Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

Ok, tenkt scenario. Man fjerner alt som heter merder og kutter ut det som er av oppdrett i Skogseid. 10 år frem i tid, vil det fortsatt være like mye stor røye der? Lite sansynelig.

I mine øyne er dette "passivt foret" fisk som nyter av spillforet ved merdene. Å hevde at gener er den avgjørende faktoren her bli litt feil,SELV OM evolusjon vil føre til fisk med bedre gener for vekst over tid.

Tror man skal lete lenge etter fisk av samme kaliber i samme type vann (samme kvalitet,dybde,temp, næringsforhold utenom o-fiskforet, osv..)

Røye fra indre troms og røye fra Skogseid kan vel aldri defineres som to forskjellige arter, men dersom man velger å fortsette med Skogseid-røya på specimenlister så åpner vel dette for andre delvis skumle rekordfisker av andre arter med tiden.

Hva med å tvangsfore løyer i en liten dam? Eller abbor. Mort.

Jeg mener nå at rekordsuget ikke bør gå så langt at man gjør hva som helst for å få en rekordfisk. Vi tar et godt steg på veien ved å ha Skogseidrøya på specimenlistene. For all del, fiske etter skogseidrøye er sikkert konge, men man kan også få grei knekk på stanga i laksemerdene i fjordene rundt omkring også[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Borre

Ok, tenkt scenario. Man fjerner alt som heter merder og kutter ut det som er av oppdrett i Skogseid. 10 år frem i tid, vil det fortsatt være like mye stor røye der? Lite sansynelig.

I mine øyne er dette "passivt foret" fisk som nyter av spillforet ved merdene. Å hevde at gener er den avgjørende faktoren her bli litt feil,SELV OM evolusjon vil føre til fisk med bedre gener for vekst over tid.

Tror man skal lete lenge etter fisk av samme kaliber i samme type vann (samme kvalitet,dybde,temp, næringsforhold utenom o-fiskforet, osv..)

Røye fra indre troms og røye fra Skogseid kan vel aldri defineres som to forskjellige arter, men dersom man velger å fortsette med Skogseid-røya på specimenlister så åpner vel dette for andre delvis skumle rekordfisker av andre arter med tiden.

Hva med å tvangsfore løyer i en liten dam? Eller abbor. Mort.

Jeg mener nå at rekordsuget ikke bør gå så langt at man gjør hva som helst for å få en rekordfisk. Vi tar et godt steg på veien ved å ha Skogseidrøya på specimenlistene. For all del, fiske etter skogseidrøye er sikkert konge, men man kan også få grei knekk på stanga i laksemerdene i fjordene rundt omkring også[ ;) ]

å sammenlikne med å fiske i merder blir for teit uten at jeg har sett vannet er det jo et sykt stort vann[8D]

jeg har et hvitt håndkle her Flemms, skal jeg pælme det inn for deg?[ ;) ][ :) ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som poengtert tidligere; Det er ikke slik at vannet er smekkfullt av merder over alt. Å sammenligne med å fiske i merder har det også blitt nevnt tidligere at bare er rør. Selv om røya lever på spillfor, eller indirekte blir påvirket av dette, er det jo snakk om en fisk som er i vannet naturlig. Det er IKKE oppdrettsfisk.

Diskusjonen her pågått en stund nå, og det meste har blitt sagt både to og tre ganger. Det aller meste er synsing og egne meninger, både fra folk som har fisket der og kjenner vannet og fiskene og folk som ikke har det. Dette er greit og fint, alle har rett til å ha meninger om dette.

Det må, slik jeg har forstått det, være et visst genetisk grunnlag for at fisken skal bli så diger, uanvhengig av hvor mye spillfor den spiser. Alle er vel også enige om at det finnes en mulighet for at fiskens abnorme størrelse har en sammenheng med oppdrettsanleggene. Poenget her, i forhold til utelukkelse fra rekordlister og konkurranser, er at det er "unaturlige" og utenforliggende faktorer som påvirker størrelsen. Å ikke ville forholde seg til at konsekvensene av å utelukke vannet fra lister vil reise endel spørsmål i forhold til andre vann og arter som også blir påvirket av "unaturlige" og utenforliggende faktorer, skaper et snevert syn på problemstillingen. Man MÅ ha i bakhodet, og ta med i betraktningen at dette vil komplisere reglene for disse listene, og man kan spørre seg hvilket vann som blir det neste som skal utelukkes. Vi kan sikkert lage en tråd for hvert vann og hver art, men etter min mening er ikke dette en spesielt fornuftig måte å gjøre det på.

