Gå til innhold
Fiskersiden

En morsom dag for en fisketeller


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Etter et langt bestefarbesøk med mye trivelige aktiviteter og fine turer samt oppussing av huset, men svært lite fisking, var det på tide med å ta seg en hel fiskedag.

Værmeldingen tilsa at det skulle bli vått og vindfylt, så jeg skrinla planene om å kjøre et stykke av gårde og bestemte meg for å benytte anledningen til å teste det nye ankeret. og samtidig fiske litt tullearter rett utenfor stuedøra (jeg har som torry, inkludert byfjorden i hagen).

Jeg startet med å fortøye båten på FISKEPLASSEN. og skulle dra opp noen lepper mens jeg rigget til ankertråd og slikt. Her fikk jeg en ny pers for året:

1seprret.jpg

Det er ikke første gang jeg får sjøørret mens jeg fisker leppefisk, men ofte er det ikke. I tillegg dro jeg opp noen bergnebb, og grønngylt, samt årsbeste på blåstål :

1sepblstl.jpg

340 gram.

Deretter satte jeg kursen utenfor puddefjordsbrua:

1sepganskeryddig.jpg

Det var fremdeles ryddig på arbeidsbordet, slik så det ikke ut når jeg kom inn senere.

Utenfor lyreneset måtte jeg leke meg litt med makrellene, og dro opp 38 stykk på rappen samt noen sei og lyr. Jeg så også en laks eller sjøørret i størrelsesorden 2-4 kilo vel en meter opp i lufta. et stilig syn.

På dette tidspunktet var været fremdeles ganske ok:

1sepnordnes.jpg

Mens jeg lå og drev i strømmen blåste det betraktelig opp, slik at jeg hadde fin dorgefart uten bruk av noen propulsjonsmetode, men i det kalesjen nesten dro til havs bestemte jeg meg for å trekke inn mot land. Dessuten hadde jeg drevet såpass at jeg lå midt i hurtigbåtleia, og det er ikke helt gunstig.

Ankringsplassen jeg hadde sett meg ut lå nesten på kvarven, så jeg svippet innom og hørte om det var norsk det ble snakket på kaia, det var det ikke, så jeg gadd ikke spørre hvordan det gikk.

Ankeret veier ca 10 kilo av hjemmesnekket sørlandstype, og med litt kjetting var det ganske tungt å dra opp. Faktisk så jeg var glad for at jeg testet det på 30 meters dyp og ikke 200. Tydelig at jeg må gå for hele kjetting og blåsemetoden før det blir noe dypvannsankring.

Det var mere plundrete å treffe riktig dyp enn jeg hadde forestilt meg, men det gikk nå til slutt. Tanken var å krysse kilosgrensa på berggylte, og på andre nedslippet trudde jeg at jeg hadde klart det. Denne komboen var fin :

1sepkulkombo.jpg

Men den veide bare 940 gram. Fornøyd nok med det egentlig.

Jeg plukket opp en god del fisk her, mest rødnebb, og hadde det veldig fint. Idyllen ble brutt da en kuk av en jævel i 50fots Princess runda pynten og suste forbi meg for full pinne, og var vel 3-4 meter unna meg. Alt ble kastet rundt om kring og ankerfestet løsnet. Står det i manualen til disse båtene at man skal være et komplett rævhøl på havet????

Når da båten var begynt å drive tenkte jeg at jeg likegodt kunne prøve et annet sted. Siden jeg var godt i gang med å teste ut hvordan det var å legge seg inntil plasser tenkte jeg at jeg kunne dra innom skrubbeplassen min, og kursen gikk da nordøstover.

Det meldte regnet meldte sin ankomst og Askøy forsvant:

1sepasky.jpg

(Jeg vet ikke om det er noe tap, men sannsynligvis dukker den opp igjen en eller annen gang.)

De neste timene ble en studie i mestring av vanskelige vindforhold, hvor jeg nok ikke fikk toppkarakter.

Tilslutt ga jeg opp og knyttet meg fast til Nordnes sjøbad. Der satt jeg en stund og regnet med at 30 meter ikke var dypt nok til at noen hai ville komme innom, noe som stemte, men det var riktig så stemningsfullt å sitte der i mørket og høre på pøsende regn og kraftige røsk i kalesjen, og sutte litt på en øl eller to.

1sepkveldsstemning.jpg

En sei fant veien innom, og da regnet jeg dagen som over og kjørte hemattover.

Fisketelleboka (må ikke forveksles med en fin barnebok) var jo i og for seg morsom lesning:

1sepresultat.jpg

11 arter og 73 fisk.

Vel hjemme tilredte jeg litt mere fryserfyll:

1sepkurantresultat.jpg

Disse agnfillene saltet jeg, og det er virkelig å strø salt i såret å kjøre hånda ned i en saltpose etter å ha fått utallige små kutt og rifter i fingrene.

Rundt totida på natta skulle jeg sette meg i sofaen med en øl og slappe av, og da ble jeg obs dette underlige kunstverket som hadde oppstått i mitt fravær, og med det runder jeg av:

1sepunderligkunst.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra rapport! :) Skjønner ikke at du orker å filetere agnfisk... Respekt for det altså!

Jeg vurderer å skaffe meg enda en frys, 200 + hele Makreller tar faktisk litt plass ... Har jo fisket ferskt agn på hver tur jeg har vært nå.

Det skal fiskes vilt i vinter ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lesing!

takk takk

:thumbsup:

:rock: :rock: :rock:

Flott rapport :)

takker og bukker

Nydelig rapport.

Kjente jeg ble litt forbanna på fyren i pricksessen.

takktakk, der og da var jeg mest glad for hvor godt båten taklet det, men i ettertid tenkte jeg på hvordan det ville godt hvis feks minstepodinnen hadde vært ombord. Tror faktisk jeg er for mere politi på havet.

Flotte greier! :thumbsu:

takk for det

Veldig bra rapport! :) Skjønner ikke at du orker å filetere agnfisk... Respekt for det altså!

Jeg vurderer å skaffe meg enda en frys, 200 + hele Makreller tar faktisk litt plass ... Har jo fisket ferskt agn på hver tur jeg har vært nå.

Det skal fiskes vilt i vinter ja...

Jeg har en skuff i fryseren til agn, blir ikke mange om de skal være hele. blir litt interessant å teste hva som funker best av ubehandlede og saltede filler.

Cola på dashbordet? Er du i ulaget, eller? Ser jo at ting er som normalt på siste bildet, altså, men du vet...

Finfin rapport :)

Av og til er man jo bare tørst. Cola er godt det. For å si det sånn, av øllene og colaboksene som var med er det bare colabokser igjen i båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.