Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av goill

La oss berre håpe på at eg får slike røyer igjen når eg tek turen i april. Det er vel sikkert typisk at dei då ikkje bit på kroken når forsking er med i bilete!!

Men eg kan gjerne ta i mot otolitter frå pukkelfisker og undersøke dei videre.

Ikke det at jeg vet hva otolittitittererere er, men jeg blir med i april, og da blir det selvsagt pukkelbeist.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otolitter er øresteiner og er ein del av det indre øret til fisken.

Funksjonen er sansing av hørsel, vibrasjon, likevekt osv.

Er som regel kvite og finnes ved å gå inn dorsalt (ovenfor) hjerne.

I otolittene vert det danna årringer som likner på fingeravtrykk. Ved å avlese dess kan ein kome fram til alder på fisken.

Det vert avlagt som regel soner for vinter og sommer i form av lyse og mørke soner.

Det er vist ein klar samanheng mellom breidde på sona og fisken si vektauke. Vanntemperatur og n-forhold er dei faktorane som i sterkast grad avspeila vekstforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av goill

Otolitter er øresteiner og er ein del av det indre øret til fisken.

Funksjonen er sansing av hørsel, vibrasjon, likevekt osv.

Er som regel kvite og finnes ved å gå inn dorsalt (ovenfor) hjerne.

I otolittene vert det danna årringer som likner på fingeravtrykk. Ved å avlese dess kan ein kome fram til alder på fisken.

Det vert avlagt som regel soner for vinter og sommer i form av lyse og mørke soner.

Det er vist ein klar samanheng mellom breidde på sona og fisken si vektauke. Vanntemperatur og n-forhold er dei faktorane som i sterkast grad avspeila vekstforløpet.

Alltid greit å ha en fiskehelsebiolog innen rekkevidde. takk for opplysende innlegg Lars.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av goill

1) Så kan ein spørje seg. Er pukkelryggen på skogseidvatnet ein ernæringsbetinga eller produksjonsbetinga grunn?

Har det seg slik at pga at røya et pellets blir den feilernært og utvikler pukkelrygg?

(Viktig å ha i baktanke at eit for som er tilpassa laksesmolt ikkje nødvendigvis er det beste for røye. Det er f.eks stor forskjell på eit for til torsk enn til laks. Dette har med ulike fordøyingssystem osv..Eit laksefor vil føre til feilernering for torsken)

2) Eg har aldri funne pellets i magen til dei store røyene der inne.

Har funne i nokre små. Dette gjelder både vinter og vår. I fleire store røyer som eg dissikerte der inne fann eg fleire laksesmolt og en del copepoder/isopoder.

3) Neste gong eg er der inne og får ei stor røye skal iallefal otolittane undersøkes og så får vi svar på kor gammal ei slik purke er. Den skal også mikroskopierast for nakkeknekk og prøver skal bli sendt inn til NIFES.

Flott Golli! 1) er et spørsmål jeg selv har stillt i tråden(ikke så porofft bare) her og øsnker å få svar på. Og det som skrives i parantesen undser stiller jeg også spørsmål ved.

Skal bli flott å få svar på dette en gang for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Flemming har litt vanskelig for å få frem det han mener. Kan vi ikke like greit bare ta en svstemning om røyene skal telle i NMU-sammenheng, så får han svar på det han lurte på. (Om ikke han startet hele diskusjonen bare for å få brukt ordet "specimen" en rekke ganger (kanskje på tide å sjekke definisjonen her igjen, Flemming da du stadig bommer på bruken))

Jeg stemmer for at de teller. Begrunnelse: Hvorfor lage regler som ekskluderer vann eller fisk når (som Tom Ole sier) ingen regler er det aller enkleste. Så får heller den unge særpingen samle flasker for å spare til en tur vestover. (Ikke har jeg stemmerett heller forsåvidt da jeg glemte bankgiroen opp hos TO)

Jeg sa takk for en fin og viktig debatt/diskusjon, men det var før du kom på banen[V] At du ikke klarer å skille mellom at du er redaktør kun for dette forumet, og ikke hele Norgen, det får bli ditt problem. Men å ta avstemninger på veine av NMU vitner vel om disrespekt spess nårt du ikke er medlem en gang. Jeg er i alle fall medlem og kan yrte min mening på deres årsmøte om jeg vil osv!