Lak kom med et forslag om at vann som står for store deler av de største fiskene innen en art et år kan utelukkes fra lista neste år. For meg høres dette fornuftig ut, men da må det gjelde alle arter og alle vann. Slik at hvis 90% av de største karpene tatt et år er tatt i Ulsrud(Eller hvor det nå er dere fisker slike, kjenner ikke til det...) må dette vannet året etter utelukkes fra listene.

Nå kjenner jeg ikke til disse listene, ei heller er det viktig for meg å ha fisk på lister (annet en mine egne), men det er så amnge meninger, misforståelser og fordommer rundt røya i Skogseid at diskusjonen i høyeste grad interesserer meg.

Det meste jeg sier er sagt før, men skitt au![ ;) ]

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

å sammenlikne med å fiske i merder blir for teit uten at jeg har sett vannet er det jo et sykt stort vann[8D]

jeg har et hvitt håndkle her Flemms, skal jeg pælme det inn for deg?[ ;) ][ :) ][ :P ]

Siterer meg selv: "En fisk som er så strekt preget/ødelagt av o-næringen er da å anse for en o-fisk, i alle fall en fisk som ikke representerer arten Røye overhode, og bør derfor skjærmes fra en slik specimen konk.

Hvilket signal gir dette ut til sportsfiske generellt? Om en liten gruppe og specimen fiskere med et ganske egoistisk syn på denne fisken og poengene den gir, skal kunne godkjenne en slik fisk i en slik konk opp mot arten røye? Da er vel ikke den omtalte avstanden til å vippe redskapen opp i en merde med samme type fisk lang!? Om så er tilfelle så vil i alle fall jeg som sportfisker ta sterkt avstand fra det!"

Dette er vel en holdning som alle seriøse specimen fisker burde dele med meg!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok KIS, jeg backer ut der. Var litt flåsete utspill fra min side.

Jeg skal være mann nok til å si det.

Men for å trekke inn en positiv sak her, så er det flott at så mange bryr seg om denne saken!! Det viser at det er en interesse rundt dette med o-fisk/påvirkning i forskjellige vann! [ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det det med specimen-uttrykket da. Det omfavner selvsagt å få størst mulig fisk ut fra potensialet, uavhengig om det er i Norge, et vann eller ikke, men du velger vel å se bort fra dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Så var det det med specimen-uttrykket da. Det omfavner selvsagt å få størst mulig fisk ut fra potensialet, uavhengig om det er i Norge, et vann eller ikke, men du velger vel å se bort fra dette også.

Nå må du utdype hva du mener litt mer her Ørud, ikke bare slenge fra deg en flåsete koment.

Mener du seriøst at om det er slik at denne fisken er å betrakte som en o-fisk i forhold til nevnet scenaroi(mye tyder på det) så vil du si at dette er en verdig specimen fisk med tanke på arten Røye i resten av landet?

PS! Fint om du kan klare å forholdedeg til hvordan denne aktuelle konken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv sagt på side en at det ikke gjelder noen spesifikk konkurranse:

sitat:Er disse fisken egentlig verdige fisker for div specimen konkurranser?

Forøvrig var kommentaren til din melding:

sitat:Dette er vel en holdning som alle seriøse specimen fisker burde dele med meg!? ettersom man kan velge å frsøke få størst mulig røye i et bestemt vann. Dette kan være Skogseid. Både jeg og Gateprofeten har forsøkt forklare deg sammenhengen bak specimen-uttrykket, men jeg får det ikke gjennom til deg, Gateprofeten får det heller ikke til. Da blir det litt vanskelig å dsikutere når du ikke skjønner hva uttrykket betyr, når du i tillegg hele tiden forandrer hva diskusjonen skal gjelde så blir det litt vanskelig å diskutere med deg. (Ref første sitatet her samt at du nå pluteslig bare diskuterer en spesiell konkurranse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Du har jo selv sagt på side en at det ikke gjelder noen spesifikk konkurranse

"Mener du seriøst at om det er slik at denne fisken er å betrakte som en o-fisk i forhold til nevnet scenaroi(mye tyder på det) så vil du si at dette er en verdig specimen fisk med tanke på arten Røye i resten av landet?"

Vær voksen nok til å svare på spørsmålet da, det dreier seg faktisk om saken i tråden her! Sikkert flere som er int. i å vite din mening om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Du har jo selv sagt på side en at det ikke gjelder noen spesifikk konkurranse:

sitat:Er disse fisken egentlig verdige fisker for div specimen konkurranser?

Forøvrig var kommentaren til din melding:

sitat:Dette er vel en holdning som alle seriøse specimen fisker burde dele med meg!? ettersom man kan velge å frsøke få størst mulig røye i et bestemt vann. Dette kan være Skogseid. Både jeg og Gateprofeten har forsøkt forklare deg sammenhengen bak specimen-uttrykket, men jeg får det ikke gjennom til deg, Gateprofeten får det heller ikke til. Da blir det litt vanskelig å dsikutere når du ikke skjønner hva uttrykket betyr, når du i tillegg hele tiden forandrer hva diskusjonen skal gjelde så blir det litt vanskelig å diskutere med deg. (Ref første sitatet her samt at du nå pluteslig bare diskuterer en spesiell konkurranse)

Ok, jeg ser at du ikke vil svare meg heller på et enkelt og konkret spr.mål så da så...er vi like langt[^]

Men klarer du/morten å se foskjellen på specimen fiske genrellt over hele verden og specimen konken til NMU?

PS! Nå er det på tide at du slutter å tenke, skrive og trekke konklusjoner på mine veine[ ;) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

"Mener du seriøst at om det er slik at denne fisken er å betrakte som en o-fisk i forhold til nevnet scenaroi(mye tyder på det) så vil du si at dette er en verdig specimen fisk med tanke på arten Røye i resten av landet?"

Vær voksen nok til å svare på spørsmålet da, det dreier seg faktisk om saken i tråden her! Sikkert flere som er int. i å vite din mening om det!

Du gjentar deg selv så til det kjedsommelige (bare se hva som skjedde med PMA nå). Du forsøker å sile ut hva som skal telle i diskusjonen og ikke, du svarer ikke på noen relevante spørsmål som blir stilt deg, likevel krever du at alle skal svare på enhver fremstilling som du måtte ønske. Fisken er uansett ikke å betrakte som oppdrettsfisk, dette trodde jeg du hadde fått med deg nå. Jeg kan en dag du har ekstremt god tid fortelle deg om forskjellen på oppdrettsfisk og f.eks røyene på Skogseid. Det har noe med inni og utenfor merdene å gjøre...

Selvsagt bør arten røye fra Skogseidvannet telle i konkurranse mot alle andre vann når det gjelder konkurranser, norgesrekorder osv. Dette mener jeg og jeg og en hel rekke andre har forsøkt å fortelle deg hvorfor. Blant annet ved å forklare deg om specimenbegrepet, hvilke konsekvenser en diskvalifisering av røye fra Skogseid vil få for regelsetting med tanke på likelydende problemer for andre fiskeslag og steder. Om du ikke har klart å lese dette i tråden i det heletatt, da er det beklageligvis ikke mye hensikt å diskutere med deg i det heletatt.

Uavhengig om man ut fra totalargumentasjonen mener de skal telle eller ikke, så tror jeg de fleste vil sette større pris på en slik en som under her tatt f.eks inne på Finnmarksvidda en solfylt påske, men uansett hva man mener så skal vi da ikke være fordømmende ovenfor andres fiske med tanke på om det er "verdig" eller ikke! Jeg setter for eksempel pris på å drive mitt sportsfiske etter de arter og med de metoder som jeg synes er morsomt og som gir meg glede. Om det er å ligge med nesa ned i et hull på Finnmarksvidda å se røyene kretse agnet, ta en tur på Skogseid for å se hvor stor fisk vi klarer lure i sosial omgang med gode venner, eller sikte på en ny art eller lure havabbor på flue i fjorden, så driver jeg med dette fordi det gir MEG glede og jeg rakker ikke ned på andre som finner andre verdier i fisket av den grunn. Sportsfisket i Norge (og verden forøvrig) er så mangfoldig at det er mulig for alle å finne en nisje en retning eller et fiskeslag som gir dem glede og det er vel det som er så fantastisk for den interessen vi alle har felles her....

2523_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1190/2523.jpg[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

"Mener du seriøst at om det er slik at denne fisken er å betrakte som en o-fisk i forhold til nevnet scenaroi(mye tyder på det) så vil du si at dette er en verdig specimen fisk med tanke på arten Røye i resten av landet?"

Vær voksen nok til å svare på spørsmålet da, det dreier seg faktisk om saken i tråden her! Sikkert flere som er int. i å vite din mening om det!

Du gjentar deg selv så til det kjedsommelige (bare se hva som skjedde med PMA nå). Du forsøker å sile ut hva som skal telle i diskusjonen og ikke, du svarer ikke på noen relevante spørsmål som blir stilt deg, likevel krever du at alle skal svare på enhver fremstilling som du måtte ønske. Fisken er uansett ikke å betrakte som oppdrettsfisk, dette trodde jeg du hadde fått med deg nå. Jeg kan en dag du har ekstremt god tid fortelle deg om forskjellen på oppdrettsfisk og f.eks røyene på Skogseid. Det har noe med inni og utenfor merdene å gjøre...

Selvsagt bør arten røye fra Skogseidvannet telle i konkurranse mot alle andre vann når det gjelder konkurranser, norgesrekorder osv. Dette mener jeg og jeg og en hel rekke andre har forsøkt å fortelle deg hvorfor. Blant annet ved å forklare deg om specimenbegrepet, hvilke konsekvenser en diskvalifisering av røye fra Skogseid vil få for regelsetting med tanke på likelydende problemer for andre fiskeslag og steder. Om du ikke har klart å lese dette i tråden i det heletatt, da er det beklageligvis ikke mye hensikt å diskutere med deg i det heletatt.

Ok, du kom i alle fall med et svar som du får stå for selv[ ;) ]

Dette her blir jo desverre også å gjenta hele debatten til det kjedsomlige men noen tidliger argumenter:

1)

"Fisken er uansett ikke å betrakte som oppdrettsfisk, dette trodde jeg du hadde fått med deg nå." Om fisken er direkte påvirket(ødelagt, abnormal, uvandlig, spessiellt skjelden og har forandret adferd mot "normal" røye) av oanleggene i et LUKKET VANN, hva er da forsskjellen på om fisken er tatt innenfor merda eller utenfor?

2)"Selvsagt bør arten røye fra Skogseidvannet telle i konkurranse mot alle andre vann når det gjelder konkurranser, norgesrekorder osv." Spennende påstand utifra det som har kommet frem i tråden, og hvordan premissene for specimen konken til NMU er! Kan du dokumenter/gjøre greie for den "selvsagte" påstanden?

3)Har du forstått forskjellen mellom specimenfiske som fiske gren/art og den gitte specimenkonken? (For å hjelpe deg litt på vei så tar den konken utganspunkt i røye som unik art og røyefiske på landsbasis!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Vi har forsøkt å få deg til å ta en tur bort for å se på forholdene selv - før du gjør dette blir det litt i overkant vanskelig å forklarer opplegget fra deg ettersom du likevel antakelig vil velge å se bort fra argumentene rundt dette (spesielt ettersom de har blitt presentert for deg en rekke ganger i tråden allerede). Vi har i tillegg forsøkt å fortelle deg at samme problemstilling gjelder for all annen fisk som på en eller annen måte er påvirket.

2) Å dokumentere en egen mening er ikke noe som går an, det trodde jeg du visste. Å begrunne den derimot, det kan jeg gjøre. Det begrunnes i de argumenter som jeg har trukket opp for deg gjennom hele diskusjonen, nemlig problemstillingen i forhold til å skulle flises****e et regelverk for hvert enkelt fiskeslag i hvert enkelt vann eller hver enkelt plass.

3) Her må jeg bare få stille et spørsmål tilbake til deg, men svarer like så godt først: (Svaret:) Selvsagt forstår jeg forskjellen og har derfor ment at den bør konkurrere på likt grunnlag, noe som er begrunnet i svar 2.

Så til spørsmålet til deg: Diskuterer du nå kun NMU-konkurransen plutselig? Du begynte nemlig diskusjonen med å snakke om konkurranser generelt. Kan vi i det minste få klarhet i om du nå bare diskuterer NMU-konkurransen eller om fortsatt snakker om konkurranser på generellt plan. Litt kjekt å vite hvilke vendinger du plutselig legger inn før vi diskuterer videre nemlig. Jeg har forsøkt få svar på dette en rekke ganger, men du velger bare å kreve svar fremfor å svare på noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

1) Vi har forsøkt å få deg til å ta en tur bort for å se på forholdene selv - før du gjør dette blir det litt i overkant vanskelig å forklarer opplegget fra deg ettersom du likevel antakelig vil velge å se bort fra argumentene rundt dette

Feil, jeg velger heller å høre på de "mest" erfaren fra dette vannet og event resertch prøver etc som kan fremlegges ikke synsing som mange av dere velger å kalle det. Om jeg har vært der eller ei er irrellevant i forhold til diskusjoene

2) Å dokumentere en egen mening er ikke noe som går an, det trodde jeg du visste. Å begrunne den derimot, det kan jeg gjøre. Det begrunnes i de argumenter som jeg har trukket opp for deg gjennom hele diskusjonen, nemlig problemstillingen i forhold til å skulle flises****e et regelverk for hvert enkelt fiskeslag i hvert enkelt vann eller hver enkelt plass. Siden du gnåler så mye om dette, nevn en eneste art/vann som du mener er utsatt for samme porblemet som disse røyene i Skogseid?

3) Her må jeg bare få stille et spørsmål tilbake til deg, men svarer like så godt først: (Svaret:) Selvsagt forstår jeg forskjellen og har derfor ment at den bør konkurrere på likt grunnlag, noe som er begrunnet i svar 2. Du forstår jo ikke foskjellen! Som specimen fisker kan man fint fiske på disse mostrene, men i forhold til den normale arten røye på lansbasis blir det ikke riktig å likstille vandlig røye opp mot disse monstrene mtp konken, om gitt scenario er riktig! Veldig lei av å si det samme om igjen og om igjen!

Så til spørsmålet til deg: Diskuterer du nå kun NMU-konkurransen plutselig? Du begynte nemlig diskusjonen med å snakke om konkurranser generelt. Kan vi i det minste få klarhet i om du nå bare diskuterer NMU-konkurransen eller om fortsatt snakker om konkurranser på generellt plan. Litt kjekt å vite hvilke vendinger du plutselig legger inn før vi diskuterer videre nemlig. Jeg har forsøkt få svar på dette en rekke ganger, men du velger bare å kreve svar fremfor å svare på noe selv. Ok, jeg vet det har sklidd ut litt mtp å holde fokus på specimen konken til NMU i starten. Men jeg har da understreket nok til at dette ikke burde være noe tema lenger!!! Så ja, jeg snakker om den konken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som nå tror at jeg er tot imot skogseid røye genrellt pga den er stygg, feit, ikke smaker godt, unormalt lett å få osv, muligens ikke passer inn i en konk osv, dere tar feil! Les hele tråden så finner dere uta va det[ ;) ]

Absolutt ikke meninegen å henge ut/svartmale NMU's specimen konk i sin helhet heller. Jeg vil bare ha frem på det rene forholdene rundt denne spesielle fisken og dette meget spesielle vannet! Dette er tydelig et tema som engasjere mange, og en debatt(om den kan holdes saklig) fortjener å se dagens lys!

