Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Enig med den Cato - men mengden fisk skal jo ikke være avgjørende for om fisk skal ekskluderes eller ikke. Og hadde same C&R rutiner blitt fulgt på Anja som på Skogseid - så vile nok fangststatistiken kilo for kilo jevnet seg noe også....

En vesentlig forskjell som du ikke har fått med deg Morten, er at den aktulle monster røya fra skogseid er mest sansynlig ødelagt/strekt preget av o næringen, det er ikke fisken på Anja feks! En fisk som er så strekt preget/ødelagt av o-næringen er da å anse for en o-fisk, i alle fall en fisk som ikke representerer arten Røye overhode, og bør derfor skjærmes fra en slik specimen konk.

Hvilket signal gir dette ut til sportsfiske generellt? Om en liten gruppe og specimen fiskere me et ganske egoistik syn på denne fisken og poengene den gir, skal kunne godkjgenne en slik fisk i en slik konk opp mot arten røye? Da er vel ikke den omtalte avstanden til å vippe redskapen opp i en merde med samme type fisk lang!? Om så er tilfelle så vil i alle fall jeg som sportfisker ta sterkt avstand fra det!

Jeg for min del er vel enig i at denne skogseidrøya isolert sett er å anse for en spesiell specimenfisk, men ikke på lands basis og ikke med tanke på å konkurrer om arten røye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg delvis enig i Avkroken. Og ettersom forutnyttelsen er respektable 1.17 i snitt for vannet som helhet er det grunn til å anta at mengden spillfor er relativt liten. Det dukker forøvrig opp en liten søkt teori i hodet mitt nå....

Skal vi se:

Hvis vi forutsetter at cb har ret, det er to stammer i Skogseid hva mener dere om denne lite gjennomtenkte teorien:

Skogseid har "alltid" hatt storrøye. Dette er flotte fisker som blir fiskespisende og får en kraftig vekstøkning fra ca år 4 da de blir fiskespisende. Denne stammen storrøye er relativt fåtallig men enkelte store eksemplarer tas hvert år.

Den andre "stammen" blir i utgangspunktet ikke storvokst eller fiskespisende, men enkelte eksemplarer spesialiserer seg på spillfor og vokser fort til rekordstørrelse. Disse fiskene kjennetegnes ved høyt fettinnhold og kraftig kroppsform som følge av svært rask vekst. Denne stammen er svært tallrik slik at selv om et svært lite fåtall får denne veksten representerer de allikevel en overvekt av storrøyene i vannet.

Dette var kjappt og ikke særlig gjennomtenkt men kanskje ikke så søkt som det kan virke? Det er bla påvist at de forskellige ørretstammene i Mjøsa har ganske forskjellige vekstkurver, leveområder, foretrukne byttedyr etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

En vesentlig forskjell som du ikke har fått med deg Morten, er at den aktulle monster røya fra skogseid er mest sansynlig ødelagt/strekt preget av o næringen, det er ikke fisken på Anja feks!

Nå er du på villspor igjen. Vis dokumentasjon på at fiskene er skadet/preget av at det er spillfor i vannet - dette er jo synsing av verste sort. Spillforet kilo for kilo utgjør uansett mindre næring for den totale vannmassen - enn det f.eks tilsiget fra landbruket gjør i f.eks Isesjø. Når det gjelder Anja - så var også storrøyene herfra omtrent uspiselige - og fettgehalten enorm. Jeg har vært der og fisket - har du?

Du vil ikke svare Espen - så svar meg: Hvis man skal sette særregler på bakgrunn av næringsgrunnlag og gener. Hvor skal grensen gå? Hvilke andre vann skal vi boikotte i samme slengen? Du kommer ikke bort fra det faktum at Skogseidvannet ikke er det spott mer unikt enn bergstjern, Stikksvann, jarenvannet etc, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til fylkesmannen i Hordaland…

Her er hva jeg spurte om:

”Hei.

Jeg lurte på om det er gjort noe prøvefiske i skogseidvannet i Fusa kommune?

Hvis det er det er det noe sted jeg kan få tak i denne rapporten? Jeg veit at det er blitt gjort tilstands rapporter (Tilstandsrapport for Skogseidvatnet og Henangervatnet i Fusa 2004. - Rådgivende Biologer AS 777) der på vannkvaliteten i sammenheng med oppdretten som foregår i i vassdraget. Grunnen til at jeg spør er at det har foregått en heftig diskusjon på www.fiskersiden.no om hvor stor innvirkning oppdretten i vannet har på størrelsen på fisken som lever der. Skogseid er jo kjent for å være det vannet som leverer størst røye på sportsfiske utstyr, og mange av fiskene ser ut som om de her levd godt på spillforet i fra anleggene som er i vannet. Men krangelen/diskusjonen går på om det virkelig er tilfelle at fisken (spesielt røya) lever av spillforet eller det rett og slett bare er at røye bestanden i vannet er storvokst på lik linje med f.eks. ørreten i Mjøsa eller sjøørreten i Sognefjorden pga naturlige genetiske faktorer og miljøforhold?

Mvh Jan Hinriksson”

Svaret jeg fikk av Gunnar B. Lehmann

”Hei

Selv om Skogseidrøyen er blant de mer storvokste røyestammene, er det nok liten tvil om at mange av røyene i Skogseidvannet spiser spillfôr. Mye mat hjelper godt på veksten, -det gjelder for all fisk. Det er vel bare å sløye noen av de feite/store eksemplarene som er fanget i næheten av oppdrettsanlegg, så finner en vel spillfôr i magesekken? Det hender at smårøye kommer seg inn i oppdrettsmærer i Skogseid, og vokser opp sammen med oppdrettsfisken. Har selv sett (på '80-tallet) håving fra mærer med regnbue der inne, der det i tillegg til regnbuen var innblandet et par prosent røye.

Min personlige mening er at det vil være tvilsomt å godkjenne spillfôrspisende røye fra Skogseid som rekordfisker. På den annen side; Dette "problemet" er

antakelig ikke så viktig at det har noen hensikt å lage noe nummer utav det

(eller å kjøre lange, opphetede debatter på internett pga. det).

Sven Erik Gabrielsen ved Universitetet i Bergen tok hovedfagsoppgaven sin i

Skogseidvatnet. Han vet nok også mye om røyen der. Du finner e-post adressenhans på www.uib.no

Mvh Gunnar B. Lehmann, fylkesmannen i Hordaland, miljøvernavd.”

Da kan dere fortsette å diskutere :-). Hvis ingen gidder å sende en mail til Svan Erik Gabrielsen så skal jeg innover til uib på torsdag så kan jeg se om jeg finner mannen eller raporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rapporten han henviser til ang. følgene av oppdrettsvriksomheten har jeg lest for årene 2001-2004 og delvis referert til her. Den sier dog ikke noe om effekten på røya i vannet.

Når det gjelder poenget med røye INNE i merdene må en huske at laksen tas ut av vannet lenge før den når halvkiloen nå, i motsetning til på 80-tallet når en drev oppdrett på matfisk. Men kanskje noen av de største idag var innom på 80-tallet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Nå er du på villspor igjen. Vis dokumentasjon på at fiskene er skadet/preget av at det er spillfor i vannet - dette er jo synsing av verste sort.

Om det b.l.a CB fremlegger her av research kan dokumenteres(noe det sef kan) så tyder vel mye på at fisken er preget/ødelagt av o-nærinegn!

Du vil ikke svare Espen - så svar meg: Hvis man skal sette særregler på bakgrunn av næringsgrunnlag og gener. Hvor skal grensen gå? Hvilke andre vann skal vi boikotte i samme slengen? Du kommer ikke bort fra det faktum at Skogseidvannet ikke er det spott mer unikt enn bergstjern, Stikksvann, jarenvannet etc, etc, etc.

Som nevnt til det kjedsomlige ta dette i egene tråder, om du er man nok til det[ ;) ]

En annen ting; for å ta et vann som jeg kjenner, har Stiksvann fått ødelagt fisk pga o-næring? Nei, allt som skjer der er helt naturlig...det er forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Den rapporten han henviser til ang. følgene av oppdrettsvriksomheten har jeg lest for årene 2001-2004 og delvis referert til her. Den sier dog ikke noe om effekten på røya i vannet.

Når det gjelder poenget med røye INNE i merdene må en huske at laksen tas ut av vannet lenge før den når halvkiloen nå, i motsetning til på 80-tallet når en drev oppdrett på matfisk. Men kanskje noen av de største idag var innom på 80-tallet???

Det er jeg som har lest og referer til den raporten. bare sån at det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Synnsing, synnsing, synnsing. Fisken er ikke ødlagt - den lever, formerer seg og vokser. At fisken ikke er god matfisk er vel for pokker ikke noen grunn til å ekskludere noe som helst. Stor gjedde er uspiselig pga store mengder miljøgifter - forby alle gjedder over 8 kilo? At du unnlater å svare på samme spørsmål fra to personer (muligens flere også) sier jo bare sitt.

Stikksvann har heller ikke fått ødlagt fisk. Men fiskene er store her pga næringsgrunnlaget og genene. Det samme som på Skogseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Den rapporten han henviser til ang. følgene av oppdrettsvriksomheten har jeg lest for årene 2001-2004 og delvis referert til her. Den sier dog ikke noe om effekten på røya i vannet.

Når det gjelder poenget med røye INNE i merdene må en huske at laksen tas ut av vannet lenge før den når halvkiloen nå, i motsetning til på 80-tallet når en drev oppdrett på matfisk. Men kanskje noen av de største idag var innom på 80-tallet???

Det er jeg som har lest og referer til den raporten. bare sån at det er klart.

Beklager, den rapporten du referer til skulle det selvsagt stått [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Synnsing, synnsing, synnsing. Fisken er ikke ødlagt - den lever, formerer seg og vokser. At fisken ikke er god matfisk er vel for pokker ikke noen grunn til å ekskludere noe som helst. Stor gjedde er uspiselig pga store mengder miljøgifter - forby alle gjedder over 8 kilo? At du unnlater å svare på samme spørsmål fra to personer (muligens flere også) sier jo bare sitt.

Stikksvann har heller ikke fått ødlagt fisk. Men fiskene er store her pga næringsgrunnlaget og genene. Det samme som på Skogseid.

Vet ikke hvem du sikter til jeg, for jeg har ikke sakt at fisken skal ekskulderes fordi den ikke er god matfisk! Forøvrig har jeg ikke noe mer å tilføye innlegget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

Sendte en mail til fylkesmannen i Hordaland…

Her er hva jeg spurte om:

”Hei.

Jeg lurte på om det er gjort noe prøvefiske i skogseidvannet i Fusa kommune?

Hvis det er det er det noe sted jeg kan få tak i denne rapporten? Jeg veit at det er blitt gjort tilstands rapporter (Tilstandsrapport for Skogseidvatnet og Henangervatnet i Fusa 2004. - Rådgivende Biologer AS 777) der på vannkvaliteten i sammenheng med oppdretten som foregår i i vassdraget. Grunnen til at jeg spør er at det har foregått en heftig diskusjon på www.fiskersiden.no om hvor stor innvirkning oppdretten i vannet har på størrelsen på fisken som lever der. Skogseid er jo kjent for å være det vannet som leverer størst røye på sportsfiske utstyr, og mange av fiskene ser ut som om de her levd godt på spillforet i fra anleggene som er i vannet. Men krangelen/diskusjonen går på om det virkelig er tilfelle at fisken (spesielt røya) lever av spillforet eller det rett og slett bare er at røye bestanden i vannet er storvokst på lik linje med f.eks. ørreten i Mjøsa eller sjøørreten i Sognefjorden pga naturlige genetiske faktorer og miljøforhold?

Mvh Jan Hinriksson”

Svaret jeg fikk av Gunnar B. Lehmann

”Hei

Selv om Skogseidrøyen er blant de mer storvokste røyestammene, er det nok liten tvil om at mange av røyene i Skogseidvannet spiser spillfôr. Mye mat hjelper godt på veksten, -det gjelder for all fisk. Det er vel bare å sløye noen av de feite/store eksemplarene som er fanget i næheten av oppdrettsanlegg, så finner en vel spillfôr i magesekken? Det hender at smårøye kommer seg inn i oppdrettsmærer i Skogseid, og vokser opp sammen med oppdrettsfisken. Har selv sett (på '80-tallet) håving fra mærer med regnbue der inne, der det i tillegg til regnbuen var innblandet et par prosent røye.

Min personlige mening er at det vil være tvilsomt å godkjenne spillfôrspisende røye fra Skogseid som rekordfisker. På den annen side; Dette "problemet" er

antakelig ikke så viktig at det har noen hensikt å lage noe nummer utav det

(eller å kjøre lange, opphetede debatter på internett pga. det).

Sven Erik Gabrielsen ved Universitetet i Bergen tok hovedfagsoppgaven sin i

Skogseidvatnet. Han vet nok også mye om røyen der. Du finner e-post adressenhans på www.uib.no

Mvh Gunnar B. Lehmann, fylkesmannen i Hordaland, miljøvernavd.”

Da kan dere fortsette å diskutere :-). Hvis ingen gidder å sende en mail til Svan Erik Gabrielsen så skal jeg innover til uib på torsdag så kan jeg se om jeg finner mannen eller raporten.

Dette r Gabrielsens personlige mening, og synet er jo som kjent delt...

Personlig er Jeg lei hele debbatten, tror alle er enige i at spillforet er den viktigste årsaken direkte/inndirekte til menden storrøyer i vannet, men at de skal utelukkes fra lister av den grunn blir for teit...

men at noen, som ikke har "muligheten" til å fiske her ikke er enige det skjønner jeg på sett og vis.

Hadde sikkert vært helt enig med Flemmings synspunkter om skogseidvannet lå i Fredrikstad[ ;) ], men nå er det nå engang slik at det gjør det icke[ :P ][ :) ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Er det så vanskelig å se at det er veldig nært beslektet med denne tråden og derfor naturlig å ta opp her Flemms?

Ja, jeg kan ikke se at Karpe, Sei og Stiksvann eller mye av det som nevnes uteom her skal kunne sammenliknes med det som "diskuteres" i denne tråden! Forøvrig synes jeg de som mener noe om andre scenario kan stå for det selv i egne tråder, Punktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først si at jeg ikke mener Røya skal eller bør ekskluderes fra hverken NMU konken eller andre konker. Derimot må jeg si jeg ser en vesensforskjell fra Røya på Skogseid til Karussen på Bergstjern, Buken i særp, Abboren på Stiksvann, Karpene i Ulsrud osv osv. Det tror jeg de fleste her inne gjør. En annen ting er at det vil bli svært vanskelig å sette en grense. Derfor synes jeg reglene er greie som de er. Men i denne sammenheng kan vel Remy fortelle hva han synes er vanskeligst av å få en stor Røye på Skogseid eller en stor Karpe i Ulsrud?[ ;) ] Samtidig skal det vel sies at det ikke bare er å hente poengfisk på Skogseid heller, blir jo tross alt fisket en del der! og det er jo begrenset med poeng for hver fiskeart. Dess flere som fisker dess flere som må dele poengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som jo lenger man bor fra skogseid og jo mindre man har fisket der dess mere negativ blir man til fisken.

Nå bør enkelte personer ha fått med seg at det faktisk var stor Røye i skogseid før det var snakk om oppdrettsanlegg i vannet. Innvirkningen av oppdrettsanleggene har muligens blitt at det er flere store røyer i vannet. Det er en helt annen sak.

Når det gjelder kvaliteten på fisken så er så godt som ingen meget store fisker god matfisk uansett art. Det er allmenkunnskap.

Nei dra heller å fisk på Skogseid så får du en mulighet til å kjenne storrøya på kroken. Du får muligens ett annet syn på saken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Er det så vanskelig å se at det er veldig nært beslektet med denne tråden og derfor naturlig å ta opp her Flemms?

Ja, jeg kan ikke se at Karpe, Sei og Stiksvann eller mye av det som nevnes uteom her skal kunne sammenliknes med det som "diskuteres" i denne tråden! Forøvrig synes jeg de som mener noe om andre scenario kan stå for det selv i egne tråder, Punktum!

Men det at så mange andre synes det er relevant OG hører hjemme i denne tråden - det er ikke relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Er det så vanskelig å se at det er veldig nært beslektet med denne tråden og derfor naturlig å ta opp her Flemms?

Ja, jeg kan ikke se at Karpe, Sei og Stiksvann eller mye av det som nevnes uteom her skal kunne sammenliknes med det som "diskuteres" i denne tråden! Forøvrig synes jeg de som mener noe om andre scenario kan stå for det selv i egne tråder, Punktum!

Men det at så mange andre synes det er relevant OG hører hjemme i denne tråden - det er ikke relevant?

Altså, jeg har ikke noe mer å tilføre en det som alerede er sakt! Men vær voksen nok til å ta andre scenario du mener er feil i en annen tråd. Om ikke du har noe konstruktivt(i forhold til saken) å tillføye selv i denne tråden så er det bedre å la være!

Edit: endret orlyd litt[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.