Når du samtidig går så hånlig ut offentlig mot meg må du regnme med å få svar på tilltale, lite smaklig igjen Espen!

[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål kun til Flemming...

Er dette en verdig specimen fisk?

Orret130kgSognefjordenslukAudunSkjolberg2003.jpg

Dette mener jeg sjøl er en av de mest ultimate specimen fiskene som er tatt i Norge, hva synes du?

Specimen betyr jo målretta fiske etter de største av en art.

Skal du ha av de største røyene i Norge kommer du ikke utenom Skogseidvannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Flemming har litt vanskelig for å få frem det han mener. Kan vi ikke like greit bare ta en svstemning om røyene skal telle i NMU-sammenheng, så får han svar på det han lurte på. (Om ikke han startet hele diskusjonen bare for å få brukt ordet "specimen" en rekke ganger (kanskje på tide å sjekke definisjonen her igjen, Flemming da du stadig bommer på bruken))

Jeg stemmer for at de teller. Begrunnelse: Hvorfor lage regler som ekskluderer vann eller fisk når (som Tom Ole sier) ingen regler er det aller enkleste. Så får heller den unge særpingen samle flasker for å spare til en tur vestover. (Ikke har jeg stemmerett heller forsåvidt da jeg glemte bankgiroen opp hos TO)

Jeg sa takk for en fin og viktig debatt/diskusjon, men det var før du kom på banen[V] At du ikke klarer å skille mellom at du er redaktør kun for dette forumet, og ikke hele Norgen, det får bli ditt problem. Men å ta avstemninger på veine av NMU vitner vel om disrespekt spess nårt du ikke er medlem en gang. Jeg er i alle fall medlem og kan yrte min mening på deres årsmøte om jeg vil osv!

Når du samtidig går så hånlig ut offentlig mot meg må du regnme med å få svar på tilltale, lite smaklig igjen Espen!

[V]

Bare å beklage, Flemming, men problemet er jo at du ikke ser konsekvensene av å skulle lage spesialregler for en beswtemt fisk fra et bestemt sted. I dette tilfelle er det røye fra Skogseid. Igjen som i diskusjoner med deg ellers så velger DU å se bort fra de beste motargumentene fordi de ikke passer DEG. Konsekvensene av å "diskvalifisere" røye fra Skogseid er, som flere nevner, at da må man begynne å se på andre fisk som har blitt store av tilsvarende sammenhenger. Skal man da ikke kunne melde inn en sei til konkurranse om den er tatt i nærheten av o-anlegg i sjøen? Du sier saltvann ikke har noe med saken å gjøre, men det er din snevre mening å velge å se bort fra dette da det selvsagt hører hjemme i konsekvenssammenhengen, noe jeg her forteller hvorfor. Renset sei tatt i nærheten av o-anlegg har ved flere anledninger vist seg å inneholde store eller mindre mengder for fra anleggene. Det samme er det med en rekke andre fiskeslag tatt i nærheten av slike anlegg og problemstillingen gjelder ikke bare saltvann. Karper i en del vann som tildels er "foret opp" på boilies pga svært aktivt fiske med tilhørende foring har vel heller ikke utelukkende levd på det du kaller naturlig for. Hva skal da kravet være for en innmelding av fisk i en konkurranse? At det med innmeldingen følger en legeerklæring på at fisken kun har spist naturlig for og er frisk og fin? Du argumenterer med at den ikke skal telle fordi fisken der er stygg - skal vi da sette ned en jury i hver konkurranse som bedømmer hvor pen fisken er så den kan telle eller ikke?

