Gabrielsen Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 (endret) Som sikkert flere av dere har fått med dere har jeg ofte med meg en stadig større gutt med på fisketurene mine, og det er Fredrik, sønnen min som ble 12 år nå i sommer. Sommeren 1996, nærmere bestemt 18. juli, fikk han sin første fisk, en mort på 55 gram i Akerselva. Jeg husker turen godt. Det var en varm sommerdag og hele Frysjaområdet var fullt av badende og solslikkende mennesker. Men mellom de var det faktisk noen som fisket også, bla.a oss, jeg, broren min og Fredrik som da var 2 år og 7 dager gammel. Han hadde lært å sveive, men kastingen fungerte ikke helt topp enda, så jeg hjalp han med det. Redskapen var splitthagl og krok med mark på. Og hver gang vi kastet ut angrep stimen med mort markbiten. Ja, til og med en ørret kom skytende opp fra dypet for å ta marken, men selv den var ikke rask nok. For straks Fredrik fikk stanga etter at jeg hadde kastet ut sveivet han marken inn så fort at alle de fiskene som jaget etter ikke rakk og bite. Ja, slik går det når man har tørrtrent litt for mye hjemme. Men til slutt gikk det som det måtte gå, en fisk rakk og bite på, og fredrik hadde fått sin første fisk. Litt morsomt var det da noen gutter i 10-12-årsalderen, som også fisket, kom bort for å se om vi hadde fått noe. Jeg og Helge hadde jo dratt opp en del vi også og vi pekte på dungen med fisk (som skulle bli gjeddeagn) og pekte på Fredrik og sa at han hadde fått den første, mens vi hadde fått noen etterpå. Jeg glemmer ikke uttrykket i ansiktene deres da de tittet ned på den lille gutten som veivet med stanga i vannkanten som altså hadde fått fisk mens de ikke hadde fått noen ting!!! Riktignok fikk de fisk så det holdt etter at vi hadde gitt dem mark og små nok kroker, men men.... Vel, dere kan kanskje gjette hvor gammel den andre sønnen min er i dag? Jo, akkurat 2 år og 7 dager gammel!!! Jeg kunne jo ikke la han få fisk tidligere enn Fredrik, men ingen grunn til å vente lengre heller. Så vi dro av gårde til Frysja (øvre del av Akerselva) i formiddag. Jeg Fredrik og Kristian. Og målet var at Kristian skulle få sin første fisk på nøyaktig samme plass som der Fredrik fikk sin første. Jeg hadde ikke tørrtrent like mye med Kristian, så han hadde ikke helt dreisen på det med fiskingen. Men hva gjør vel det når man er så heldig og har en storebror som kan hjelpe til? Som dere ser foregår fiskingen på nøyaktig samme plass som for ti år siden. (Den store gutten på dette bildet er altså den lille gutten på de ti år gamle bildene ovenfor) Ingen tvil om at dette var moro: Selv om det å sveive krevde sin gutt! Og så var det fisk som tok marken!!! Da Kristian sluttet å sveive da fisken begynte å plaske (litt skummelt tydeligvis) løftet Fredrik han opp og hjalp han på den måten å dra fisken på land. Og Kristian tviholdt i stanga! Og her er de stolte fiskerne: Morten var 122 gram og 23,5 cm. En fin fisk å starte sin fiskekarriere med Her beundrer Kristian fangsten sin: Er nok ikke siste gang disse to guttene er på fisketur sammen nei. Endret August 22, 2006 av Gabrielsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Dette var en helt fantastisk historie Svein, nesten så jeg får tårer i øynene her... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 SUPERT Gabbe Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Utrolig bra Svein. Dette med unger på fisketur gjør noe med en gammel skrott. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ginny Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Svært underholdene lesning... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Davidsen Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Mycket! bra. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest gjørs Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Utrolig fin rapport. Tenker at lille og storebror kommer til å få fine turer sammen, og kanskje ha fritid til flere turer enn pappa og mamma. Sett på rapportkonkurranse i emnefeltet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daggers Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Oioioi. Dette var en rørende og flott rapport. Moro med de år gamle bildene da, er det en grunn til at ikke du stiller 10 år etter eller? Ellers så var det sikkert en stolt far, lillebror og storebror. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørgen meitefan Skrevet August 6, 2006 Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 Kjempefint, Gabrielsen Men det regnestykket på begynnelsen får jeg ikke helt til å gå opp ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet August 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2006 (endret) Takk for hyggelige tilbakemeldinger Ja, ser nå at jeg bommet litt på årstallet. Det skal selvfølgelig være 96 og ikke 94! Det er jo tross alt ikke mer enn 10 år siden. Retter det opp nå. Bra observert Jørgen! Og grunnen til at jeg ikke stiller opp "10 år etter" er at jeg tok bilder begge gangene. Først i bilen på vei hjem kom vi på at vi burde hatt et bilde av meg med Kristian og fisken, akkurat som det burde ha vært et bilde av meg med Fredrik da han fikk sin første fisk. Mannen på bildet av Fredrik med sin første fisk er broren min (Ølgylt). Fikk som dere kanskje har fått med dere en datter for noen dager siden. Blir nok en ny tur dit om 2 nye år Endret August 6, 2006 av Gabrielsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PRH Skrevet August 7, 2006 Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 Dette er det man kaller god barneoppdragelse! Stå på, og fortsatt skitt fiske til gutta dine. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trulsolsen Skrevet August 7, 2006 Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 flott!! få unga hekta så fort som mulig!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Vik Skrevet August 7, 2006 Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 Det er godt å se at du er med og fører til en god barneoppdragelse:) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet August 17, 2006 Rapporter Share Skrevet August 17, 2006 (endret) aldeles flott (selvom jeg fikk litt følelse av dårlig gudfarjobbing nårjeg var med fredrik men ikke han jeg er gudfar til!) Endret August 17, 2006 av Ølgylt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet August 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 Ja, i dag er Silje (mitt 3. barn) 2 år og 7 dager gammel. Og etter planen skulle hun ha fått sin første fisk i dag slik at alle 3 var like gamle da de startet sin fiskekarriere. Men som dere så i rapporten om Siljes første fisk lurte hun oss alle sammen og dro fisk før hun fylte 2 år. Dermed slo hun storebrødrene sine skikkelig, noe hun sikkert kommer til å minne dem om ved senere anledninger Da hun allerede hadde fått fisk har hun fått fisket flere ganger i sommer og blitt en habil fisker allerede. Her er bilde fra litt tidligere i sommer hvor hun lander en av mange abbor i Vesletjern her i Oslo. Dermed ble det ikke noe fisketur på Silje og oss andre i dag. Vi la heller turen til fotballbanene ved IKEA hvor det er moro for både store og små Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest StadJon Skrevet August 9, 2008 Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 Suveren rapport, koselig å lese slikt som dette. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørgen meitefan Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Alltid like fint å lese denne rapporten. Også artig at jenta knuste gutta med første fisk! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mao Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 moro med barn å fiske.Gratulerer til dere Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts