Gå til innhold
Fiskersiden

til pers


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Båten duppet på vannet slik murstein ikke gjør det. Solskinnet var såpass sporadisk at byfjorden ikke ble terrorisert av prinser i princesser, og jeg hadde et hav å ta av, bortsett fra i tid.

Tidligere, nesten samme dag, hadde jeg konstatert at våren var på vei.

DSC_0451_zpsd1a1806c.jpg

og i samme slengen observere at jeg ennå ikke er blitt en hobbit, og da, selvfølgelig, tenkt tanken at det beste stedet å være er nært vann.

Vann kommer jo som kjent i primært fem former; traktet, gjæret, destillert, ørretinfisert og salt, hvor alle har sitt bruk, og jeg valgte da to som ligger mitt hjerte nær.

Men så var det dette med å ha anledning da. I motsetning til de fleste obsessive adferdsforstyrrelsene som mennesker sliter med, er de som er bitt av "pisces ergo sum"(Litt synd at latin er utgått som skolefag, jeg skulle gjerne hatt den grammatisk riktig) som regel belemret med både familie, jobb, andre interesser, statistikkføring og andre agn.. eh.. tidstyver.

Og tid er et interessant fenomen. De fleste er jo etterhvert kjent med begrepet stangtimer (som forøvrig er grovt misvisende), og også med det fenomenet at i det du har pakket ut og rigget opp og gjort de preliminære prøvekastene/slippene, så er det på tide å dra hjem igjen.

Dette fenomenet i kombinasjon med ovennevnte tidstyveri gjør at de fleste sportsfiskere er notoriske løgnhalser når det gjelder å anslå hvor lang "en kjapp tur nedom..." er. Og jeg er intet unntak. Og jeg blir like forundret hver gang dama ringer på det klokkeslettet jeg sa jeg skulle være hjemme og lurer på hvor langt unna jeg er.

(Med tanke på hvor store ressurser samfunnet bruker på de andre psykiske lidelsene, er det jo litt underlig at man ikke kan få taxi på blå resept, for noen ganger har man jo ting man absolutt burde rekke å gjøre.)

Og denne vakre vårdagen ble jeg plutselig klar over at det ikke var noe jeg absolutt måtte gjøre de nærmeste tre timene, og et raskt overslag; 10 minutter å raske ihop, 10 minutter å gå, 10 minutter plundring i båthavna, 20 minutter putring, 20 minutter putring tilbake, 10 minutter plundring i båthavna, 10 minutter å gå og 10 minutter nitidig skrubbing for å få vekk lukta av halvråtten makrell, ga meg da en hel time med reell livskvalitet.

I et anfall av handlekraftighet satte jeg igang, og ofret 3-4 minutter på å gå innom matsjappa for å ta med to flytende lunsjenheter, og dette medførte at jeg satte en pers det skal bli vanskelig, om ikke umulig å slå... (trommevirvel og stor ståhei)

På denne tiden av året er båthavna fylt av gamle gubber med kaffe klar og historier fra svunne tider, men nå nikket jeg høflig men bestemt og strente forbi dem.

Den ene brunbjørnen som skulle holde meg med selskap i utputringen gikk i dørken når jeg glemte meg og la meg altfor tett opptil hurtigbåtleia og en byfjordprins valgte close shave, men sånt skjer.

Det tok meg to nedslipp å finne riktig driveretning, men så satte det i gang.

Først opp var en slik en:

DSC_0446_zps62d81793.jpg

Særdeles passende siden plassen heter lyreneset. Forøvrig rett under 2.

Når da ting var på plass kunne jeg åpne neste og siste brune, men ro til å nyte den fikk jeg ikke.

DSC_0448_zpsb4b5e424.jpg

Denne valgte da, som Onan (Jepp han i bibelen aktiviteten er oppkalt etter) å så sin havre på karrig grunn.

Og neste :

DSC_0447_zps346d79f2.jpg

gjorde det samme. Med andre ord, gytingen betyr ikke mer for disse ungdommene enn at de glemmer hva de holder på med med en gang en godbit kommer forbi. Jeg hadde ikke iberegnet vasking av fiskesæd i tidsskjemaet mitt, så det ble ikke flere av dem. Men et nedslipp til rakk jeg.

På dette tidspunktet er det passende med vakre bilder av natur og broer og slikt, men siden de polariserende brillene gjør at jeg ikke kan se noe som helst på smartistelefonen, fikk jeg da en særdeles uinteressant film av litt vakker natur og mye antisklistoff, og siden jeg ikke er direkte ondskapsfull skal jeg spare dere for å se den.

Og plutselig hadde jeg ny pers:

JEG KOM HJEM FEM MINUTTER FØR JEG SA JEG SKULLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.