, og fredrik hadde fått sin første fisk.

05082006205259SenTc721ucH4.jpg?84

Litt morsomt var det da noen gutter i 10-12-årsalderen, som også fisket, kom bort for å se om vi hadde fått noe. Jeg og Helge hadde jo dratt opp en del vi også og vi pekte på dungen med fisk (som skulle bli gjeddeagn) og pekte på Fredrik og sa at han hadde fått den første, mens vi hadde fått noen etterpå. Jeg glemmer ikke uttrykket i ansiktene deres da de tittet ned på den lille gutten som veivet med stanga i vannkanten som altså hadde fått fisk mens de ikke hadde fått noen ting!!! Riktignok fikk de fisk så det holdt etter at vi hadde gitt dem mark og små nok kroker, men men....

Vel, dere kan kanskje gjette hvor gammel den andre sønnen min er i dag? Jo, akkurat 2 år og 7 dager gammel!!! Jeg kunne jo ikke la han få fisk tidligere enn Fredrik, men ingen grunn til å vente lengre heller. Så vi dro av gårde til Frysja (øvre del av Akerselva) i formiddag. Jeg Fredrik og Kristian. Og målet var at Kristian skulle få sin første fisk på nøyaktig samme plass som der Fredrik fikk sin første.

Jeg hadde ikke tørrtrent like mye med Kristian, så han hadde ikke helt dreisen på det med fiskingen. Men hva gjør vel det når man er så heldig og har en storebror som kan hjelpe til?

06082006130923kgN9v6qHuHkW.jpg?50

Som dere ser foregår fiskingen på nøyaktig samme plass som for ti år siden.

(Den store gutten på dette bildet er altså den lille gutten på de ti år gamle bildene ovenfor)

Ingen tvil om at dette var moro:

06082006130923hG6J8PM5CHP8.jpg?15

Selv om det å sveive krevde sin gutt!

06082006130923fG7uwQh84H8v.jpg?73

Og så var det fisk som tok marken!!!

060820061309233K4En3a5VG75.jpg?43

0608200613092336VLwG5i7AAw.jpg?12

Da Kristian sluttet å sveive da fisken begynte å plaske (litt skummelt tydeligvis) løftet Fredrik han opp og hjalp han på den måten å dra fisken på land.

06082006130923rHgEyFbMtigh.jpg?82

Og Kristian tviholdt i stanga!

06082006130923f5gNr4e1XAFq.jpg?58

Og her er de stolte fiskerne:

06082006130923FtPG58BfMy2m.jpg?34

Morten var 122 gram og 23,5 cm. En fin fisk å starte sin fiskekarriere med :angry:

060820061309234yf62mT9yx1c.jpg?1

Her beundrer Kristian fangsten sin:

06082006130923eM1QfpjG3Od8.jpg?12

Er nok ikke siste gang disse to guttene er på fisketur sammen nei.

060820061309234799JaV74yDh.jpg?83

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :D

Ja, ser nå at jeg bommet litt på årstallet. Det skal selvfølgelig være 96 og ikke 94! Det er jo tross alt ikke mer enn 10 år siden. Retter det opp nå. Bra observert Jørgen!

Og grunnen til at jeg ikke stiller opp "10 år etter" er at jeg tok bilder begge gangene. Først i bilen på vei hjem kom vi på at vi burde hatt et bilde av meg med Kristian og fisken, akkurat som det burde ha vært et bilde av meg med Fredrik da han fikk sin første fisk. Mannen på bildet av Fredrik med sin første fisk er broren min (Ølgylt).

Fikk som dere kanskje har fått med dere en datter for noen dager siden. Blir nok en ny tur dit om 2 nye år B)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Ja, i dag er Silje (mitt 3. barn) 2 år og 7 dager gammel. Og etter planen skulle hun ha fått sin første fisk i dag slik at alle 3 var like gamle da de startet sin fiskekarriere. Men som dere så i rapporten om Siljes første fisk lurte hun oss alle sammen og dro fisk før hun fylte 2 år. Dermed slo hun storebrødrene sine skikkelig, noe hun sikkert kommer til å minne dem om ved senere anledninger :)

Da hun allerede hadde fått fisk har hun fått fisket flere ganger i sommer og blitt en habil fisker allerede.

Her er bilde fra litt tidligere i sommer hvor hun lander en av mange abbor i Vesletjern her i Oslo.

090820082125ZOdQQQDM7MltubkYIQ.jpg?34

Dermed ble det ikke noe fisketur på Silje og oss andre i dag. Vi la heller turen til fotballbanene ved IKEA hvor det er moro for både store og små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider