Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbitjakt, del 1: Tjuvstarten


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

På selveste kvinnedagen gav vi oss i kast med det mest feminine vi kunne komme på, nemlig steinbitfiske. Ingenting skriker mer av østrogen enn seig, flekkete hud og en tannstilling selv garvede fotballhooligans med Millwall-drakt ville latt seg imponere av.

Hmmm… Det var kanskje en og annen faktafeil i de to setningene der, men uansett: Ettermiddagen og kvelden 8. mars var satt av til årets første forsøk etter Anarhichas lupus, bedre kjent som gråsteinbit.

I utgangspunktet ville jeg sagt at 8. mars var litt i tidligste laget for kråkebollespiseren med de ufordelaktige gommene. Men plassen vi fisker er da heller ikke helt som alle andre plasser. Her ble det landet ikke bare en, men to, steinbiter 26. mars i fjor. Og det var etter en vinter som var kaldere enn den vi har hatt i år, uten at det er en prestasjon å slå seg på brystet av. (Les: Regn, kuling og to plussgrader siden oktober). Steinbitene ble endatil sveivet på land av en svenske og en østlending. Med så mange usannsynlige faktorer i samme regnestykke, ble det til slutt til at logikk og fornuft ble utelatt, og broderen og jeg satte kursen nordover torsdag klokken 14.00.

Et par timer i forveien hadde også havålkongen Erling ringt. Han var fiskesugen, og siden det er litt i tidligste laget for havål på våre kanter ennå, syntes han at litt tidlig steinbitfiske hørtes moro ut i friuken sin.

En god time etter avreise var vi fremme på dagens destinasjon. Som de slue revene vi er hadde vi funnet et smutthull på fire timer i Yr sine værkalkuleringer. Fra 15.00 til 19.00 mente de nemlig at det skulle blåse fem sekundmeter og være opplett. Som vanlig traff Bingobanden midt i brunauget. De fem sekundmeterne var nok nærmere ti, og oppholdsvær er tydeligvis en definisjonsgreie. Men hadde vi nå engang reist over fylkesgrensen, så fikk vi vel fiske…

Tradisjonelt sett er det skumringen og den første timen med mørke som fungerer på denne plassen. Slik skulle det også bli denne gangen. Riktig nok begynte Erling med å kroke en fisk i det søkket hans traff bunn, men fangsten ble ikke med helt opp. Grunnen ble klar like etter: Halve kroken manglet. Erling konkluderte med at semisirkler som har lagt i en takkelmappe med saltvannsdråper i ikke nødvendigvis alltid fungerer optimalt.

20 minutter senere hadde jeg hatt et lite run på en feit og diger Surgifix-pølse med makrell, reke og blåskjellfyll (trolig en 100-grams sandflyndre), mens broderen ennå jobbet med å få uti takkel nummer to. Erling på sin side meldte like etter om fisk igjen, og denne gangen satt den. Finnefanten som snart kom sigende inn i håven var dessverre ikke grå, men brun. Middagstorsk.

En time gikk uten særlig action noe sted, men så hadde Erling fast fisk igjen. Denne var både grå, svart og hvit, men hadde ikke tanngarden. Middagssei.

De neste to timene var uhyggelig døde. Knapt en bevegelse i noen av de syv stengene som fisket fra 10 til 35 meters dyp. Vi opplevde et glimt av sol, masse regn, en haglbyge og den vante nordavinden fra alle kanter. Det ble konsumert skoleboller, steinbitkaker, kaffe og Pepsi Max, og Erling tok også knekken på en halv pakke med Eventyrblanding. Men mer fisk, det fikk vi ikke. Ikke før jeg sveivet inn den ene surfstangen min, bare for å oppdage at en liten sandflyndre hadde funnet den minste kroken. Hurra meg rundt!

IMG_6767.JPG

Tja... Det ble i alle fall ikke overkill med surfutstyr på denne karen...

Nå begynte det å nærme seg kveld, og med skumringen og det stadig tiltagende gråværet, begynte det også å skje ting. Plutselig runnet det som ondemannen sjøl hos broderen, og han satte et tilslag som slo ut på seismografen i Bergen. Fast fisk!

Steinbit? Nei. Middagstorsk? Ja.

Fin sådan, et par kilo kanskje. Glupsk også. Agnet var sikkert 200 gram til sammen.

Nå hadde alle fått fisk, så nå manglet bare den vi hadde kommet for. Og så kom den. I alle fall trodde vi det i åtte-ti sekunder. Snart runnet det nemlig hos Torbjørn igjen, og på ny begynte det å blinke i lampene på institutt for geovitenskap ved UIB. Fast fisk igjen, og denne oppførte seg ikke som en torsk! Men, torsk var det.

Fin sådan, et par kilo kanskje. Glupsk også. Agnet var sikkert 200 gram til sammen.

IMG_6769.JPG

Broderen tar knekken på en grådig agntyv.

Klokken viste nå 19.00. Ute var det helt mørkt, og himmelens sluser var åpnet på vidt gap og lukene sveiset fast. Erling avsluttet med en stuttjukk hvitting, før han pakket sammen i hui og hast og takket for laget. At hendene var så våte og kalde at de fikk utslag fra røyelyset han hadde på innerlommen i Hydro Guard-dressen var tegnet han trengte for å skjønne at nok var nok.

Men så var det brødrene brothers da. Hadde de vett til å gi seg? Neida. Vi ble stående ytterligere en halvtime, og jammen ble det ikke en fisk til også. Ingen steinbit riktig nok, men ny årsbeste på sandflyndre på meg, svimlende 420 gram.

IMG_6774.JPG

Sandflyndre og fine fotoforhold.

På dette tidspunktet regnet det så jævlig at speilrefleksen ikke ville adlyde for alle pengene i verden, så kveldens siste bilde ble ikke noe for albumene. Så var det da heller ingen troféfisk som skulle avbildes. Heldigvis.

Til slutt måtte også vi innse at det vi nå holdt på med er slikt en fort kan få et år og to på lukket avdeling for om en bor i feil fylke. Derfor gav vi steinbiten første stikk, kvernet alt av stenger og utstyr inn i bagasjerommet og brente ut på lappeteppet E39.

Omkamp er bestilt når jeg er ferdig med å sove i solen og drikke charterdrinker om en god ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble konsumert skoleboller, steinbitkaker.

Genial helgardering å ta med steinbitkaker!! :)

Flott raport, hørtes ut som en trivelig tur selv om targetarten uteble... Tidlig er det jo, men som du er inne på finnes det variasjoner og man ser jo ofte eksempel på at fisk ikke har lest "Pethon" og dermed ikke helt vet hvordan den skal oppføre seg i forhold til kalendere, dybder, breddegrader o.s.v.......

Gledelig å se tittelen, her har vi ting i vente...

Kos dere i varmen! :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Selv om det ikke ble noe Steinbit denne gangen..

Var jo selveste fine-været B) i går; Var selv ute og fisket i Sør-fjorden i går og ble "litt" våt og nedkjølt på alle deler som befant seg utenfor Hydro-Guarden...

Jeg holder på å gjøre meg klar for Steinbitsatsing også, men helt målrettet blir først i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial helgardering å ta med steinbitkaker!! :)

Flott raport, hørtes ut som en trivelig tur selv om targetarten uteble... Tidlig er det jo, men som du er inne på finnes det variasjoner og man ser jo ofte eksempel på at fisk ikke har lest "Pethon" og dermed ikke helt vet hvordan den skal oppføre seg i forhold til kalendere, dybder, breddegrader o.s.v.......

Gledelig å se tittelen, her har vi ting i vente...

Kos dere i varmen! :)

Thanks, mister. La oss håpe du får rett om tingene i vente :P

Fin rapport og herlig vær!

Har også en spot her jeg og veg har tenkt å prøve. Når er det for alvor vits i å legge ned ettpar timer i steinbitfiske?

Takker. Vær er fett. Midten av april til ut mai er på papiret greien her hos oss, men det er sikkert store, geografiske forskjeller. Vilhelm har vel bra peiling på steinbit i dine trakter. Og for så vidt i mine, også :P

Gleder meg til neste rapport :thumbsup:

La oss håpe den er verd å vente på :)

Fin artikkel! Hvilke surfcast-stenger bruker dere? Kunne tenkt meg å kjøpe en stang med gode kasteegenskaper for vekter 100-250 gram.

Thanks. Jeg kjører med en Shimano Vengeance 100-200 gram og en Mitchell Universe 100-250 nå, men har også vært innom DAM Devilstick og Shimano Beast Master. Favorittene så langt er Vengeance og Devil Stick. Solid rygg for lange kast, men også bra fleks i når du får fisk. Til sandflyndre er de møkk alle sammen :P

knall rapport som vanlig :) gleder meg til fortsettelsen, så får du kose deg på charterferie:) husk solkrem

Takk for det. Solkrem: Mye! En skal se ut som en grisekno etter å ha vært ute i verden.

Jaja, årsbeste og litt mat i det minste. Dere skal ha for innsatsen, fin rapport og :)

Det viktigste er jo å delta. Det har i alle fall jeg hørt...

Nice! Selv om det ikke ble noe Steinbit denne gangen..

Var jo selveste fine-været B) i går; Var selv ute og fisket i Sør-fjorden i går og ble "litt" våt og nedkjølt på alle deler som befant seg utenfor Hydro-Guarden...

Jeg holder på å gjøre meg klar for Steinbitsatsing også, men helt målrettet blir først i april.

Vi får vel få til noe samkjøring av turer i løpet av våren. Mye spennende plasser. Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.