Når du i tillegg kan melde dette: sitat:Jeg selv kunne om jeg hadde villet lagt ned nødvendig tid for å sikre meg topp fisk der i forhold til konk, men det har jeg liten interesse av! Kunne godt tenkt meg å fisket der og fått en av de mega purken og ledd meg skakk, for så å pumpet den uti igjen. ...så sier det vel litt om innstillingen din til fisk og manglende respekt for fisk som sådan.

Innimellom kan det lønne seg å tenke gjennom konsekvensene av et forslag før man presenterer det. Når man ikke gjør det blir det litt i snevreste laget å velge å se bort fra motargumenter som nettopp presenterer konsekvensene av forslaget. Noe å tenke på til neste idè som dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stillte spørsmålet tidligere også, uten at det ble besvart :-)

Selv om laks og røye ikke er samme art er de såpass like at det ville vært veldig rart dersom foret var årsaken til at den store fisken er uspiselig. Men som nevnt før, det er ikke uvanlig at stor fisk blir dårlig matfisk, særlig gjelder dette arter i kaldt vann som vokser relativt sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn en liten kommentar vedrørende smaken på fisken: den var helt OK for fisk under 5-600 gram. Vi har tatt med oss og spist all småfisken vi har fått der, og vil også gjøre dette ved neste besøk.

Men de store får friheten igjen - jeg har ikke lyst til å spise store individer av noen art. Det er vel som med rådyr, kalver er enda mørere og mer velsmakende enn voksne dyr[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Et spørsmål kun til Flemming...

Er dette en verdig specimen fisk?

Orret130kgSognefjordenslukAudunSkjolberg2003.jpg

Dette mener jeg sjøl er en av de mest ultimate specimen fiskene som er tatt i Norge, hva synes du?

Specimen betyr jo målretta fiske etter de største av en art.

Skal du ha av de største røyene i Norge kommer du ikke utenom Skogseidvannet..

Drister meg å svare.Ser ikke sammenhengen mellom denne fisken og bolefiskene i skogseid.

Er det det at denne fisken også er tatt veldig nært spillvann fra et smoltannlegg?.

På siden av dette, (mener ikke denne sjøørreten)så er det store mengder spillfor i både sjøøretten og seien(og andre slag) som blir tatt i denne biotopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om et punkt ved definisjon av specimenfiske i sportsfiskeleksikon fra Vega:

"Det viktigste er fiskens størrelse i forhold til artens maksimalvekt eller norgesrekord, eventuelt maksimalstørrelsen i det vannet man fisker i."

Kanskje noe å tenke på..

Synes sjøl at noen bilder av Skogseidrøyer er helt Science Fiction, og kun spissfindigheter sier at "alt er relativt", "den har alltid vært stor", "kan det være coilen?" osv.

Kan det virkelig være tvil om at mange av røyene i Skogseid er alldeles unike?

Enkelte har jo for pokker cellulitter! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen planer om å legge meg opp i debaten, men her er i hvertfall en tilstandsraport på vannet i forhold til næringstoffer og vannkvalitet i skogseid vannet. Biologene beskriver vannet som lite næringsrikt bare så det er sagt...

http://www.radgivende-biologer.no/images%5C777.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at raporten gir også et inblikk i hva slags oppdrett som drives. det står også om mengden fisk produsert og mengden for som blir brukt til dette. Kalde fakta og ikke spekulasjoner med andre ord...

Desverre så har jeg ikke klart å finne noe info om prøve fiske i vannet selv om dette helt sikkert er blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Atle M

mener og huske at denne er tatt i sogn jeg,isåfall hva har den med skogseid og gjøre?

den er vel meg bekjent tatt i en velkjent brakvannspoll...

Og i denne pollen er vel pellets i fisken ikke uvanlig? Mange av de største fiskene blir vel tatt inn mot smoltoppdrettet,bla.store seier på duppmeitet sild? Fikk en torsk der som så ut som ei Skogseidrøye,og den gulpa vel opp en halvliter pellets under landingen[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.