Takk til alle saklige bidragsytere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår da at NMU setter av minimum en langhelg til årsmøtet.

Til punkt 2. Vi kan jo begynne med f.eks en lang rekke fisk som lever på bunn ved ethvert oppdrettsanlegg i sjøen. At denne fisken er noe dummere enn røya på Skogseid har jeg ikke tro på. Du argumenterer selv med at fisk vil spise den maten som er lettest tilgjengelig. Og ettersom fisken ved de nevnte anleggene neppe er dummere enn at også de skjønner at maten som kommer dalende ovenfra er noe av det enkleste de kan skuffe innpå, så er samme problemstilling gjeldende her.

Resten gir jeg opp å få deg til å skjønne noe av, men ettersom du nå bare vil diskusjonen skal gjelde NMU-konkurransen så overlater jeg til resten av medlemmene der å få den langvarige gleden av å forsøke få deg til å skjønne konsekvensene av å diskriminere fisk fra et bestemt vann....

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Takk til alle saklige bidragsytere!

Jo, bare hyggelig å kunne bidra til din forståelse av en rekke problemstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt hvorfor du tar opp dette spørsmålet Flemms. Det er nok mange som har tenkt samme tanken som deg vil jeg tro.

Det må da også gå an( det gjør det faktisk ) å ha en mening om disse monsterrøyene uten at man skal trenge mene så mye, om en mengde andre arter og vann hvor forholdene kan være lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av speydork

Forstår godt hvorfor du tar opp dette spørsmålet Flemms. Det er nok mange som har tenkt samme tanken som deg vil jeg tro.

Det må da også gå an( det gjør det faktisk ) å ha en mening om disse monsterrøyene uten at man skal trenge mene så mye, om en mengde andre arter og vann hvor forholdene kan være lignende.

Selvfølgelig kan man ha en mening om Skogseidrøyene er pene, stygge, feite, usmakelig, lekre, eller lignende uten å måtte tenke på andre arter, men så fort man begynner å argumentere om de skal telle i en konkurranse, på norgesrekordlisten osv eller ikke så er det en del faktorer som vil spille inn i tillegg til ens rent personlige meninger som man ikke kommer utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Hvilket signal gir dette ut til sportsfiske generellt? Om en liten gruppe og specimen fiskere med et ganske egoistisk syn på denne fisken og poengene den gir, skal kunne godkjenne en slik fisk i en slik konk opp mot arten røye?

Dette er vel en holdning som alle seriøse specimen fisker burde dele med meg!?

Denne "lille gruppen" er faktisk NMUs årsmøte som vedtar eventuelle endringer i reglene for konkurransen. Og konkurransen det er snakk om er da vitterlig også NMU sin! Ser overhodet ikke problemstillingen!

Å utbasunere at alle som ikke har samme holdning som en selv ikke er seriøse blir vel også noe søkt...

Er jo ikke verre enn å fremme forslag om endring av regelverket for årsmøtet. Frist for innmeldte saker er 10.mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av speydork

Forstår godt hvorfor du tar opp dette spørsmålet Flemms. Det er nok mange som har tenkt samme tanken som deg vil jeg tro.

Det må da også gå an( det gjør det faktisk ) å ha en mening om disse monsterrøyene uten at man skal trenge mene så mye, om en mengde andre arter og vann hvor forholdene kan være lignende.

Selvfølgelig kan man ha en mening om Skogseidrøyene er pene, stygge, feite, usmakelig, lekre, eller lignende uten å måtte tenke på andre arter, men så fort man begynner å argumentere om de skal telle i en konkurranse, på norgesrekordlisten osv, så er det en del faktorer som vil spille inn i tillegg til ens rent personlige meninger som man ikke kommer utenom.

Jeg aksepterer at du ser det slik Ørud

Jeg har ikke gjort meg opp noen formening om disse røyene bør være likestilte med "vanlig" røye i konkuransesammenheng. Men finner jeg ut at jeg synes de burde utelates fra konkuransesammenheng så ber jeg om respekt for synes mitt, uten at jeg skal måtte "tvinges" til å svare på evt.kosekvenser mitt syn har for andre lignende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.