Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt Aof 29.11.


 Share

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Jeg vil vel tro at de fleste som driver med micromeite gjerne ser at en egen klasse i AOF og andre konkurranser. Bra![ :P ]

En liten utfordring til dere som ikke har sans for mikromeite: - stikk ut imorra med tangstikling som mål så skal vi se hvor mange av dere som kommer hjem med fisk i posen.

Er ikke i tvil om at det er utfordring nok å ta tangstikling, men hva tror du er vanskligst, å ta nrk på tangstikling eller nrk på torsk(som kansje er den mest almindlige fisken i Norge)[?]

Flott at du som microfisker ser fordeler ved å ha egen klasse for microfisk så de kan konkurrere mot hverandre, isteden for mot mere vandlig større sportsfisk, for det blir nermeste som juks å regne rent poengmessig[:0][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det først er som nå at det er slike regler i åpen klasse konken så er det jo ikke feil at en Tangstikling på 7 gram når toppen, det er vel helt klart - selv om noen synes det er feil at den knocker ut Havabboren. Men inntil microfiske blir en egen klasse, noe jeg er helt for, så får det blir som det blir - sånn som nå.

Åpen klasse konken har ikke noe med hvor vansklig den er å fange, hvor prestige fylt det er å få den eller hvor mye fight den gjør - det som gjelder er å få fisken så nærme norges rekorden eller over man klarer UANSETT hva slags art det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra med Microfisker jeg.Det med at de fighter dårlig er jo et argument det,men sånn blir det jo med all fisk,skal man ikke ta høyde for hvilke utstyr som blir brukt.Hvilken fisk som er "størst" av disse to får fremtiden vise,enn så lenge blir det vell bare synsing.Skulle man tatt hensyn til alle faktorer/variabler(og det blir fort veldig mange)så ville aldrig dommerne i konkuranser kunne ha kåret kun en vinner.Om de åpende klassene er helt rettferdige er en ting,men det som jeg er sikker på er at alle fisker blir likt behandlet[ :P ]Bare snakk om litt tid,før microfiskrekordene er på lik høyde med de andre artene i den åpene klassen,og da ser jeg ikke noen grunn til at disse deles i forskjellige klasser,kansje burde heller de nyeste rekordene få en egen klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Er ikke i tvil om at det er utfordring nok å ta tangstikling, men hva tror du er vanskligst, å ta nrk på tangstikling eller nrk på torsk(som kansje er den mest almindlige fisken i Norge)

Både torsk og havabbor vinner i mine øyne moralsk sett, med klar margin.

Da er det kun en ting for AOF å gjøre, enten slutte å ta inn innmeldinger på mikrofisk eller å lage en egen klasse. Jeg ønsker en egen kategori velkommen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at noen hos AoF forsvarer den nye forandringen av reglene, og kanskje også forklarer nøyaktig hvordan de beregnet seg frem til 100 gram som nederste vekt. Dere må også gjerne beklage den lettere selvmotsigende setningen om at dere også ønsker småartene velkommen når dere ikke vil ha med fisk under 100 gram, noe som utelukker flere titalls arter.

Det virker også som juryen mangler fullstendig ryggrad når de begrunner forandringen i reglene med at de ha har fått klager fra gretne gamle gubber som verken kan eller vil fiske microfisk. Har dere ingen egne meninger om dette?

Hva som er den største prestasjonen er knekkende likegyldig i de åpne klassene, man burde ha kvantitative regler! Med kvantitative regler uten rom for skjønn i de åpne klassene slipper også juryen å dumme seg ut slik de gjorde med pigghåen og ulka i en tidligere runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

På tide å lage en egen klasse for de som har hatt flaks også kanskje? Etter min mening er det en større prestasjon å nappe opp en stor microfisk etter en langvarig satsning, enn å banke opp en stor HA under SØ fiske(ikke at det var tilfellet her, kun et poeng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

AOF har jo allerde innført en grense på min 100gram for neste års konkurranse.

I så fall burde de presisert dette litt bedre, slik at det ikke hadde vært noen mulighet for å tolke dette til at de endret reglene underveis, noe jeg tar som en selvfølge at de ikke gjør. 100 gram er en grei grense det, men IKKE når de samtidig sier at de ønsker småartene velkommen, når dette i realiteten utelukker svært mange arter. Notisen om endringene av reglene var ekstremt klønete, selvmotsigende og tvetydig - verre blir det ikke! [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å gå inn i en lang diskusjon om dette på nettet, men kort:

De åpne klassene er kvantitative mhp. 10 på topp-lista, dvs. at rekkefølgen regnes ut på basis av gjeldende norgesrekord. Rundevinneren har ikke alltid vært den beste fisken på lista, der har juryen utøvd et visst skjønn, fordi jeg tror at mange ville bli forundret og provosert av at f.eks. en sandkutling på 6 gram utkonkurrerte en storskate på 20 kilo! Det vil alltid bli litt diskusjon når det er vurderinger og skjønn med i bildet. Men jeg tror at de fleste stort sett har vært enige i at den beste sportslige fangsten har vært vinneren.

Det er ikke fiskersidenfolk som har klagd på at kutlinger etc. slår ut hva folk flest kaller skikkelig sportsfisk. Jeg forstår deres synspunkter, og derfor satte vi 100 g. grensa. Mulig det var klønete formulert, men den gjelder fra runde 1 i 2006. Med 100 g er de fleste vanlige saltvannsfisker med, slik som leppefiskene, fløyfisker, noen ulker etc. Kutlinger og nålefisker vil få problemer, og det er disse artene folk har reagert på. Det blir ikke aktuelt å lage flere klasser, så dere får kose dere med mikrokonkurransen deres. På norgesrekordlista er de selvsagt hjertelig velkomne. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker Max Cavaleras Soulfly kom med "Proud to commit commercial suicide"? Genialt uttrykk men neppe særlig lurt når man driver butikk! [ :P ]

Kan vel neppe forvente at AoF skal ta hensyn til en liten kjerne "gærne" microfiskere på bekostning av store deler av kundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

På tide å lage en egen klasse for de som har hatt flaks også kanskje? Etter min mening er det en større prestasjon å nappe opp en stor microfisk etter en langvarig satsning, enn å banke opp en stor HA under SØ fiske(ikke at det var tilfellet her, kun et poeng).

Etter min mening er det en større prestasjon å nappe opp en ha på 6kilo etter en langvarig satsning (flere år), enn å banke opp en liten microfisk under gyltefisk. (ikke at det var tilfettet her, kun et poeng)

Og slutt og krangle barn :P det er snart jul [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 100g grensen er på sin plass. Problemet bør jo være åpenbart for all og enhver. Ett fattig gram kan jo utgjøre flere titalls prosent bare fiskearten er liten nok. Og ett gram hva er det? Bare fuktigheten utenpå en fisk kan jo være avgjørende her. Tror nok at magefølelsen til de aller fleste forteller at havabborren på 6,09 burde stå milevis foran tangstiklingen her.

Videre vil en beregning ut i fra gjeldende norgesrekord aldri bli helt rettferdig. Ta arter som stam og vederbuk kontra abbor. Vi kan vel kalle norgesrekordvektene for nokså like. Men de to karpefiskene blir jo født store [ :P ](i allefall har ikke jeg sett mindre enn halvkilosfisk av disse artene). Tokilosfisk må regnes som rel. lett oppnåelig for disse to, men tokilosabboren sitter j.... langt inne.

Dr.fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med veldig mye av det som har blitt skrevet for å ha en nedre grense på f.eks. 100 gram. En nedre grense på 100 gram gjør det enklere å delta med f.eks. fløyfisk og grønngylt enn det er i fiskersidens konkurranse. Et poeng med microartene er at dette er et såpass nytt fiske at det er mye lettere å sette norgesrekorder her enn ved mer tradisjonelt fiske. Hvis microfisket "modnes" ila et par år med konkurranser hos Tom Ole så vil det fort bli like vanskelig å sette norgesrekorder på småarter som på større arter, og i så fall så vil jo dette etter min mening tale for å inkludere småartene. Ett gram fra eller til betyr mye ja, men det er mye rart man kan gjøre med større fisk for å jukse også; lyve, putte søkker inn i kjeften på fisken osv.

Jeg uttalte meg nok mer negativt enn jeg egentlig mente å være, synes det har kommet mye fornuftig i denne tråden, og håper å kunne melde inn noe litt større enn tangstiklingen i neste års konkurranse, hehe. Konkurransen er faktisk det første jeg leser i hvert AoF - "Se & Hør for sportsfiskere i Norge"! [ :P ]

Og om noen skulle være i tvil så synes jeg også at Davidsens havabbor er årets sportsfiskefangst i Norge. HAen var en fantastisk fisk som selvsagt hadde fortjent å vinne, og også hadde gjort det hvis det ikke hadde vært for at jeg meldte inn en liten tangstikling noen måneder tidligere...

Når det gjelder norgesrekorden på abbor så er jo ikke den så viktig siden man har en egen abborklasse, men det vil jo alltid være arter hvor norgesrekorden er tilnærmet uoppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekordene er vel egentlig et dårlig utgangspunkt, siden det er så stor forskjell på den relative størrelsen hos de ulike rekordene. Noen arter; sånn som havabbor (!) er jo nesten utopisk store! Men juryen som bedømmer innmeldinger til denne konkurransen har vel alltid hatt muligheten til å bruke skjønn? Så selv om man ser bort fra veienøyaktigheten, er det ikke urimelig at store fisker ofte vurderes foran små, selv om den lille fisken er større relativt sett. Det betyr jo ikke automatisk at man mener at små fisker er verdiløse som sportsfisk. Enhver får jo selv gjøre det man finner mest verdifullt å bruke sin tid på. Man kan også spørre seg hvor seriøst man egentlig skal ta en slik konkurranse, og når det kommer til stykket er det jo AoFs privilegium å bestemme hvilken fisk de mener bør gå til topps i åpen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.